• 0

Wel aandeelhouder, geen bestuurder

Hallo allemaal,

 

Ik wil graag hetvolgende aan jullie voorleggen en wellicht dat jullie door ervaring hier een antwoord of tips voor mij op hebben?

 

In overleg met een zakenpartner heb ik een half jaar geleden een werkmaatschappij opgericht die voor 100% onder mijn holding valt. De bedoeling was dat die zakenpartner later zou instappen en 50% van de aandelen zou verwerven. Nu is het moment gekomen dat ikzelf eruit wil stappen. Dus hij mag 100% van mijn aandelen hebben. Hij wil mij graag 15% laten behouden (als latere vergoeding van de gedane investering). Hij doet nu het voorstel dat mijn holding voorlopig 100% blijft behouden, dat hij een optie heeft van max. 24 maanden om 85% van de aandelen te verwerven en dat hij ook vanaf nu als statutair directeur voor de werkmaatschappij ingeschreven wil staan (om werkzaamheden, betalingen, etc. voor die werkmij te kunnen verrichten). Voor mij is dit geen gewenste situatie, aangezien ik zo snel mogelijk van de 85% aandelen wens af te komen om er nog zo min mogelijk mee te maken te hebben. Hij kan op dit moment volgens hem die aandelen moeilijk overnemen door persoonlijke omstandigheden; oftewel ik blijf er aan vast zitten voor 100%.

 

Mijn vragen zijn:

- aangezien ik de eerstkomende tijd misschien (max. 24 maanden) alleen als aandeelhouder te boek sta voor deze werkmaatschappij, wat zijn de risico's voor mij als het mis dreigt te gaan (faill.)?

- wat wordt er van mij als alleen aandeelhouder zijnde (dus niet werkzaam in de werkmij) verwacht? Welke taken komen er toch om de hoek kijken? (het liefst doe ik nog zo weinig mogelijk voor deze werkmij). Ik weet wel dat een aandeelhouder toezicht houdt op het gevoerde bestuur over de onderneming. Maar wat houdt dat concreet aan taken/werkzaamheden in?

- heeft er iemand tips om deze situatie snel of op een andere wijze of met meer zekerheden (welke dan) op te kunnen lossen?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie, ook als je misschien zelf iets dergelijks hebt meegemaakt vind ik het leuk er wat over te lezen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.