• 0

verhuur bedrijfspand

Hallo allemaal,

 

Ik ben sinds kort in volledig bezit van een bedrijfspand en zou er mijn eigen toko in starten, maar aangezien dat niet meer doorgaat ben ik nu van plan het pand te verhuren.

 

Nu hoor je nogal eens rare verhalen over wat er in je pand kan huizen dus hoe zit het met bijv. een :

 

kwekerij, hoe zit het als je verhuurd en er blijkt na een tijd bijv. een drugskwekerij in jouw pand te zitten...is er een mogelijkheid om er contractueel onderuit te komen d.m.v een clausule? tenminste, al verhuur je, als eigenaar van het pand ben je m.i goed de l#l als er zoiets in je pand huist.

 

kan je ook verdere aansprakelijkheid inzake "vreemde/illegale zaken" contractueel vastleggen?

 

indien er meer verhuurwetenswaardigheden zijn dan sta ik er altijd voor open!!

 

vr. groet, Friessie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er moet onderscheid worden gemaakt tussen een huurovereenkomst voor kantoorruimte en een huurovereenkomst voor zogenaamde middenstandsbedrijfsruimte, dat zijn met name winkels, waar producten worden verkocht en diensten worden geleverd.

 

Voor beide soorten zijn verschillende huurregimes van toepassing. Bij middenstandsbedrijfsruimtes geldt er de regel van de 2x5 jaar huurperiode. In deze periode kunnen huurovereenkomsten heel moeilijk door de verhuurder worden beëindigd, Na 5 jaar vijf jaar alleen wanneer de bedrijfsvoering van de huurder te wensen overlaat of wanneer de verhuurder het gehuurde nodig heeft voor eigen gebruik, daaronder wordt ook verstaan renovatie van het pand. Na 10 jaar wordt er primair gekeken naar het belang van de verhuurder om de huurovereenkomst te beëindigen en het belang van de huurder om de huurovereenkomst voort te zetten. In ieder geval is beëindiging in de twee hierboven genoemde gevallen en in het geval van verwezenlijking van de in een bestemmingsplan opgenomen andere bestemming van de grond en het niet instemmen met een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst (daaronder niet verstaan een verhoging van de huurprijs). Let wel de huurovereenkomst kan alleen na 5 jaar en na 10 jaar worden beëinidigd. In de tussenliggende periode niet.

 

Voor huurovereenkomst betreffende kantoorruimte zijn de wettelijke regelingen ten aanzien van huurperiode en beëindiging veel soepeler. Daar kan te allen tijde een bepaalde huurperiode worden opgenomen en worden aangegeven wanneer beëindiging mogelijk is.

 

Ten aanzien van het door jou genoemde voorbeeld van hennepkwekerijen en andere onoirbare zaken, is het altijd mogelijk om, wanneer zich een dergelijke situatie voordoet, een verzoek bij de rechter in te dienen om tot ontbinding over te gaan, aangezien de huurder wanprestatie pleegt. In het geval van een sluiting van het pand op grond van een besluit van de gemeente of een bepaalde wettelijke regeling, is het zelfs mogelijk om zonder tussenkomst van de rechter de huurovereenkomst te ontbinden.

Met betrekking tot de aansprakelijkheid kan je als verhuurder niet aansprakelijk worden gesteld als blijkt dat de verhuurder geen enkele weet had van de illegale praktijken. Een mogelijkheid is om in dat kader een bepaling op te nemen in de huurovereenkomst waarin de huurder verhuurder vrijwaart van alle schade die het gevolg is van het door huurder niet voldoen aan zijn contractuele verplichtingen of iets dergelijks.

 

Wel is het van groot belang om in een huurovereenkomst altijd heel goed te formuleren welke gebruik van het pand mag worden gemaakt en wat de staat is van het pand bij aanvang van de huurovereenkomst. Dat laatste kan je het beste doen door het laten opstellen van een inspectierapport.

 

Over de huur van bedrijfspanden zijn overigens nog veel meer zaken te vertellen.

Link naar reactie
  • 0

@Frank:

 

bedankt tot zover.

het betreft een bedrijfspand met bestemming detailhandel.

probleem is dat het een vrijstaand pandje is in het centrum van een Fries dorp, er zitten 2 gesloten "boerderijdeuren" voor, dus je weet nooit wat er binnen gebeurt, dit ook aangezien er verder geen ramen in het pand zitten.

 

illegale handel kan dus eenvoudig in dit pand gedijen omdat er in principe geen zicht op is zolang de deuren dicht zijn!

 

kan je in het ergste geval (bijv. kwekerij) het contract dermate (juridisch 100% sluitend) dichtmetselen zodat er ten alle tijde geen aanspraak op de eigenaar (ik dus) verhaalt kan worden?!

 

ik ben niet snel bang voor iets of iemand, maar gezien dit pand zich uitstekend leent voor dit soort zaken wil ik niet in de problemen komen door "foute" huurders.

 

nogmaals, mocht er nog iemand meer tips en trucs hebben dan verneem ik dat graag!

 

vr. groet, Friessie

Link naar reactie
  • 0

Aangezien het een pand in het centrum van een dorp is, lijkt mij de kans dat nu daar allerlei illegale activiteiten plaatsvinden niet erg groot, omdat ik aanneem dat er regelmatig mensen langs het pand lopen. Maar om jouw angst ene beetje weg te nemen, kan je in de huurovereenkomst uitdrukkelijk laten vastleggen, dat het te allen tijde verboden is om illegale activiteiten te ondernemen en bij het niet nakomen van deze bepaling de huurovereenkomst direct ontbonden zal worden. Op de site www.roz.nl kan je de standaardovereenkomsten vinden, die in Nederland voor huurovereenkomsten worden gebruikt. Kijk daarbij naar een huurovereenkomst voor middenstandsbedrijfsruimte.

Link naar reactie
  • 0

Bij middenstandsbedrijfsruimtes geldt er de regel van de 2x5 jaar huurperiode. In deze periode kunnen huurovereenkomsten heel moeilijk door de verhuurder worden beëindigd, Na 5 jaar vijf jaar alleen wanneer de bedrijfsvoering van de huurder te wensen overlaat of wanneer de verhuurder het gehuurde nodig heeft voor eigen gebruik, daaronder wordt ook verstaan renovatie van het pand. Na 10 jaar wordt er primair gekeken naar het belang van de verhuurder om de huurovereenkomst te beëindigen en het belang van de huurder om de huurovereenkomst voort te zetten. In ieder geval is beëindiging in de twee hierboven genoemde gevallen en in het geval van verwezenlijking van de in een bestemmingsplan opgenomen andere bestemming van de grond en het niet instemmen met een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst (daaronder niet verstaan een verhoging van de huurprijs). Let wel de huurovereenkomst kan alleen na 5 jaar en na 10 jaar worden beëinidigd. In de tussenliggende periode niet.

 

Over de huur van bedrijfspanden zijn overigens nog veel meer zaken te vertellen.

 

Essentieel is in dit geval dat je ook de mogelijkheid om eerst een korte termijn overeenkomst aan te gaan (ook bij middenstandsbedrijfsruimte). Dit moet altijd schriftelijk. Uit mijn hoofd gezegd mag het maximaal 2 jaar.

 

Dus is je huurder niet braaf dan verleng je zijn contract niet. Vertrekt hij niet vrijwillig dan "simpelweg" ontruimen.

 

Hennepkwekerijen zitten tegenwoordig ook middenin de stad dus in die zin ben je heel reeel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat hierboven is gezegd, klopt inderdaad. Echter aangezien er nog veel meer zaken rondom huurovereenkomst spelen, heb ik dat in mijn eerste post niet vermeld. Als je een overeenkomst voor maximaal 2 jaar aangaat, gelden de huurbeschermingsbepalingen niet. Indien je na de 2 jaar de huurovereenkomst verlengt met welke periode dan ook, dan gelden de huurbeschermingsbepalingen wel!

Link naar reactie
  • 0

Maak voor de verhuur gebruik van een goede makelaar. Sluit een goede opstalverzekering. Let op: sommige polisvoorwaarden kennen een uitsluiting als bij schade een bijvoorbeeld henneplantage opduikt.

 

Inderdaad een goed punt, maar opstalverzekeringen kennen veelal nog meer uitsluitingen. Lees de polisvoorwaarden goed, de opslag van vluchtige of brandgevaarlijke stoffen wordt doorgaans ook uitgesloten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Indien je een (bedrijfs) pand verhuurt, waarvan de energieovereenkomst op naam van de verhuurder staat, zal de netwerkbeheerder na het ontdekken van de hennepplantage proberen te energie diefstal te ramen en de verhuurder aansprakelijk te stellen wat veelal succesvol zal zijn middels een beroep op de zorgplicht welke een verhuurder heeft jegens de netwerkbeheerder. Altijd de meter op naam van de huurder dus.

Link naar reactie
  • 0

Excuses voor de late reactie, ook de inhoud van deze reactie is mosterd na de (huurder)maaltijd, maar wel erg belangrijk voor de toekomst!

 

Ongewenst huurdergedrag kan vanaf 2009 worden gemeld bij Nationaal Meldpunt Ongewenst Huurdergedrag (NMOH) op www.nmoh.nl. Daar kan ook het register worden ingezien en kunnen verhuurders controleren of de huurder misschien al op de ongewenste lijst staat geregistreerd.

 

Groeten,

 

De Blauwe Envelop

Leuk zal het nooit worden, maar door 'De Blauwe Envelop' wel gemakkelijker!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.