• 0

inkopen in meerdere BV's

Hallo allemaal,

 

Ik ben net nieuw hier heb al veel gelezen over BV's en Ltd's etc. maar nog niet mijn situatie tegengekomen.

 

Ik ben in loondienst werkzaam bij BV A. Deze verzorgt diensten voor meerdere BV's (B,C,D,E.). Waarbij B en C nieuwe BV's zijn.

 

Nu is mij aangeboden om een aandeel van 25% in B en 15 % in C te kunnen kopen. Dit zie ik wel zitten daar ikzelf erbij betrokken ben en de potentie

ervan wel onderken.

 

Echter is de vraag of het handig is om deze aandelen als natuurlijk persoon te kopen of iets van een beheer bv op te zetten die de aandelen dan koopt.

 

Welke consequentie's heeft dit dan weer voor

1) Loondienst met AB of (DGA beheer BV)

2) Pensioen, WW ,WAO etc.

3) fiscale voordelen

 

Wie kan mij hiermee helpen?

 

:)???

 

 

Edit admin - titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wanneer er een arbeidsovereenkomst met vennootschap A bestaat, dan verandert - zoals de arbeidsovereenkomst in tact blijft - er niets aan de pensioenrechten en de aanspraak op de sociale verzekeringen.

 

Ik adviseer echter wel om hierin een adviseur te betrekken en de boeken goed door te laten lichten alvorens de stap te zetten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Allereerst bedankt voor de snelle reactie's.

 

 

bedrijven B&C zijn klanten van A. Niet direct gelieerd.

 

Ik blijf ook gewoon werk doen voor D&E ( ook niet direct gelieerd)

 

De boeken etc zijn al doorgelicht en dat ziet er goed uit.

 

 

Echter blijft de vraag staan of ik de aandelen het beste persoonlijk kan kopen of een andere constructie moet opzetten ivm bv fiscale gevolgen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit ligt er maar aan. Welke sector is het? Schat je de risico's voor de aandeelhouders hoog in?

 

Ik ken de situatie niet, maar een BV kent zijn voordelen met betrekking tot de aansprakelijkheid, als je er met een BV instapt ben je niet voor meer aansprakelijk dan het (aandelen)kapitaal dat je in de onderneming steekt. Indien je er als natuurlijk persoon in gaat ben je hoofdelijk aansprakelijk en kunnen schulden op jouw privé verhaald worden.

 

Daarnaast bepaal je via een BV zelf wanneer er geld naar jouw privé stroomt, indien je een natuurlijk persoon bent, wordt de winst direct tot je inkomen gerekend (belast in box 1).

 

Groet,

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ingewikkelde zaak. Fiscaal is het nog wel te regelen. Materieel is het ingewikkelder. Je bent in dienst van A, je werkt voor B en je krijgt aandelen van B? Dat leidt m.i. vrij snel tot belangenverstrengeling. O fe een goed idee is, hangt helemaal af van de business, de waarde van de deal. de waarde ontwikkeling en cashbehoefte bij B. Daar kom je met een vraag op dit forum niet 1 2 3 uit.

 

Gezien de mogelijke belangenverstrengeling zou ik inderdaad een holding aanbevelen, als de waarde van de bedrijven en de belangen dit rechtvaardigen. Het moet echt gaan om vele 10-duizenden euro's. Als de belangen niet zo waardevol zijn kan je ze privé houden.

 

Over het DGA salaris hoef je je geen zorgen te maken. Als je holding alleen aandelen bewaard en verder geen activiteiten ontplooit hoef je geen salaris uit te keren. GA dan ook bij voorkeur geen klusjes doen vanuit je holding.

 

Pensien en ww etc worden bepaald door je loon uit arbeid, niet door je beleggingen.

 

Fiscale voordelen zijn niet vreselijk groot, behalve dat je inkomsten uit verkoop van aandelen in je BV opnieuw kan investeren zonder eerst af te rekenen. Aan het eind moet je natuurlijk wél gewoon afrekenen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reactie's Nils en Kelvin. :)

 

 

Kelvin: het is toch zo dat het risico van de aandeelhouder in een BV niet meer is als zijn ingelegde vermogen ( tenzij wanbeleid is toegepast maar is dat dan ook voor een minderheids aandeelhouder van toepassing?).

 

En inderdaad is de dividenden uitkeren naar de Holding BV vooreerst voordeliger.

 

 

Nils: De waarde is op dit moment niet echt groot ( totaal circa 10.000)

(financiering etc. is al geheel geregeld dus daar gaat het niet om ).

maar gaat groot worden.

En om dan de aandelen alsnog te gaan verkopen aan de holding BV is m.i. een veel duurdere zaak ( 25% van verkoopwinst).

 

 

Wordt er verwacht dat de eis van gestort kapitaal voor een BV binnen een jaar wordt afgeschaft? Dan is volgens mij de afweging of de verkoop winst dat jaar groter is dan het gestort kapitaal minus aankoopbedrag. ???

 

 

De volgende vraag die opkomt is als ik beslis om het wel via een holding BV te gaan doen, mag ik dan het gestort kapitaal 18.000 gebruiken voor aankoop van de aandelen of niet? ???

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is waar dat je als privé aandeelhouder niet meer risico loopt dan met een holding. Het zou anders kunnen zijn als je geld gaat lenen om je aandelen aankoop te financieren, maar dat is niet zo.

 

Het is inderdaad duurder om in een later stadium aandelen in een holding onder te brengen. De keuze tussen privé en holding kan je het beste nu maken.

 

Of de stortimgsverplichting werkelijk wordt afgeschaft is een besluit dat de politiek nog moet nemen. Ik zou daar niet op wachten. Met het gestort kapitaal kan je aangelen kopen. Het is er zelfs voor bedoeld.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reactie's Nils en Kelvin. :)

 

 

Wordt er verwacht dat de eis van gestort kapitaal voor een BV binnen een jaar wordt afgeschaft? Dan is volgens mij de afweging of de verkoop winst dat jaar groter is dan het gestort kapitaal minus aankoopbedrag. ???

 

 

Allereerst excuses voor de foute informatie, je bent uiteraard gewoon aandeelhouder in een BV.

 

Je hebt het in een keer over een afweging die je dient te maken wanneer het verplichte stortingskapitaal zou vervallen. Maar deze verandering heeft geen invloed op het resultaat dat je maakt op de aandelen. Het verschil tussen het aankoopbedrag en het verkoopbedrag is je resultaat op de belegging.

 

Wel kan het vervallen van deze stortingsplicht een voordeel zijn wanneer je minder dan 18.000 euro nodig hebt. Maar ik denk niet dat jij daar op kunt wachten of zou moeten wachten.

Link naar reactie
  • 0

Jullie hebben inderdaad gelijk om te zeggen dat ik niet kan blijven wachten op de afschaffing van de €18.000. ;)

 

Dus is de conclussie als ik een holding BV opstart met € 18.000,00

ik dit bedrag weer kan gebruiken om de aandelen van de 2 bv's te kopen.

 

Mezelf niet als DGA hoef te betalen aangezien deze holding alleen de aandelen beheert.

 

De dividenden zonder belasting/verrekening in de holding vloeien.

Dit vermogen weer gebruikt kan worden voor eventuele andere aankopen van aandelen ( bedrijven D en E).

 

Zelf kan bepalen wanneer er dividend ( tegen 25%) naar mijn persoon wordt overgemaakt.

:) ( zo goed geformuleerd?)

 

 

 

Wel een vraag die bij mij opkomt is of de holding wel gebruik kan maken van de deelnemings vrijstelling of moet hij Vennootschapsbelasting gaan betalen over de(winst) dividenden? ???

 

Vergeet ik verder niks???

Link naar reactie
  • 0

Deelnemingsvrijstelling is van toepassing wanneer een vennootschap ten minste 5% van de aandelen in een andere vennootschap heeft, mits dit geen laagbelaste beleggingsdeelneming is (wat niet het geval zal zijn als het om BV's met activiteiten in Nederland gaat).

 

Fiscaal is een houdster te prefereren, omdat je weinig invloed hebt op dividenduitdelingen door B en C.

 

Je geeft aan dat de boeken zijn doorgelicht. Is dit ook op fiscaal gebied gebeurd? Een beetje fiscalist zal je dan namelijk bestoken met allerlei structureringsadviezen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Over het DGA salaris hoef je je geen zorgen te maken. Als je holding alleen aandelen bewaard en verder geen activiteiten ontplooit hoef je geen salaris uit te keren. GA dan ook bij voorkeur geen klusjes doen vanuit je holding.

 

Beste Nils,

 

Heb je hier praktijkervaring mee? Kun je een beschikking aanvragen met als argument dat de holding geen activiteiten ontplooit?

 

Stel dat je een werkmaatschappij + holding hebt, holding houdt alle aandelen van werkmij, zelf ben je 100% eigenaar van holding en holding onderneemt verder geen activiteiten. Verder ben je zelf werkzaam in de werkmaatschappij. Kun je dan alsnog ontheffing DGA salaris krijgen?

 

Lijkt me een mooie manier om ook sociaal verzekerd te zijn, doordat je officieel werknemer bent in de werkmij en geen DGA van de werkmij. Of zijn zulke indirecte constructies onmogelijk?

 

(Ik ben overigens niet tegen belasting betalen, maar het zou voor vele DGA's met holding een hoop besparen als ze zelf geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hoeven te betalen?)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.