• 0

(verh)uurtarief bepalen dagdeel praktijkruimte

Sinds 2004 ben ik eigenaar van een bedrijfsruimte van ongeveer 30m2 onder een flat in een stad in de provincie Utrecht. Ik gebruik deze ruimte niet zo vaak vanwege het feit dat ik nog in de kleine kinderen zit. Over een jaar of twee is het anders, dan zijn ze allebei naar school... Nu is mij onlangs gevraagd of ik deze ruimte niet 3 dagdelen wil verhuren aan iemand die net zoals ik in de para-medische/wellness branche werkzaam is. Nu is mijn probleem: wat mag/kan ik vragen. Wat is gebruikelijk ? Zoekend op deze website heb ik deze specifieke vraag nog niet gevonden. Ik zie wel hele panden die verhuurd worden, maar niet dagdelen. Ik verhuur dan natuurlijk inclusief inventaris ( bijv. mijn behandeltafel etc, ) maar ook gas/water/licht. Ik heb er geen telefoon of internet, dus dat hoort er niet bij. Bij al mijn verzekeringen heb ik gepolst en alleen de rechtsbijstand wil verdere informatie maar ook daar geeft het formulier alleen maar aan dat er compleet verhuurd wordt en dat je er dus zelf niet meer werkt... via mrktplts heb ik even gekeken en worden praktijkruimtes voor 10 a 15 euro per uur verhuurd, maar hoe doe je dat dan fiscaal? Is het inkomsten uit verhuur prive ( pand staat op mijn eigen naam als prive bezit) Is het ex BTW of inclusief BTW..Ik heb een mannetje dat hier antwoord op kan geven ,maar de afgelopen drie jaar hebben zijn adviezen voornamelijk geleid tot het niet hebben van enige winst omdat al mijn geld aan zijn uurtarief opging... En een andere belangrijke vraag, wat vindt de belastingdienst ervan... Ik ben officieel ondernemer hoewel dat aan een zijden draadje hangt omdat ik te weinig omzet draai volgens de belastingdienst.Maar goed, veel vragen voortspruitend uit hetzelfde probleem en dat voor een beginnelinge op deze site. Groet H

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag hajl.

 

Als je een prive pand verhuurt aan een ondernemer dan staat het je allereerst vrij om te kiezen voor BTW heffing of niet. Ik zou BTW achterwege laten als de ondernemer vrijgestelde prestaties levert. In jouw sector is dan van belang of de diensten die hij/zij levert onder het BIG register vallen. Zorg dat in de huurovereenkomst duidelijk is opgenomen of er wel of niet met BTW gerekend wordt. Zie de bijlage voor een blanco huurovereenkomst zonder BTW (BV als verhuurder, dus aanpassen naar privé).

 

Het pand valt voorts voor jou in box 3 van je IB aangifte. Huur onbelast, maar geen aftrek van kosten. Ik neem aan dat je niet verhuurt aan familie etc.

 

Overigens is het mijn vraag hoe je dit pand nu kwalificeert? Staat het op de balans van jouw bedrijf?

 

Groeten

Joost

 

Huurovereenkomst_07.09.doc

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.