• 0

borgstelling dmv hypothecaire inschrijving

Ik ga samen met een compagnon een onderneming starten. We willen ieder € 20.000 zelf inbrengen. Mijn compagnon leent geld van z'n ouders, ik onderzoek de mogelijkheid om de overwaarde van de woning van m'n ouders te gebruiken als borgstelling dmv hypothecaire inschrijving voor een lening bij een bank. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit een aantrekkelijke methode ?

 

Bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het eind jaren negentig een keer gedaan.

Het werkte voor mij prima, alleen rente die je als privepersoon betaalt is niet aftrekbaar, want niet voor verbetering van de woning. Daarentegen kun je (een deel) van de storting ook als lening aan je bedrijf inbrengen, kun je daar in ieder geval weer wel fiscaal voordeel uit halen (moet je wel winst gaan maken natuurlijk).

 

Optie van ouders is fiscaal interessanter als zij vermogend zijn.

Over de lening kan rente worden berekend die jou weer geschonken kan worden door je ouders.

 

Link naar reactie
  • 0

Arno,

 

bedankt voor je reactie. Helemaal snappen doe ik het alleen niet.

 

"Daarentegen kun je (een deel) van de storting ook als lening aan je bedrijf inbrengen, kun je daar in ieder geval weer wel fiscaal voordeel uit halen (moet je wel winst gaan maken natuurlijk)." wat bedoel je hier precies mee ? Dat ik het geld dat ik van mijn ouders leen, weer aan de zaak leen ?

 

Optie van ouders is fiscaal interessanter als zij vermogend zijn.

Over de lening kan rente worden berekend die jou weer geschonken kan worden door je ouders. Je bedoelt hier de rente die ik aan mijn ouders betaal voor de lening ? Dus b.v. gelijk aan de hypotheekrente die zij aan hun hypotheekverstrekker betalen.

Link naar reactie
  • 0

Arno,

 

bedankt voor je reactie. Helemaal snappen doe ik het alleen niet.

 

"Daarentegen kun je (een deel) van de storting ook als lening aan je bedrijf inbrengen, kun je daar in ieder geval weer wel fiscaal voordeel uit halen (moet je wel winst gaan maken natuurlijk)." wat bedoel je hier precies mee ? Dat ik het geld dat ik van mijn ouders leen, weer aan de zaak leen ?

 

Optie van ouders is fiscaal interessanter als zij vermogend zijn.

Over de lening kan rente worden berekend die jou weer geschonken kan worden door je ouders. Je bedoelt hier de rente die ik aan mijn ouders betaal voor de lening ? Dus b.v. gelijk aan de hypotheekrente die zij aan hun hypotheekverstrekker betalen.

 

Over rente aan bedrijf vragen: Over geleend geld aan je BV vraag je rente. Dit gaat ten laste van de winst van de BV, dus minder vennootschapsbelasting. Daarnaast heb je als privépersoon een basisvrijstelling voor renteinkomsten.

 

Over optie van ouders: Inderdaad, je bepaalt echter zelf het rentepercentage. Zolang het maar redelijk marktconform is. Omdat het een lening met hoog risico is zal de belastingdienst geen probleem maken als het rente% hoger dan een hypotheekrente% ligt. Daar heeft een bank immers zekerheden (een huis).

Kijk ook eens op http://www.inzakengaan.nl/fiscus/tanteagaathlening.html ivm de voordelen van vermogensverschaffers uit de familiaire/vriendenkring.

 

Suc6!

Link naar reactie
  • 0

Over rente aan bedrijf vragen: Over geleend geld aan je BV vraag je rente. Dit gaat ten laste van de winst van de BV, dus minder vennootschapsbelasting. Daarnaast heb je als privépersoon een basisvrijstelling voor renteinkomsten.

 

 

De basisvrijstelling voor renteinkomsten is in 2001 al geschrapt. Een lening áán je eigen BV valt via de terbeschikkingstellingsregeling in Box 1. De rente is dan belast tegen maximaal 52%. Daartegenover staat aftrek bij de BV en er is minder uit te delen, scheelt dus ook in box 2 heffing. Bovendien geen box 3 heffing over dit vermogen, omdat het dus in box 1 zit.

 

Bij een IB-onderneming (eenmanszaak of VOF) werkt het anders, daar staat de lening op de ondernemingsbalans, zodat de rente aftrekbaar is. Leen je dat geld van je ouders, dan kan de rente bij hen ook in box 1 belast zijn, in plaats van in box 3. Dit is het geval wanneer het een ongebruikelijke terbeschikkingstelling is (zeg maar: als een bank het zeker niet zou doen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.