• 0

BV - Oprichtingskapitaal onbelast terug?

Hi allen,

 

Ik ben een echte newbie op dit forum en van plan een eigen onderneming te starten. Ik wil hiervoor een BV gebruiken.

 

Indien ik nu een BV start, zit ik nog vast aan de EUR 18.000 oprichtingskapitaal.

 

Bij mijn weten kan een surplus aan oprichtingskapitaal zonder belasting te heffen (geen vennootschap, geen dividend en geen inkomstenbelasting) terug naar prive. Dit komt nu natuurlijk nauwelijks voor, aangezien er weinig ondernemers meer dan EUR 18.000 kapitaal zullen inschrijven, maar ik verwacht dat dit wel speelt indien de verplichte kapitaalstorting terug gaat naar nihil.

 

1. Is mijn veronderstelling juist dat dit momenteel onbelast kan voor het surplus kapitaal?

 

2. Is er al duidelijkheid indien dit ook gaat gelden in de nieuwe situatie, indien de kapitaalseis vervalt?

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap de vraag niet helemaal en met mij denk ik meer lezers want er is nog steeds geen antwoord.

 

Het geplaatste en volgestorte kapitaal krijgt mijn inziens geen andere betekenis indien het de 18.000 euro te boven gaat.

 

Wel kun je als je bijvoorbeeld 20.000 euro hebt een BV oprichten met 18.000 euro aandelenkapitaal en 2.000 euro lenen aan de BV. Deze 2.000 kun je er dan 'belastingvrij' weer uittrekken. Waarschijnlijk ben je hier mee in de war.

 

Vriendelijke groet,

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

Hallo Startertt,

 

Het geplaatst kapitaal kan je alleen uitkeren via divident. Als je naast het geplaatst kapitaal ook "op Agio" stort, dan mag dit teruggestort worden aan de aandeelhouders zonder fiscale consequenties. Agio is het beste te zien als een rente vrije achtergestelde lening.

 

Als het regime veranderd en de verplichte storting vervalt, denk ik dat het nog steeds zal gebeuren dat er op aandelen gestort wordt en dat de hoogte van het geplaatst kapitaal bij de kamer opvraagbaar is. Dit om de solide BV's van de lege BV's te onderscheiden.

 

Ook dan is geplaatst kapitaal niet zomaar uit te keren en Agio en leningen wel.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.