• 0

Hoe BTW verleggen op factuur plaatsen ?

Hallo mensen,

 

Ik heb recent een opdracht van een belgische bvba voor het ontwerp van een aantal banners gekregen. Ik heb zelf een eenmanszaak gevestigd in Nederland.

 

Nu moet ik volgens mij op de factuur die ik ga sturen de zogenaamde verleggingsregeling voor de BTW toepassen.

 

Vraag is nu hoe ik dit op de factuur moet vermelden?

Is dit gewoon op de plaats waar "normaal" (bij NL klanten en particulieren) op de factuur 19% BTW met daarachter het BTW bedrag staat iets in de trent van;

 

[btw verlegd] - 0% BTW met daarachter € 0,00

 

Of moet de verwijzing meer uitgebreid ?

Wie helpt mij met een voorbeeld ?

 

Alvast bedankt.

 

 

 

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vermeld het btw-nummer van de klant op je factuur.

 

Gebruik je standaard factuur en vul in het vakje excl. btw gewoon het bedrag in.

Laat het vakje 19%btw en totaal incl. btw gewoon simpelweg leeg.

 

Om het geheel duidelijker te maken voeg ik onder op de factuur het volgende toe:

Opmerkingen: BTW verlegd naar "naam klant"

 

Dit is overigens niet de bevestiging of antwoord op je eerste vraag waarbij je twijfelt of je dit moet toepassen. Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi, Waar je normaal jouw BTW vermeldt, daar schrijf je "BTW verlegd".

Let op dat je later op jouw BTW aangifte het bedrag(waarover BTW is verlegd) moet ook apart aangeven. Vanaf volgende jaar is het vermelden van BTWnr. van dat bedrijf ook verplicht.

Er is verschil tussen BTW 0% en BTW verlegd. Dus vul geen 0% in.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

Omdat simple gezegd jouw opdrachtgever deze BTW met zijn eigen opdrachtgever gaat verrekenen. Daarom hoeft jij niet nog een keer BTW aan hem door berekenen. Dat komt met name bij aannemers en onderaannemers in de bouw voor waar sprake is van een opdrachtgever maar meer dan een bedrijf voert dat opdracht uit. Zij werken allemaal onder elkaar voor de zelfde opdrachtgever.

 

Gr.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

Omdat simple gezegd jouw opdrachtgever deze BTW met zijn eigen opdrachtgever gaat verrekenen. Daarom hoeft jij niet nog een keer BTW aan hem door berekenen. Dat komt met name bij aannemers en onderaannemers in de bouw voor waar sprake is van een opdrachtgever maar meer dan een bedrijf voert dat opdracht uit. Zij werken allemaal onder elkaar voor de zelfde opdrachtgever.

 

Gr.

 

Volgens mij bedoel jij iets anders. In dit geval betreft het een opdracht van een buitenlandse opdrachtgever. Aangezien het dan een zgn intracommunautaire levering betreft, hoef je de BTW niet in rekening te brengen.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Nu moet ik volgens mij op de factuur die ik ga sturen de zogenaamde verleggingsregeling voor de BTW toepassen.

Waarom?

 

Volgens mij moet je omdat je in Nederland een dienst verricht, gewoon in Nederland BTW afdragen.

 

Omdat ik aan een belgische bvba ga factureren. Het gaat hier om een intracommunautaire levering.

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Omdat ik aan een belgische bvba ga factureren. Het gaat hier om een intracommunautaire levering.

Wat lever je dan? Volgens mij verricht je een dienst. En alleen leveringen zijn belast in het land waar geleverd wordt, voor diensten geldt een wat ander regime.

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik aan een belgische bvba ga factureren. Het gaat hier om een intracommunautaire levering.

Wat lever je dan? Volgens mij verricht je een dienst. En alleen leveringen zijn belast in het land waar geleverd wordt, voor diensten geldt een wat ander regime.

 

Dit is in principe juist. Voor sommige diensten geldt weliswaar een uitzondering, maar zoals ik het nu lees gaat het puur om het maken van het ontwerp. Dat zou dan ook gewoon belast moeten worden met 19%.

 

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-44.html#P464_63013

Van der Velden Administratie & Advies

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, factuur is inmiddels al verstuurd (met BTW verlegd)

 

Ik bel voor de zekerheid wel even naar de belastingdienst morgen. Zo te zien zijn de meningen van de experts ;) op dit forum ook verdeeld !

 

;D Iedereen bedankt voor het meedenken

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, factuur is inmiddels al verstuurd (met BTW verlegd)

 

Ik bel voor de zekerheid wel even naar de belastingdienst morgen. Zo te zien zijn de meningen van de experts ;) op dit forum ook verdeeld !

 

Volgens het tabelletje op deze pagina is dat correct.

 

Inderdaad zo klaar als een klontje. Heffing verleggen naar de afnemer, dus ik heb het goed gedaan !

 

@Peter

Dankjewel voor de link !

 

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie
  • 0

Of dit zo klaar is als een klontje lijkt me discutabel.

 

Als de opdracht zich beperkt tot enkel het ontwerpen van de banners, dan lijkt me geen sprake te zijn van een electronische dienst. je verkoopt namelijk gewoon jouw creativiteit.

 

Electronische diensten omvatten m.i. meer het hosten van een buitenlandse website in Nederland bijvoorbeeld.

 

 

Van der Velden Administratie & Advies

Link naar reactie
  • 0

 

Bij internationale Electronische dienstverlening , binnen de EU dus, daaronder valt het volgende:

 

[*]het langs elektronische weg leveren en onderbrengen van websites, het onderhoud op afstand van programma's en uitrustingen;

[*]de levering langs elektronische weg van software en de bijwerking ervan;

[*]de levering langs elektronische weg van beelden, geschreven stukken en informatie, en de terbeschikkingstelling van databanken;

[*]de levering langs elektronische weg van muziek of films, van spelen, met inbegrip van kans- of gokspelen, en van uitzendingen of manifestaties op het gebied van politiek, cultuur, kunst, sport, wetenschappen of ontspanning;

[*]de levering langs elektronische weg van onderwijs op afstand.

 

Dus volgens mij ook webdesign (banners), die vast electronisch per email of via FTP upload geleverd zijn!

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Na best enkele forumberichten gelezen te hebben, toch nog een kleine vraag over het verleggen van de BTW.

 

Ik moet een factuur sturen van een x bedrag wat we hebben afgesproken voor het leveren van diensten. Hiermee moet ik de btw verleggen.

Maar is dat bedrag (bijvoorbeeld € 1000,00) nu € 1.190,00 wat ik moet factureren [incl. 19% btw] of wel gewoon € 1.000,00?

Ik "zit" namelijk bij de KOR regeling, en het heeft voor mij dus voordeel wanneer ik de BTW kan terugvorderen.

 

Hartelijk dank alvast voor jullie antwoord.

Link naar reactie
  • 0

Maar is dat bedrag (bijvoorbeeld € 1000,00) nu € 1.190,00 wat ik moet factureren [incl. 19% btw] of wel gewoon € 1.000,00?

Ik "zit" namelijk bij de KOR regeling, en het heeft voor mij dus voordeel wanneer ik de BTW kan terugvorderen.

 

Hartelijk dank alvast voor jullie antwoord.

 

Je vult het bedrag excl. BTW in, zoals in dit draadje al beschreven,

bedrag excl. BTW

BTW ...% verlegd naar BTW nr jouw klant.

Volgens mij maakt het voor de KOR niks uit, je bent wel de "veroorzaker" van de BTW, en ook eindverantwoordelijke voor afdragen hiervan.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij maakt het voor de KOR niks uit

 

Dit is helemaal juist. Voor de berekening van de KOR neemt de presterende ondernemer (in dit geval Quazzy) de verlegde BTW op alsof hij deze verschuldigd is. Hierdoor neemt het saldo af te dragen BTW toe (in het voorbeeld met € 190,00) waardoor er dus een kans is dat de ondernemer niet langer onder de KOR valt. Er is dus geen voordeel te behalen uit het al dan niet factureren met 19% BTW.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik moet een factuur sturen van een x bedrag wat we hebben afgesproken voor het leveren van diensten. Hiermee moet ik de btw verleggen.

Maar is dat bedrag (bijvoorbeeld € 1000,00) nu € 1.190,00 wat ik moet factureren [incl. 19% btw] of wel gewoon € 1.000,00?

Ik "zit" namelijk bij de KOR regeling, en het heeft voor mij dus voordeel wanneer ik de BTW kan terugvorderen.

 

 

De verlegging wordt dwingend voorgeschreven door de belastingdienst. Dus de factuur moet een bedrag van € 1.000,00 vermelden en "BTW verlegd".

 

De klant zal ook aandringen op een dergelijke factuur.

 

@ Dennis.

 

Ik begrijp de opmerking "De verlegde BTW wordt opgenomen alsof deze verschuldigd is" niet.

Het (mijn) aangifteprogramma doet niets met intracommunitaire leveringen.

 

De vraag is natuurlijk gesteld omdat Quazzy ruim binnen de KOR valt en op deze manier een groter bedrag vrij wil laten vallen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

@Jan

 

Ik heb deze kennis eens nagezocht aan de hand van de wet. Ik kom op het volgende:

 

Uitvoeringswet Omzetbelasting 1968, art. 25a:

Voor de bepaling van de vermindering als bedoeld in artikel 25, eerste lid, van de wet dient de belasting die ingevolge artikel 12, vijfde lid, van de wet, wordt geheven van degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend, in aanmerking te worden genomen als ware zij geheven van de ondernemer die de levering of de dienst verricht.

 

Artikel 25 van de wet OB regelt de KOR. In lid 1 wordt aangegeven dat de KOR opgaat indien de totaal verschuldigde omzetbelasting minus de voorbelasting niet meer bedraagt dan € 1.883,00.

 

Artikel 12 lid 5 van de wet OB stelt:

In bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen gevallen wordt onder bij of krachtens deze maatregel te stellen regelen de belasting, ten einde voor de inning daarvan meer waarborgen te scheppen, geheven van degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend.

 

Bij intracommunautaire leveringen van diensten wordt de BTW verlegd naar de afnemer (en dus daar geheven) maar moet voor het bepalen van de KOR dus in aanmerking te worden genomen als "ware zij geheven van de ondernemer die de levering of de dienst verricht".

 

Met andere woorden, in het genoemde voorbeeld wordt de EUR 190,00 dus bij de af te dragen omzetbelasting van Quazzy opgeteld (hij hoeft dit dus niet af te dragen, maar het wordt wel meegeteld voor de KOR). Vandaar dat het mogelijk is dat het totaal hierdoor boven de genoemde € 1.883,00 uitkomt en de KOR niet meer op gaat. Vandaar mijn opmerking dat er uit de BTW verleggingsregeling geen BTW-voordeel gehaald kan worden.

 

Ik kon overigens de AMVB niet 1-2-3 vinden, maar ik ga er vanuit dat ook deze BTW-verlegging onder het genoemde artikel valt.

 

Hartelijke groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.