• 0

'Kleine kantoren voldoen niet aan vraag'

Kleine bedrijven hebben moeite met het vinden van geschikte kantoorruimte. Er is voldoende aanbod, maar dat sluit niet aan bij de vraag. "De markt van kleinschalige kantoorpanden is een vergeten segment'', concludeert makelaarsvereniging NVM BOG.

 

Vraag 60 procent toegenomen

NVM BOG onderzocht de markt voor kleine kantoren in de zeventig grootste 'kantoorgemeenten' van Nederland en maakte de resultaten maandag bekend. De vraag naar kleine kantoorruimten nam de afgelopen tien jaar in meer dan 60 procent van de kantoorsteden toe. De vraag naar grote kantoren steeg in 28 procent van de steden en daalde in 30 procent van de steden.

 

Volgens NVM BOG is de kleinere kantoorgebruiker op zoek naar panden met een eigen identiteit en uitstraling, een goede bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid. Gemeenten en ontwikkelaars spelen onvoldoende in op deze behoefte, stelt NVM BOG. Uit het onderzoek blijkt dat het aanbod voor driekwart van de ondervraagde bedrijven niet aan de eisen voldoet.

Bron ANP

 

 

Zelf heb ik hetzelfde ervaring. Momenteel werk ik vanuit een kantoor van 22m2, met ruimte voor 2 werkplekken. Echter ik ben actief op zoek geweest naar een betaalbaar oplossing voor een kantoor van 25m2 tot 40m2 met alle voorzieningen en mogelijkheid om min 18 uur per dag toegang te hebben tot mijn kantoor. De oplossing is Regus of soortgelijke aanbieders. Maar de aanbod is zeer beperkt en prijzig.

 

Naar mijn mening is er weinig aanbod van kantoorruimte onder de 100m2, terwijl er een overschot is van kantoorruimte boven de 100m2. Dus toen ik deze persbericht las, was ik niet verbaast.

 

Wat is jou mening en ervaring?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelfde ervaring...we waren ook op zoek naar een ruimte van zo'n 50 m2 rondom Haarlem. Dat was overal hetzelfde: matig aanbod, hoge prijs, slecht onderhouden, et cetera.

Uiteindelijk hebben we een nieuwbouw unit gevonden aan De Trompet in Heemskerk die wel voldeed aan onze wensen. Maar die zoektocht hebben we zeker anderhalve maand over gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

Inderdaad is de markt voor kleine kantoorruimte niet zo groot.

Eén van de redenen hiervoor is dat voor het huren van een kleine ruimte meestal een fexibel contract is gewenst. (U bent pas gestart en weet niet hoe snel u gaat uitbreiden. Als die uitbreiding echter aan de orde van de dag is wil u niet de zoektoch opnieuw beginnen. Dit als voorbeeld)

 

 

Link naar reactie
  • 0

voor kleine kantoren met korte contracten zijn eigenlijk maar 2 oplossingen

 

Dat is of goedkoop, maar wel prima om te beginnen dat is via ad hoc.

Dit is een soort antikraak kantoor huren, hier mag je net eens langer dan 1 jaar huren volgens mij.

 

En dan heb je Regus wel duurder maar voor kleinere ruimtes en kortstondige contarcten goed te doen.

en je bedrijf heeft direct uitstraling.

 

Groetjes

Anne-Trije Wijsenbeek

Kingsfordweg 151

1043 GR Amsterdam

06 22482996

Link naar reactie
  • 0
voor kleine kantoren met korte contracten zijn eigenlijk maar 2 oplossingen

Hmm... antrikraak of wij van WC eend adviseren WC Eend ;D.

 

Nee even serieus, je maakt er (in een ander Topic althans) geen geheim van dat je voor Regus werkt en je maakt - IMHO - ook niet al te opdringerig reclame, dus daarover zal ik niet zeuren.

 

Maar er moeten toch wel meer alternatieven zijn in deze web 2.0 tijd? Tegenwoordig wordt alles wat klein is gebundeld tot iets groots en dan met korting ingekocht: telefonie, energie, verzekeringen etc. Waarom dan geen kantoorruimte? Er is m.i. toch wel redelijk wat leegstand her en der

 

Verrassend dat er nog geen marktplaats lijkt te zijn waar kleine bedrijven gezamenlijk op zoek kunnen naar kleine ruimtes. Mijn (eigen) ervaring is namelijk dat bundeling van meters goed samengaat met een flexibel (kortlopend) contract voor panden die al een tijdje leeg staan.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

voor kleine kantoren met korte contracten zijn eigenlijk maar 2 oplossingen

Maar er moeten toch wel meer alternatieven zijn in deze web 2.0 tijd? Tegenwoordig wordt alles wat klein is gebundeld tot iets groots en dan met korting ingekocht: telefonie, energie, verzekeringen etc. Waarom dan geen kantoorruimte? Er is m.i. toch wel redelijk wat leegstand her en der

Ik zag toevallig iets bij Vraag & Aanbod hier op HL waar er gebundeld wordt voor kleine ondernemers: https://www.higherlevel.nl/extra/vraag-aanbod/view/744

 

Zouden dat soort dingen de toekomst worden? Geen Web 2.0 maar Werk 2.0; sociaal op dezelfde werkplek.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat ook niet zo, overal waar je kijkt staan kantoorgebouwen leeg, maar het begint meestal pas rond de 100 m2, als je geluk hebt, vaak moet je zelfs een half gebouw huren.

 

Deels snap ik die makelaars wel, die willen eenvoud. Liefst 1 klant in 1 pand, lekker makkelijk. 1 factuur, 1 klant om je zorgen om te maken.

 

Aan de andere kant, wanneer keert het om en hebben ze ons nodig omdat er niet genoeg geld binnen komt? Want ze hebben wel geld verzameld maar als het leeg blijft staan gebeurt er ook weinig.

 

Anyway, ik denk dat het Nomadz concept erg leuk is voor de ondernemers/ZZP'ers die graag willen werken met "collega's", maar voor ons is het minder geschikt; als je new technology/nieuwe concepten ontwikkelt wil je gewoon niet dat vreemden voortdurend in je keuken kunnen kijken, telefoongesprekken af kunnen luisteren (omdat ze ernaast zitten) etc.

 

We hebben er zelf ook over nagedacht om meerdere panden in Nederland te openen in een 3-tier formule;

 

- Kleine betaalbare kantoorruimtes met doorgroeimogelijkheden;

- Full service aanvullingen zoals VOIP, ICT, computers, bureau's, gebruik vergaderruimtes, flexkantoren etc;

- Creatieve samen werk ("Nomadz" achtig) plekken en lounge plus wekelijks/2 wekelijks evenement waar bedrijven hun idee/product kunnen presenteren/presentaties van partners/investors etc.

 

Maar hiervoor moet je natuurlijk een flinke zak geld hebben en de vraag is, haal je dat er uit?

 

Of is het er zelfs al en weet ik/weten wij het niet?!

Link naar reactie
  • 0

Verrassend dat er nog geen marktplaats lijkt te zijn waar kleine bedrijven gezamenlijk op zoek kunnen naar kleine ruimtes.

 

Precies de gedachte die ik een paar dagen geleden had. Ik wil binnenkort ook op zoek naar zo'n soort ruimte.... en ik dacht... in iedere stad moeten toch wel een paar mensen te vinden zijn die dat ook zoeken...

 

Ik zie nog wel een probleempje: als je gezamelijk een grotere ruimte huurt, draag je ook opeens zelf het risico voor het niet volledig vol krijgen van die ruimte en daarmee ook het risico op opeens een stuk minder voordelig uit te zijn.

 

Ik snap sowieso niets van al die leegstaande kantoorruimte... Ik ken mooie nieuwe, goed uitgeruste gebouwen waarvan meer dan de helft van de verdiepingen leeg staan. Hele vreemde markt...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je kleine ruimte zoekt moet je wel "zoeken" Ik was zelf op zoek naar 35m2 in Rotterdam. Via internet kon ik niets vinden, totdat ik ging rondrijden en goed ging kijken naar de gebouwen. Wat bleek, een pand wat er schijnbaar bewoond uitzag stond voor meer dan 75% leeg. Er zitten een aantal kleine (in omvang) bedrijven in. Gevraagd aan de eigenaar waarom er nog zoveel leeg stond. Zij reactie was dat hij meer dan een jaar had geadverteerd maar er kwam weinig tot geen reactie.

 

Kijk ik bij ons zelf dan staat 3/4 van de gang bij ons zelf ook leeg. Meestal is de prijs zo'n 80 euro per m2 toch te veel voor ondernemers.

 

Een uitzendburo op de hoek van de straat heeft alleen de beneden verdieping in gebruik, bovenverdieping staat leeg. Naar binnen gestapt en gevraagd of wij dit konden gebruiken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben ook lang gezocht naar een geschikte ruimte <100 m2 nabij Eindhoven. Wij hadden als speciale eis dat er pakketten aangenomen moeten kunnen worden en de ruimte geschikt was voor opslag van goederen. Uiteindelijk iets gevonden voor €92 /j/m2 incl gwl. Maar dat is dan wel anti-kraak met een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn voor zowel ons als de verhuurder van twee maanden. Het ziet er voor ons prima uit, maar wij zijn dan ook een bedrijf met een 'budget' uitstraling.

Terwijl we aan het zoeken waren naar een ruimte hebben we wel ontdekt waarom de prijzen niet inzakken. Alle interessante onroerend goed rond Ehv is in handen van een aantal grote eigenaren. Deze eigenaren bieden dit aan op de markt via een vaste groep makelaars. Deze makelaars hanteren toevallig allemaal exact dezelfde prijzen ::)

Dus waarom zou de prijs omlaag gaan? Als je ruimte nodig hebt, dan kom je altijd bij dezelfde personen terecht en als je het bij hen niet afneemt, dan heb je het blijkbaar niet hard genoeg nodig. Er is geen tot weinig alternatief.

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg me ook altijd af waarom er zoveel kantoorruimte leegstaat. Veel mensen onderschatten de curruprie/politieke spelletjes in Nederland mbt kantoorruimte.

 

Een kleine onderzoek en uizending van Jansen & Janssen geeft een mogelijke antwoord.

http://weblogs.vpro.nl/jansenenjanssen/2007/08/27/aflevering-6-waarom-staan-er-zoveel-kantoorgebouwen-leeg/

 

 

Geestige uitzending. Geeft een aardig beeld van de meganismen in de katoorbelegingen. De beleggingswaarde van de kantoorpanden wordt bepaald door de huurprijs en niet door de huuropbrengst. Dis is op het forum al eerder aan de orde geweest. Sommige eigenaren hebben liever leegstand dan dat ze zakken met de huurprijs.

 

Een goed alternatief is kraken. Sommige panden staan al zeer lang leeg. Als een pand langer dan een jaar leegstaat en de eigenaar neemt geen additionele maatregelen om het in gebruik te nemen, dat mag het gekraakt worden. De gemeente Amsterdam moedigd het zelfs impliciet aan. Als je niet wil kraken is antikraak een oplossing.

 

Ik ben zelf ook op zoek naar 300m2. Het is niet eenvoudig. Ondanks de leegstand blijven de prijzen veel te hoog. Huurvrij is leuk, maar na twee of drie jaar betaal je het volle pond (zoals wij nu) ruim 50k voor 250m2. Dat is echt te veel.

 

Ik overweeg ons bedrijf supermobiel te maken (alles web based) en van locatie naar locatie te trekken. Financieel is dat zeker de moeite van het overwegen waard.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

In Haarlem zijn er wel ruimte's van rond de 90m2 te huur, echter voor een eenpitter is dit vaak wat te veel.

Mocht er echter iemand zijn die in Haarlem wat zoek voor 1 of 2 werkplekken, neem dan contact met me op.

 

Ik heb namelijk wel de stap genomen om een unit te huren en totaal in te richten, echter nu ben ik nog op zoek naar iemand die de kantoorruimte incl de vergaderruimte voor 10 personen met me wil delen.

 

Mvgr,

Erick vd Spek

BCON-it telefoon: 023 5394583

Waarderweg 33-B6 mobiel: 06 14172049

2031 BN Haarlem email: evdspek@bcon-it.nl

Link naar reactie
  • 0

In Haarlem zijn er wel ruimte's van rond de 90m2 te huur, echter voor een eenpitter is dit vaak wat te veel.

Mocht er echter iemand zijn die in Haarlem wat zoek voor 1 of 2 werkplekken, neem dan contact met me op.

 

Ik heb namelijk wel de stap genomen om een unit te huren en totaal in te richten, echter nu ben ik nog op zoek naar iemand die de kantoorruimte incl de vergaderruimte voor 10 personen met me wil delen.

 

Mvgr,

Erick vd Spek

 

Kijk zo moet het. Oproepen via het forum mag wel niet, maar onderling kantoorruimte delen bied erg veel voordelen. Vooral in de beginperiode. Goede ruimte, weinig huur, iemand om de lunch mee te delen en iemand die je telefoon aanmeent alsje er niet bent.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.