Positionering banken

Aanbevolen berichten

Een marketingonderwerp, maar niet ondernemerschapgerelateerd, dus even in Off Topic.

 

Valt het jullie ook op dat de drie grootste banken in hun reclame-uitingen zwaar in elkaars vaarwater gaan zitten? Hadden we eerst de Rabobank die mensen 'verblufte' met dat ze van oorsprong een boerenleenbank waren en nu de grootste van huppeldepup, nu doen ze ook mee in het 'We doen net alsof we een gesprekje hebben met een dame', zoals de Postbank ook al een tijdlang doet. Je hebt die ene chick bij de Rabobank en die andere chick bij de Postbank en nu is er ook al zo'n gesprekjes voerende chick bij de ABN Amro-bank, maar die zit dan weer tussen de roerdompen op een vlonder in een plomp te praten met slecht acterende consultants en verdwaald uitziende BN'ers, waar het schnabbel schnabbel gehalte vanafdruipt.

 

Okay, als je goed oplet hoor je dat bij de Postbank Jan Mulder de onwetendheid zelf speelt en die dame alle antwoorden heeft en dat bij de Rabobank nog wel eens wordt afgewisseld tussen die verstandige stem die zegt dat het tijd wordt voor een bank die het anders doet (hoe 'anders' ze dit doen is te zien bij de zich voorslepende soap op Tros Radar en de woekerpolis saga), en de vrouwe van ABN Amro bemiddelt slechts ietwat schutterig tussen de experts en de onnozele gebruiker.

 

Wie willen ze nou waarmee aanspreken? Proberen ze elkaar uit de markt te spelen, kijken ze teveel naar elkaar in hun positionering en verliezen ze zo hun eigenheid? Of zie ik iets over het hoofd en lijkt het daarom op elkaar te lijken terwijl dat niet zo is?

 

 

 

Link naar reactie

De Rabo heeft Jochem met pensioen gestuurd. Ofschoon opvolger "Faat" vele kwaliteiten heeft en daarnaast ook nog een aardig stukje kan hockeyen zit er ook een addertje onder het gras. Ze is namelijk een echt mens en speelt in die zin dus geen rol. Zelfs haar relatiebreuk met haar bijna aanstaande wordt in de laatste commercial gebruikt. Er wordt gezinspeeld dat ze dan wel wat langer haar relatie vol moet houden. Dus is de Rabobank werkelijk op zoek naar nieuwe normen en waarden is hier de vraag. Gaan ze na de wij-bieden-u-zekerheid-op-maat-totdat-het-ons-geld-kost hypotheek, de swingershypotheek op de markt brengen?

 

2007 is wat mij betreft het jaar dat de Rabo haar ware gezicht heeft getoond. Kijk hoe ze de touraffaire afgehandeld hebben. Ik had echt bewondering voor hun keus om Rasmussen eruit te halen. Achteraf hadden ze hem nooit mogen laten fietsen. Het is een bank als alle anderen, waar verblind door de eurotekens de integriteit overboord is gezet.

 

De gesprekjes voerende vrouw is absoluut geen chick, dat is ex-Nos/nova coryfee Wouke van Scherrenburg. Het is ook voor de ING. Ze hebben zelfs Kees Prins van o.a. Jiskefet weten te strikken. Dus dat is een duur spotje. Ze weten het zelfs voor elkaar te krijgen om Lucille Werner die absoluut niet gemakkelijk loopt op een dak plaats te laten nemen. Hahahaha. Mevrouw Lingo op een dak, hoe bont kun je het maken. Zijn de Nederlanders echt zo dom dat ze in dit soort kunsten trappen???

 

Dat er nog in het merk Postbank geinvesteerd wordt is zeer vreemd. Daar zouden ze toch mee kappen???

 

ABN Amro is bezig met nieuwe spotjes. Men profileert zich als adviseur van bedrijven die originele nieuwe ideeen geeft. Op zich best aardig, maar De bank heeft op dit moment natuurlijk een groot imagoprobleem.

 

De SNS hebben de brabantse vrouwenstem. Dat heeft in ieder geval de schijn van menselijkheid.

 

En wat is eigenlijk het gezicht van Fortis? Hebben ze de ABN Amro gekocht omdat Fortis als merk echt helemaal niks voorsteld. Dan is dat strategisch best een aardige move.

 

Als er een bedrijfstak is die op basis van simpele deductie al jaren lang al alles kunnen weten van hun klant en daar jaar-op-jaar in slagen om daar absoluut helemaal niks mee te doen dan zijn het wel de banken. Naar mijn mening een schoolvoorbeeld van hoe je niet met klanten omgaat.

 

De meer kundige klanten zullen daarom meer naar een internetbank overstappen.

 

Qua positionering De Bank van 2007? Bizner!

 

(als lid van de Rabo is het wel aangenaam dat er nog een beetje hoop is door dit initiatief!)

Link naar reactie

Welles, Wouke is wel een chick ;)

 

Prettige, uitgebreide reactie! Boeiend.

 

De positionering van Bizner vind ik op zich heel erg leuk en vooruitstrevend, maar daarvan vraag ik me nog af of het niet teveel op branding leunt en te weinig inhoud heeft om zich echt te onderscheiden. Het gebruikte materiaal staat op zich ook best ver af van 'de nederlandse ondernemer', de foto's lijken van Italianen te zijn, de filmshoots lijken te zijn gedaan in Rio de Janeiro of New York ofzo.

Uiteindelijk is het een loot aan de Rabobank-boom, dus op zich kunnen ze dat net zo lekker verknallen als de Rabobank zelf natuurlijk :)

 

SNS en Fortis houden zich misschien bewust op de vlakte, hoewel ik me afvraag hoe lang ze zich dat nog kunnen veroorloven als je ziet dat andere spelers zich ook gaan roeren, het zij wel in bepaalde niches. (Zoals die bank met die schaatser in dat logo, maar daar ga je al, ik weet de naam niet maar wel het logo ;)

 

@Postbank: Misschien willen ze nog even flink wat nieuwe klanten binnenharken voordat ze er afscheid van nemen. Soort van uitnutten van een sterk merk, maximalisatie van de investering voordat ze het ter ziele laten gaan?

Link naar reactie

Oordeel zelf over de belangrijke kwestie, ze schijnt in elk geval een "babe" te zijn: http://www.tvbabes.com/wouke.html Wel één uit 1946 maargoed ;)

 

Ontopic: Bizner is natuurlijk top bezig. Een opvallend product (krediet zonder business plan is natuurlijk sowieso al iets waarmee je de aandacht krijgt!) maar daarnaast zijn ze heel consequent, duidelijk en gericht. En dat laatste is juist het probleem bij de meeste andere banken: Ze zijn gericht op particulieren, bedrijven, eventueel ook nog overheid en bieden tal van diensten aan voor minsten zoveel doelgroepen.

 

Als iemand hier op HL zo'n breed businessplan neerlegt zou hij vrijwel direct de opmerking krijgen om te gaan focussen. Erg lastig om zoiets te marketen. Daarom krijgt Bizner een goede kans als nichespeler, slimme zet van de Rabo.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.