• 0

Opbouw en sparen FOR

Ik ben al enkele jaren als eenmanszaak bezig en heb er met de aangifte IB voor gekozen om een FOR op te bouwen om hiermee de fiscale winst te drukken.

 

Tot op heden heb ik de jaarlijkse opbouw netjes gespaard (op een zakelijke rekening), nu loop ik echter tegen 2 problemen/vragen aan;

1) De Belastingdienst geeft aan dat ik niet onbeperkt mag sparen op een zakelijke rekening omdat de aldus beschikbare liquide middelen geen zakelijk belang dienen. Advies is om vanuit de FOR een lijfrentepolis op te bouwen (maar dat wil ik nou net niet...);

2) De spaarrente is dramatisch laag op een zakelijke rekening dus eigenlijk zou ik het geld op een privé rekening willen wegzetten (maar tegelijkertijd moet mijn ondernemingsvermogen hoger zijn dan de stand van de FOR om uberhaupt een dotatie te kunnen doen, dus dacht ik geen andere mogelijkheden te hebben dan het geld op een zakelijke spaarrekening te laten staan). Bijkomend nadeel is uiteraard dat de rente tevens in box1 belast wordt...

 

in het kort komt het er op neer dat ik:

- jaarlijks gebruik wil kunnen maken van de mogelijkheid om een dotatie te doen aan de FOR;

- dit bedrag zelf opzij wil kunnen zetten (tegen de hoogst mogelijke rente);

- er naar eigen inzicht over wil kunnen beschikken (m.a.w. ik bepaal zelf wanneer er afgerekend wordt met de fiscus);

- geen gebruik wil maken van een lijfrentepolis (wanneer het op enige manier mogelijk is om zelf - fiscaal vriendelijk- voor je pensioen te sparen zie ik geen enkele toegevoegde waarde in een lijfrentepolis waar een hoop kosten aan verbonden zijn);

- het spaarsaldo graag belast zie in box3.

 

Hoe doe ik dit op een door de fiscus geaccepteerde manier??

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zit met dezelfde vraag. Voorlopig heb ik de zakelijke tegoeden geparkeerd op een internetspaarrekening die ik als prive heb geopend maar puur zakelijk gebruik (er worden dus geen andere bedragen op geboekt dan de reservering uit mijn onderneming). Dit betekent een iets hogere rente (maar nog niet om over naar huis te schrijven) + blijft het geld als ondernemingsvermogen tellen. Helaas de rente inkomsten dus ook en dat is nu net weer onvoordelig omdat die tegen progressief Box1 tarief belast worden i.t.t. spaartegoeden in box3.

Ik wacht even af of het pensioensparen bij een bank volgend jaar mogelijk wordt en of dit soelaas biedt. Ik heb daarnaast nog een stamrecht BV maar daar kan ik het geld ook niet parkeren. Toch lastig als je geld voor "later" over hebt :-).

Een extra aflossing op mijn hypotheek loont ook niet want mijn hypotheekrente is hetzelfde als de rente op mijn spaarrekening. Bovendien wil ik, in ieder geval een deel van het bedrag, steeds vrij kunnen maken mocht ik onverhoopt (al dan niet gedwongen) mijn onderneming moeten staken en moeten afrekenen met de fiscus.

Ben benieuwd of hier nog creatieve ideeen volgen....

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Voorlopig kun je dan ook op 30-12 van die spaarrekening geld naar de zaak overmaken en op 3-1 weer terughalen. Kost je een paar dagen rente, maar dan is die spaarrekening wel mooi privé (box3 is leeg op 31-12 en 1-1) en kun je toch Forren.

 

ben benieuwd wanneer we bij independer.nl nou eindelijk die geblokkeerde beleggings- er spaarrekeningen kunnen vergelijken.

Link naar reactie
  • 0

Heen en weer storten voor en na einde jaar is inderdaad geen oplossing. Ook heeft de fiscus gelijk als ze stellen dat overtollig geld sparen in de onderneming geen zakelijk doel heeft.

 

De FOR is immers een privé spaarpot en moet ook privé afgerekend worden indien er gestaakt wordt.

 

Dus inderdaad naar privé, genieten van een hogere rente, maar wel box 3 afrekenen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het spaarpotje van de FOR kun je gebruiken zoals je wilt. De FOR is alleen een fiscaal voordeel waarmee je uitstel krijgt voor het betalen van belasting over de hoogte van de FOR

Het eigen vermogen moet hoger zijn dan FOR en dat is iets anders dan het geld dat op de bankrekening staat. Het eigen vermogen is immer winst min prive opname plus privestortingen.

Je bent dus vrij om te doen met het geld wat je wilt.

Waarom zou je er geen lijfrente mee betalen. Daar is deze constructie immers voor bedoeld.

Bedenk wel dat wanneer je ooit het bedrijf beiindigd de FOR moeten worden afgerekend en je in 1 keer hierover belasting moet betalen.

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0
[Dat is niet het eigen vermogen, dat is de formule voor een mutatie van het eigen vermogen/quote]

 

Uiteraard! Om het te bekijken aan het eind van het jaar wat er aan FOR kan worden opgebouwd moet er naar het eigen vermogen worden gekeken zodat deze niet lager is dan de FOR. Daar heb je dan toch echt eerst de mutatie voor nodig om hiermee het eigen vermogen per einde boekjaar te berekenen, anders weet je niet wat je eigen vermogen is en het gaat om het eigen vermogen per einde boekjaar. Dus eerst de mutatie en dan pas is er een eigen vermogen per 31-12-200.....

 

Lijkt mij vrij normaal om zo te doen.

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Dag Patricia, Joost,

 

in antwoord op de twee opmerkingen het volgende;

1) met betrekking tot het EV: in mijn situatie (eenmanszaak, klein kantoor aan huis met minimale MVA en 75% van de tijd aan het werk op locatie van de opdrachtgever) is er buiten de liquide middelen nauwelijks sprake van ondernemingsvermogen. De enige manier om het EV op peil te houden is dus minder privé opnamen en het geld op de zakelijke rekening laten staan;

2) met betrekking tot de Lijfrente: zowel verzekeraar als (evt) de tussenpersoon verdienen goud geld aan deze constructies, hetgeen door de premiebetaler mogelijk wordt gemaakt. Mijn intentie is om gewoon zelf te sparen. Nagenoeg zonder risico kun je een rendement realiseren van +\- 5%. Ik kan dan over een aantal jaar zelf bepalen wanneer ik het vermogen ga aanspreken (de intentie is om dit vóór mijn 65e te gaan doen...).

 

Misschien lijk ik wat zijkerig maar ik heb altijd geleerd dat je geen verzekeringen moet afsluiten voor zaken die je in principe zelf kunt betalen. Daarbij hebben banken en verzekeraars keer op keer bewezen uiterst onbetrouwbare (ondoorzichtige) gesprekspartners te zijn wanneer het om dergelijke producten gaat.

 

Wellicht moet ik de vraag omdraaien; waarom zou ik (even los dan van mijn "fiscale probleem") mijn spaargeld voor lange tijd wegzetten op een voor mij onbereikbare plek, met het risico dat ikzelf en/of mijn partner vroegtijdig ziek worden of komen te overlijden en we er dus niet van kunnen genieten wanneer wij dat willen.

Ten tweede; waarom zou ik een bank/verzekeraar kosten betalen in ruil om geld te sparen voor later..? laten we eerlijk zijn; bij leven en welzijn is het geweldig om vanaf pak 'em beet je 50e tot en met je 75e over een redelijk vermogen te kunnen beschikken zonder dat je hier (hard) voor hoeft te werken (en er dus ook van kunt genieten). Het lijkt me echter stug dat je na je 75e nog steeds de behoefte hebt aan het zelfde inkomen als wanneer je 55 bent. Ik neem zomaar aan dat de levenstijl toch wat zal veranderen met het verstrijken der jaren en ik spaar beslist niet voor mijn kinderen... Dat "de pot" een keer leeg is vind ik dus niet zo erg. Waarschijnlijk worden tegen die tijd de "vermogende ouderen" toch volledig gekort op de AOW (en hoger belast op het vermogen).

 

Wellicht geeft dit wat meer inzicht in het hoe en waarom...

 

aan allen: dank voor de reacties in ieder geval...

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Uiteraard kun je gewoon zelf een spaarpot opbouwen tegen een behoorlijke rente welke 100% safe is. Wanneer je jezelf daarbij het prettigst voelt zou ik dat gewoon doen. Je moet doen met je geld wat jij het beste vindt en als je een lijfrente niet ziet zitten moet je dat zeker niet doen.

Voor de FOR is het fiscaal het voordeligst om een lijfrente op te bouwen maar nogmaals wanneer je dit zelf op een bankrekening wilt blijven sparen zodat dit altijd onder bereik is is dat ook een prima oplossing.

Altijd datgene doen waar je jezelf het beste bij voelt ook al is het ander misschien fiscaal wat voordeliger.

Het gaat tenslotte om je eigen geld!

 

Waarom wil je eigenlijk gebruik maken van de FOR. Het is niets meer dan uitstel van belasting betalen. Ik weet niet hoe jouw inkomen eruit ziet en wanneer je na dotatie net in de 2e schijf valt zou ik zeggen zeker wel gebruiken, maar wanneer je zowieso in de hoogste schijf terecht komt kun je net zo goed geen gebruik maken van de FOR zodat je direct alles afrekent met de belastingdienst. Wanneer je bijvoorbeeld over 10 jaar de onderneming beeindigt en je hebt elk jaar voor 11000 (ong. het maximum) aan FOR opgebouwd zul je in het laatste jaar in 1 keer over het gehele bedrag wat aan FOR is opgebouwd belasting moeten betalen (10 x 11000 is 110000). Dit komt dan bovenop je winst uit dat laatste jaar waardoor je een verschrikkelijk hoge aanslag krijgt die dan voor een groot gedeelte van je spaargeld zal moeten worden betaald. Stel je winst in het laatste jaar was niet al te veel waarmee je normaal gesproken in de 2e schijf zou belanden, dan zou door de afrekening van de FOR je wel in de hoogste schijf belanden en je hierdoor nog meer belasting moeten betalen.

 

Wellicht iets om over na te denken.

 

Groeten,

 

 

Link naar reactie
  • 0

helemaal eens met deze benadering. Vooralsnog heb ik de FOR gebruikt om niet in in de hoogste schijf belasting te hoeven betalen. Ik heb ook alleen het meerdere dat anders in de hoogste schijf terecht zou komen weggestopt in de FOR. Er vanuit gaande dat het top tarief niet stijgt lijkt mij dit redelijk safe...

 

Link naar reactie
  • 0

Een FOR dotatie doen heeft m.i. ook alleen maar zin zover je in de hoogste tariefschijf valt. Bovendien: wat let je om in mindere jaren, of wellicht al enkele jaren voor je definitief je onderneming staakt, al jaarlijks een gedeelte te laten vrijvallen en tegen 42% belast af te rekenen? Regeren is vooruitzien, belasting betalen ook en aangezien er momenteel geen andere fiscaal gunstige regelingen zijn waarbij je toch over je eigen geld blijft beschikken lijkt dit vooralsnog de enige weg.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan nog even de rekensom om te bepalen of een FOR dotatie nuttig is:

 

1. Bereken de verschuldigde IB en premies ZVW zonder FOR

 

2. Bereken de verschuldigde IB en premies ZVW met FOR

 

3. bereken het verschil tussen 1 en 2

 

4. kijk hoeveel je FOR dotatie is

 

Deel nu de uitkomst van 3 op 4. Dat maal honderd is je voordeel in procenten als je doteert.

 

Voorbeeld:

 

1. IB 10.000 en ZVW 1.320 = 11.320

 

2. IB 9.000 en ZVW 1.180 = 10.180

 

3. = 1.140

 

4. de FOR dotatie bedraagt 3.000

 

Het voordeel bedraagt dan 1.140 / 3.000 = 38%. Best mager dus zeker als je je bedenkt dat elk inkomen vanaf 17.000 belast is tegen een hoger %.

 

Wat ik zeggen wil: reken ook de ZVW premies mee.

 

Salut

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.