• 0

Prive geld uitlenen aan onderneming van goede vriend.

Beste mensen,

 

Ik ben benaderd door een goede vriend die sinds een jaar of 3 - 4 een eigen winkel (geloof eenmanszaak) heeft. Hij heeft nu de mogelijkheid om voor hetzelfde huurbedrag te verhuizen naar een pand aan de overkant wat bijna 3x groter is. Voor hem een win-win situatie. Echter is dit pand volledig gerenoveerd en er wordt daarom €20.000 bij overname gevraagd. Omdat hij al een zakelijk krediet heeft lopen bij de bank, Moet hij de overige €20.000 op een andere manier zien te vinden.

 

Nu ben ik gevraagd of ik dit bedrag aan hem kan lenen. Dat geld ligt nu bij de bank met een laag stof erop, dus als ik hem daarmee kan helpen en binnen 2 jaar het inclusief rente terug zou hebben, wil ik het overwegen. Hij is getrouwd onder huwelijkse voorwaarden en wonen in een koophuis.

 

Echter wil ik 200% zekerheid hebben dat het geld terug komt en dat ik geen stomme beslissing maak. Is dat mogelijk? Wat gebeurt er in geval van faillissement of overlijden? Heeft de bank voorrang bij het innen in zo'n dergelijk geval? Moet dit bij de notaris vastgelegd worden? Waar moet ik rekening mee houden?

 

Zijn er mensen die hier ervaring in hebben / meer van weten? Ik ben geen ondernemer en heb hier totaal geen kaas van gegeten. Heb ook gezocht maar kwam helaas geen gerichte antwoorden tegen.

 

Alvast enorm bedankt voor de antwoorden!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Broko,

 

Zoek eens op ons prachtige forum op "Tante Agaath"!

 

Wees voorzichtig en spreek vooraf uitgebreid met je vriend. Zekerheid dat je geld terugkrijgt heb je nooit, ook een bank niet. In jouw geval al helemaal niet als je vriend, zoals je zelf aangeeft bij een bank geen lening krijgt. Weet dat je zo maar je geld én je vriend kan verliezen. Dat zou jammer zijn!

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.