• 0

Willekeurig afschrijven

Gast Verwijderd account

Ik sta sinds 1 maart ingeschreven bij de KvK.

 

Laten we zeggen dat ik dit jaar voor 5000 aan investeringen heb gepleegd.

Voor mij is het voordeliger om deze investeringen pas vanaf 1-1-2009 af te trekken. (tot die tijd draai ik aanloopverlies).

 

Mag ik de afschrijving op 1-1-2009 starten en vervolgens van 2009 t/m 2013 afschrijven of moet dit binnen de termijn van 5 jaar na investering, dus van 2009-2011?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-05.html

 

U mag alleen willekeurig afschrijven over bedrijfsmiddelen die u aanschaft in de jaren dat u recht heeft op startersaftrek of in het jaar ervoor (het aanloopjaar).

 

Je kunt in een periode van 5 jaar maximaal 3 keer gebruik maken van startersaftrek, dus je kunt maximaal 4 jaar willeurig afschijven.

Link naar reactie
  • 0

Hallo zacht kusje,

 

Op basis waarvan denk je dat het voor jou interessanter is je investeringen pas in 2009 af te gaan schrijven?

 

Karen (die dat betwijfelt omdat ze ook de verliesverrekening en middelingsregeling kent)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bedankt voor je supersnelle antwoord!

 

Je kunt in een periode van 5 jaar maximaal 3 keer gebruik maken van startersaftrek, dus je kunt maximaal 4 jaar willeurig afschijven.

 

Dus ik mag van 2009 t/m 2112 de 5k afschrijven?

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hallo zacht kusje,

 

Op basis waarvan denk je dat het voor jou interessanter is je investeringen pas in 2009 af te gaan schrijven?

 

Karen (die dat betwijfelt omdat ze ook de verliesverrekening en middelingsregeling kent)

 

Hoi Karen,

 

Dat denk ik omdat ik tot die tijd nog inkomsten geniet uit dienstverband. Mijn aanloopverliezen kan ik dus in box1 verrekenen.

 

Het lijkt mij voordeliger om de afschrijving pas te plegen als ik geen andere inkomsten meer heb (ho, wacht even: ik krijg ook nog een stamrechtuitkering daarna uit mij stamrecht BV).

 

Ehm..wat zou jij adviseren?

 

Bedankt,

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dirk,

 

Op basis van deze summiere info kan ik noch een fiscaal adviseur (ben ik absoluut niet) je weinig adviseren. Wat wijsheid is is afhankelijk van de hoogte van je huidige inkomen en toekomstige uitkeringen en inkomsten.

 

Maar aftrekposten voor je uitschuiven betekent altijd pas later fiscaal voordeel behalen en dan heb je sowieso het koopkrachtnadeel.

Daarnaast zit je nu wellicht met de top van je inkomen in een hogere belastingschijf dan straks als je fulltime ondernemer bent na de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB-winstvrijstelling (en eventueel de for).

Het kan dus juist gunstig zijn je investeringen (en bijbehorende investeringsaftrek) meteen voor 100% af te schrijven zodat je aanloopverliezen zo hoog mogelijk zijn.

 

Het lijkt mij verstandig een fiscalist de verschillende scenario's eens door te laten rekenen. Vraag hem/haar daarbij ook even te kijken naar de middelingsregeling. Ik ken veel ondernemers die vanuit loondienst zijn gestart en daardoor over de eerste jaren een aardig sommetje terug hebben gekregen van de Belastingdienst.

 

Succes ermee

Karen

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.