• 0

Nieuw CRM systeem bouwen

Hi,

 

Ik heb het idee om een nieuw CRM systeem te bouwen op basis van ASP.net Ajax. Ik heb zelf voldoende technische kennis en ervaring om dit te doen. Mijn functionele kennis van CRM is heel basic. Ik heb zelf wel een aantal pakketten gebruikt en aan geprogrammeerd (Exact, Epicor Clientele). Maar ik mis iemand om ideeën tegen te kaatsen.

 

Ik ben op zoek naar iemand (een partner) die mij met dit project wil helpen. Iemand met een commerciële/marketing achtergrond en die met mij over dit project wil brainstormen en in een later stadium eventueel een nieuw bedrijf wil opzetten om het product te verkopen.

 

 

www.nurture.nl, www.prijswijzer.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laat ik allereerst opmerken dat dit eigenlijk thuishoort in "vraag en aanbod" voor wat betreft de zoektocht naar een partner. Daarnaast is het raadzaam om de zoekfunctie van dit forum eens te gebruiken. Het onderwerp is reeds in verschillende topics aan de orde gekomen.

 

Toch wil hier wel wat over opmerken. Functioneel ken ik een groot aantal crm-systemen. Nagenoeg alle systemen kennen hetzelfde probleeem: systemen zijn ontwikkeld vanuit het perspectief van de bouwer, niet de gebruiker. Wat dat betreft mijn waardering voor wat betreft het verzoek om een spiegel. Maar wanneer je een speigel zoekt om je eigen ideëen te ventileren dan bega je dezelfde fout als al die 1001 pakketen die reeds op de markt beschikbaar zijn (en veelal ook nog geheel - of ten dele - gratis, zoals Peter terecht opmerkt). Met alle respect, maar gezien het verzoek om iemand met een commerciële/markteting achtergrond, vermoed ik dat je de fout voornoemd begaat.

 

Het grootste probleem dat alle CRM-pakketten kennen is de gedachte dat het een CRM pakket moet zijn.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Open source is niet altijd gratis. :P Veel bedrijven die opensource producten verkopen verdienen nog genoeg door service, maatwerk en advies te bieden op hun producten. Tuurlijk zijn er ook mensen die met een kant-en-klaar product uit de voeten kunnen, maar er zijn veel bedrijven die gewoon een goed product willen hebben met goede service en extra diensten en ik denk dat ze daar best voor willen betalen.

 

De CRM markt is heel groot(zie mijn verhaal hier beneden) en groeit bovendien heel rap. Daarom ook misschien interessant om een specifiek stuk van die gigantische markt te bedienen. Bijvoorbeeld een CRM-systeem voor de bloemen handel of de bouw.

 

Ik wil het liefst zo snel mogelijk met een prototype bij klanten gaan "shoppen". Om zoveel mogelijk feedback te krijgen en te kijken waar mijn kansen liggen. Het mooiste is als een klant of een aantal klanten bij het ontwikkel proces betrokken wordt. Ik sta voor alle ideeën open.

 

Volgens Forrester wordt de Globale CRM markt voor 2007 geschat op 74 miljard dollar. Als je je inbeeld dat je hier al een 100.000 ste marktaandeel zou kunnen veroveren zit je al op 740.000 dollar omzet. Bovendien groeit de CRM markt met +/- 10% per jaar.

 

In Nederland werd de CRM markt in 2006 op 143 miljoen euro geschat. Marktleider SAP heeft een marktaandeel van 15,2. Dit betekend dat de markt nog erg verdeeld is, maar Microsoft en Oracle pakken steeds meer marktaandeel.

 

Misschien dat ASP/SAAS (software as a service) kansen biedt. Dit moet ik nog onderzoeken. Volgens Gardner is dit het gedeelte van de CRM markt wat het hardste groeit. In 2006 was 12% van de CRM producten een SAAS product. In 2011 wordt de grootte op 25% geschat.

 

Ik kan geen goede cijfers vinden over de open source CRM markt. Misschien dat iemand hier wel info over heeft?

 

www.nurture.nl, www.prijswijzer.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Grutto,

 

Met alle respect, maar je rekent je wel erg rijk. Ja ok, de markt is (blijkbaar) nog niet verzadigd, maar waarom zouden mensen jouw product moeten aanschaffen? Ik denk dat het belangrijk is na te gaan wat jij anders zou doen als al die andere aanbieders. Eenzogenaamde "niche" in de markt zoeken. Dat kan inderdaad in de vorm van het bedienen van een specifieke branche. Het onderscheidend vermogen moet groot zijn om op te vallen in de relatief volle CRM-markt.

 

De ASP/SaaS CRM-markt loopt ook al steeds voller (denk aan salesforce.com). En realiseer je dat je pas na jaren een goed uitgekristalliseerd, bruikbaar en stabiel pakket hebt ontwikkeld (ervan uitgaande dat je geen ontwikkelteam van 20 man beschikbaar hebt).

 

Voor wat betreft info over open source CRM: de bekendste zijn SugarCRM en vTiger. Daarnaast zijn er een aantal andere ERP-pakketten die CRM als deelmodule aan boord hebben (Openbravo, Project Open). Kijk voor al deze pakketten even op www.sourceforge.org.

 

Succes!

Met vriendelijke groeten,

 

Martijn Buurman

Extrico

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is er nog heel veel te verbeteren aan CRM software, dus laat je niet afschrikken maar ga vooral aan de slag. Maar zoals eerder gezegd hierboven kopieer geen bestaande systemen, maak iets unieks.

 

Waar ik het vaak zie haperen is dat vrijwel alle CRM systemen ontzettend veel data invoer verlangen terwijl sales personen daar een vreselijke hekel aan hebben. Die willen verkopen, niet typen.

 

Bijvoorbeeld de verschillende stadia of de slagingskans. Erg belangrijk om goede overzichten en prognoses te maken, maar ik ken weinig verkopers die dat goed kunnen inschatten, laat staan perfect bijhouden.

Link naar reactie
  • 0
Waar ik het vaak zie haperen is dat vrijwel alle CRM systemen ontzettend veel data invoer verlangen terwijl sales personen daar een vreselijke hekel aan hebben. Die willen verkopen, niet typen.

 

Rustig aan zeg ;-)

Niet alle verkopers op 1 hoop gooien…

 

Het probleem met veel CRM systemen is dat ze niet vanuit het oogpunt van de verkoper zijn geschreven. Maar meer vanuit een management oogpunt.

 

Een CRM systeem is er (deels) om de verkoper te helpen. Niet om hen op te zadelen met extra (nutteloze) administratie.

Verkopers die hun CRM goed bijhouden (en tja, dat kost wat tijd) hebben daar veel profijt van. Ze hebben dan namelijk altijd hun informatie up-to-date en bijdehand.

Ik heb, als verkoper, mijn CRM nog nooit als ‘last’ gezien. Maar wel als hulpmiddel.

 

Het gaat mis als het CRM systeem er alleen maar is om alle managementlagen van informatie te voorzien. Dan verliest de verkoper zijn betrokkenheid en daarmee ook de zin om alles (correct) in te voeren.

 

Bijvoorbeeld de verschillende stadia of de slagingskans. Erg belangrijk om goede overzichten en prognoses te maken, maar ik ken weinig verkopers die dat goed kunnen inschatten, laat staan perfect bijhouden.

 

Ook dat is wat te kort door de bocht. Heeft ook met goed salesmanagement te maken.

Als het CRM er alleen maar is om verkoopprognoses te maken dan is de input veelal incorrect. Als de verkopers hier onderdeel van worden gemaakt en ze wordt bijgebracht wat het doel en het nut is van goede prognoses dan wordt de input ineens veel beter….

 

Overigens zijn het niet alleen verkopers die niet zo goed zijn het kunnen inschatten. Sterker nog, ‘de rest’ is er nog veel slechter in ;-)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja, ik geef duidelijk aan dat het mijn ervaring is, niet de absolute waarheid. De kern is dat er voldoende ruimte is voor verbetering en dus voor nog een systeem, maar dan wel anders dan alle anderen. Volgens mij delen we dat inzicht.

 

Ik durf de uitdaging wel aan dat een goed forecasting model betere inschattingen maakt dan verkopers of 'de rest'. Alleen al het gemis aan bias compenseert het gemis aan zogenaamde expert kennis ruimschoots. Het is aangetoond dat aanpassingen <20% vaker een negatieve bijdrage aan de kwaliteit leveren dan dat het waarde toevoegt.

 

Informatie is wel belangrijk, dat zal ik niet ontkennen. Maar een systeem dat intelligent is en de salesrep echt actief helpt i.p.v. administratief ondersteunt zou een waardevolle aanvulling zijn.

Link naar reactie
  • 0
Tsja, ik geef duidelijk aan dat het mijn ervaring is, niet de absolute waarheid.

 

Vandaar de ;-)

 

Volgens mij delen we dat inzicht.

 

Dat klopt.

 

Ik durf de uitdaging wel aan dat een goed forecasting model betere inschattingen maakt dan verkopers of 'de rest'.

 

Maar de basis van forecasten blijft de input van de verkoper. Hoe goed een systeem ook is, als de input onjuist is zal de uitkomst van de forecast dat ook zijn.

Forecasten komt met name neer op het reëel inschatten van je kansen. Daar gaat het dan ook vaak mis. Om tot goede forecasts te komen moet je heldere afspraken maken over forecast/sales stadia. En dan nog spelen er ‘ongrijpbare’ factoren een rol.

 

Hoe goed een forecast systeem ook is. De verkoper werkt veelal daarnaast met een eigen (verborgen) forecast, op de achterkant van een sigarendoos. Mijn ervaring is dat die laatste forecast niet ver naast de uiteindelijke waarheid ligt.

 

Maar een systeem dat intelligent is en de salesrep echt actief helpt i.p.v. administratief ondersteunt zou een waardevolle aanvulling zijn.

 

Eens. Al vraag ik me af wat ‘intelligent’ dan is. Als verkoper gebruik ik een CRM systeem om salestrajecten vast te leggen, informatie te borgen, als agendasysteem en om mijn forecast te maken. Daarnaast is het een hulpmiddel om op gezette tijden middels rapportages trends en marktbewegingen te signaleren.

 

Er zijn voldoende systemen die dat in de basis al kunnen. Vaak zijn het juist alle rand-functionaliteiten die het systeem ‘onbruikbaar’ maken voor de verkoper.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op zoek naar iemand (een partner) die mij met dit project wil helpen.

 

Bel aan bij je buurman en leg het voor.

 

Vergeet echt niet om hierin de archieven op CRM te zoeken, is wel heel jaren 2004.

 

Kijk goed wat gebruikers nu achter hun PC doen, bedenk vandaar iets wat beter kan, een kleine slimme feature kan iemand verder helpen dan weer een heel nieuw CRM/ERP/Forecast systeem.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0
Met alle respect, maar je rekent je wel erg rijk. Ja ok, de markt is (blijkbaar) nog niet verzadigd, maar waarom zouden mensen jouw product moeten aanschaffen?

Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat de markt heel groot is en daarom veel kansen bied. Bovendien is het zo hoe groter de markt hoe meer niches er theoretisch zouden moeten zijn.

 

Voor wat betreft info over open source CRM: de bekendste zijn SugarCRM en vTiger.
Ik had ze al op mijn lijstje staan. Ik ga nog even kijken of op www.sourceforge.org nog interessante conculega's tref. Bedankt!

 

Bijvoorbeeld de verschillende stadia of de slagingskans. Erg belangrijk om goede overzichten en prognoses te maken, maar ik ken weinig verkopers die dat goed kunnen inschatten, laat staan perfect bijhouden.
Mijn doel is om het voor de verkoper zo makkelijk mogelijk te houden. Zo min mogelijk invoer. Veel gegevens zoals de slagings kans kunnen statistisch berekend worden. Met dit soort features en verbeteringen kan ik onderscheid maken.

 

Als er mensen zijn die nog interessante features weten in bestaande CRM systemen of iets missen in bestaande CRM systemen. Hoor ik dat graag!

 

www.nurture.nl, www.prijswijzer.com

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het begrijp heb je de kennis om een CRM pakket te maken. Schitterend!

 

Nu zoek je een partner voor het functionele... Ehhh dan komt bij (net als andere de vraag op... waarom.

 

Je moet enkel een product maken als je denkt dat je een meerwaarde tov van andere kunt bieden. Dus zorg dat je alle ASP CRM pakketten kent, ken de klantvraag (waarom zijn ze niet blij met andere). Als je dat 100% weet dan nog een keer nadenken over waarom wil je een nieuw CRM pakket maken.

 

Ik genereer lead voor 30% van de serieuze CRM-leveranciers in NL en kan je zeggen er zitten prima systemen tussen. Voor iedereen wel een smaak te vinden.

 

Daarnaast reken je vooral niet rijk. Je bent echt wel 3-4 jaar bezig voordat je geld verdient met CRM. Een ASP model levert je 30-70 euro op per persoon per maand. Daarnaast krijg je enkel 1-10 gebruikers zover om zaken met je te doen (je bent nog te klein). Dus heb je onwijs veel support vragen. Na 2 jaar begin je je eerste +20 personen klanten te krijgen, die vervolgens allemaal maatwerk willen omdat ze overgaan van een oud systeem...

 

Als je sterk bent in sales en met een partner duurt het 2 jaar voordat je 50 klanten hebt. Dat is ook wel het max wat je als ontwikkelaar/supprt/eigenaar etc in CRM aan kunt in je eentje...

 

Dus ja ik laat je enkel even schrikken... Niet afschrikken, maar gewoon even heel goed voorbereiden en dan gewoon doen ;-)

Vergelijk software CRM CMS ERP HRM-software. Lees meer over CRM-systemen / ERP

Link naar reactie
  • 0

Veel gegevens zoals de slagings kans kunnen statistisch berekend worden

Hoe dan? Als de verkoper zo min mogelijk invoert hoe bereken je dan de slagingskans?Ben benieuwd naar hoe je dat dan berekent? Welke input van de verkoper heb je nodig om tot die slagingskans te komen?

 

Het zou mij niets verbazen als er een bruikbare relatie te vinden is tussen de slagingskans en de verkoper, de fase van het project, de grootte van de order, de target en het tijdstip.

Link naar reactie
  • 0
Het zou mij niets verbazen als er een bruikbare relatie te vinden is tussen de slagingskans en de verkoper, de fase van het project, de grootte van de order, de target en het tijdstip.

 

Natuurlijk die relatie is er. Alleen zal die enorm verschillen per situatie/branche/bedrijf etc.

Ik vraag me af of je dat zou kunnen automatiseren.

 

Je kunt forecast percentages relateren aan de fase in de verkoop cyclus. Maar daarmee sluit je ‘het gevoel’ van de verkoper uit.

 

Wat, naar mijn ervaring, veelal de beste forecast gegevens oplevert is het door de verkoper aangegeven percentage bespreken in een breder verband.

Laat de verkoper zijn/haar slagingskans aangeven. En bespreek (en eventueel aanpassen) dit in het team. Zo voorkom je de ‘roze bril’ en laat je anderen het percentage objectief beoordelen.

 

Kortom ik heb moeite met geautomatiseerde forecast percentage. Maar misschien zie ik de gouden formule over het hoofd.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik houd wel van forecast cijfers, mits onderbouwd. Bij sales spelen veel ‘emotionele factoren’ een rol. Ik vraag me af of deze te vangen zijn in een geautomatiseerde formule.

 

Maar goed. Een forecast tool kan wel een hulpmiddel zijn om een ‘emotionele forecast’ te toetsen.

 

Dus een oplossing die mij helpt bij het maken van mijn forecast is welkom. Een oplossing die de forecast voor mij maakt, tja dat is wat anders…..

Link naar reactie
  • 0
Als de verkoper zo min mogelijk invoert hoe bereken je dan de slagingskans?

 

Nadat er een reeks van projecten zijn ingevoerd zou je de slagingskans van een fase van een project kunnen bepalen. Je weet dan immers hoeveel van de projecten na fase 1 zijn verloren, welke na fase 2 ,etc.

 

Ik heb ook CRM systemen gezien waarbij de slagingskans wordt verhoogd indien de score van een succesfactor wordt ingevuld. Bijvoorbeeld: Relatie met klant (zakelijk/open/vriendschappelijk)

Helaas betekent dit ook weer meer invoer :-\

 

Beide slagingskansen ("geautomatiseerd", "emotioneel") zijn interessant om te gebruiken. Het kan misschien een middel zijn om te zien of een verkoper zijn kansen niet te hoog inschat.

 

www.nurture.nl, www.prijswijzer.com

Link naar reactie
  • 0
Nadat er een reeks van projecten zijn ingevoerd zou je de slagingskans van een fase van een project kunnen bepalen. Je weet dan immers hoeveel van de projecten na fase 1 zijn verloren, welke na fase 2 ,etc.

 

Dat is geen forecast. Dat is statistisch berekenen van de slagingskans op basis van resultaten uit het verleden.

Wat overigens op zich wel aardig is om te weten. Maar dat maakt het nog geen forecast.

Hoogstens dat je zo een grove schatting kunt doen van de totaal te verwachten omzet. Maar dat werkt alleen als je ‘veel’ verkopers hebt. Heb je een team van 1 of enkele verkopers dan krijg je al snel de kans op afwijkingen doordat er 1 grote deal tussen zit.

 

Overigens vinden de meeste verkopers die ik ken het helemaal niet zo erg om het CRM systeem van input te voorzien. Mits ze maar zien dat zij daar zelf ook wat aan hebben.

Wat de ‘zin tot invoeren van gegevens’ doet afnemen is als er verder niets met die informatie gebeurt of als het alleen maar bedoeld is om het management van informatie te voorzien.

 

Verkopers zijn zelf ook continu met hun eigen forecast bezig. Al is het maar ‘in hun hoofd’ of op de eerder genoemde achterkant van de sigarendoos. Indien het CRM systeem daarin kan voorzien zullen de meeste geen problemen hebben met het invoeren van gegevens.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie niet in waarom een goede statistische berekening geen forecast is. Vooral niet als de statistische forecast aantoonbaar kwalitatief beter is dan de forecast van de expert. Misschien verstaan we er verschillende dingen onder.

 

Wat ik wel weet is dat veel verkopers zich niet graag in de kaart laten kijken en daarom vaak met allerlei zachte argumenten komen tegen een statistische forecast, zoals de emotionele factoren die je noemt.

 

Emotionele factoren kunnen namelijk ook een misleidende rol spelen als ze een forecast moeten geven en volgende week hebben ze een funtioneringsgesprek. Heel menselijk en begrijpelijk, maar daar zou ik dan geen prognose op willen baseren.

 

In mijn projecten beginnen we meestal met een vergelijking van de twee forecast methoden. Dan blijkt in het algemeen dat de statistische variant beter is. Vervolgens gebruiken we die als basis maar met een handmatige aanpassing voor bijzondere situaties. Die overrules blijken dan meestal weinig kwaliteit toe te voegen.

 

Ik geef toe dat dit met name geldt voor grotere aantallen. Per project bekeken kan een verkoper best tot een betere inschatting komen dan de statistische benadering. Maar over het algemeen getotaliseerd ben ik dat nog niet tegen gekomen.

Link naar reactie
  • 0
Wat ik wel weet is dat veel verkopers zich niet graag in de kaart laten kijken en daarom vaak met allerlei zachte argumenten komen tegen een statistische forecast, zoals de emotionele factoren die je noemt.

 

Emotionele factoren spelen, naar mijn mening, een rol in het salesproces. Die hebben dus ook vervolgens invloed op de slagingskans. Zo kan een verkoper ‘het gevoel’ hebben dat een deal zeker gaat vallen, zonder dat de statistische indicatoren daarop wijzen. En andersom.

 

Je moet ook niet blind afgaan op die emotionele factoren. Je zult ze wel mee moeten wegen in een forecast. En eerst natuurlijk op de juiste waarde schatten. Daar komt salesmanagement om de hoek kijken…..

 

Ik geef toe dat dit met name geldt voor grotere aantallen. Per project bekeken kan een verkoper best tot een betere inschatting komen dan de statistische benadering. Maar over het algemeen getotaliseerd ben ik dat nog niet tegen gekomen.

 

We zijn het inderdaad grotendeels met elkaar eens.

 

De nuance zit ‘m in de situatie. Bij grote volumes, qua aantallen verkopers en deals zullen de statistieken uiteindelijk ook wel ‘gelijk’ hebben. De wet van de grote getallen, zeg maar.

 

Bij kleinere groepen verkopers of bij situaties waarin het slechts om een klein aantal ‘grote’ deals gaat werken die statistieken niet goed. Daar zul je toch echt een afweging per project moeten maken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als emotionele factoren goed gemanaged worden en op de juiste waarde geschat zijn, dan zullen ze zeker waarde kunnen hebben voor de forecast. Daar zijn we het ook over eens.

 

Als je een forecast maakt, gebruik je altijd een model. Hetzij een rekenmodel danwel een denkmodel. Een model is altijd eenvoudiger dan de werkelijkheid is. Welke factoren je wel of niet meeneemt, hangt o.a. af van de toegevoegde waarde, de kwaliteit/stabiliteit en de moeite die je er voor moet doen.

 

Ik heb een project lopen voor een klant die met Salesforce werkt. Deze wilde een prognose op basis van de ingevoerde gegevens. Wat blijkt, de gegevens zijn niet compleet en niet betrouwbaar.

 

Statistische analyse van historische gegevens levert een voldoende betrouwbare prognose 18 maanden vooruit. Keurig onderbouwd en opgebouwd uit logische en verklaarbare componenten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.