• 0

DGA zonder personeel uit loonbelasting?

Zie http://www.belastingdienst.nl/particulier/voorlopige_teruggaaf/voorlopige_teruggaaf-20.html#P149_16204

 

Geldt dit ook voor een holding / werkmaatschappij en het personeel in de werkmaatschappij. Bij ik als DGA dan voor de fiscus ondernemer omdat er geen personeel in de holding zit ( = geen fiscale eenheid)

 

Wordt ik dan als ondernemer in Box 1 belast?? Ik heb e.e.a. maar ff in twee topics gezet omdat deze materie volgens mij onder meerdere catogorieen kan vallen

 

Nou ben benieuwd...............;-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost bedankt voor je bijdrage,

 

Vraagje;

Hoe komt het dat de brief 8 November 2008 is gedateerd of betreft het hier een concept van een brief die nog gestuurd moet worden?

 

Trouwens wat mij betreft mag e.e.a. per 1 Jan 2008 worden ingevoerd.

Beter korte pijn als lang leed...........

 

Ed

 

Link naar reactie
  • 0

Hi HL peoples,

Toch nog even terug komend op mijn 1e vraag:

 

Geldt dit ook voor een DGA van holding ( zonder personeel ) met een werkmaatschappij BV ( met personeel ) ? Bij ik als DGA dan voor de fiscus ondernemer omdat er geen personeel in de holding zit ( = geen fiscale eenheid) Wordt ik dan vanaf 1 Jan 2009 als ondernemer in Box 1 belast?? Het is mij nog niet duidelijk geworden,

 

Link naar reactie
  • 0

Hi HL peoples,

Toch nog even terug komend op mijn 1e vraag:

 

Geldt dit ook voor een DGA van holding ( zonder personeel ) met een werkmaatschappij BV ( met personeel ) ? Bij ik als DGA dan voor de fiscus ondernemer omdat er geen personeel in de holding zit ( = geen fiscale eenheid) Wordt ik dan vanaf 1 Jan 2009 als ondernemer in Box 1 belast?? Het is mij nog niet duidelijk geworden,

 

 

Het belangrijkste gevolg is eigenlijk alleen dat je geen maandelijkse afdracht aan loonheffingen hoeft te doen. Salaris blijft nog steeds salaris, alleen houdt je houdster BV geen loonbelasting in, maar mag je aan het eind van het jaar via de aangifte IB met de belastingdienst afrekenen.

 

Als DGA zul je een schatting moeten doen van je inkomen, je kunt er dus vanuit gaan dat de fiscus je een voorlopige aanslag oplegt, die je in maandelijkse termijnen kunt betalen.

 

Het zou een vermindering van administratieve lasten moeten betekenen, financieel voordeel is er om die reden nauwelijks bij.

Syntax Advies

 

"Laat belasting geen belasting zijn"

Link naar reactie
  • 0

Hoi 3kgt

 

Fiscaal voordeel is er niet. Ook zal de fiscus je eind 2008 een Schatting DGA 2009 sturen. Hierop moet je een schatting van jouw belastbare inkomen aangeven en volgt daarna een voorlopige aanslag 2009. Wel wordt hierin rekening gehouden met jouw aftrekposten. De loonbelasting die de BV afdroeg in 2008 wordt dan dus vervangen door een voorlopige aanslag.

 

NB: zorg ook dat jouw VT (mocht je die hebben) stopgezet wordt. Er is sprake van dat de belastingdienst de gescheiden systemen van de VT en de voorlopige aanslag (VA) samenvoegt (ja, is nu nog gescheiden). Nu moet je dus eerst een VT op nihil laten stellen alvorens je een VA krijgt en omgekeerd. Sterker nog: ik ken mensen die een VT naast een VA hebben lopen!!

 

De gebruikelijk loonregeling blijft helaas :-\ ongewijzigd!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand enig idee hoe de zaken m.b.t. de afdrachtverminderingen worden opgelost? Ik heb nu als DGA S&O afdrachtvermindering, maar een oplossing voor DGA "nieuwe stijl" heb ik nog nergens kunnen vinden.

 

Hoi Gerard

 

Dat is precies een van de redenen tot uitstel. Het plan had te veel gevolgen waarover nog niet nagedacht was. Voor de S&O valt te denken aan een aftrek via de IB, zoals eenmanszaken en VOF's die nu ook krijgen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zo ver als ik heb begrepen zal de DGA uit de loonbelasting worden gezet, maar niet als zelfstandig ondernemer worden aangemerkt. Dus ook geen zelfstandigenaftrek enz.

 

De DGA wordt voor de IB een "nieuwe soort" , geen loondienst, geen zelfstandig ondernemer, geen ambtenaar. De lastenverlichting die het doen van aangifte loonbelasting oplevert brengt mijns inziens een administratief gedrocht voort dat ons allemaal alleen maar weer geld gaat kosten.

 

Of zie ik het verkeerd?

 

Bovendien, loonbelasting blijft voor de werkmaatschappij van toepassing, dus over hoeveel lastenverlichting hebben we het nu eigenlijk? Het gaat bij mij gewoon met de bulk mee, ik merk er niets van.

 

Laat ze in Den Haag hun tijd aan zinvollere zaken besteden. En dan met name de twee betreffende kamerleden die dit bedacht hebben. Wat een onzin.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo ver als ik heb begrepen zal de DGA uit de loonbelasting worden gezet, maar niet als zelfstandig ondernemer worden aangemerkt. Dus ook geen zelfstandigenaftrek enz.

 

Hhum......vreemd geen loonbelasting / geen zelfstandige, is dat zeker?? Het is mij ook nog niet duidelijk waar de administatieve en/of lastenverlichtingdan zit?? Mij is altijd verteld dat je zoveel mogelijk gelijksoortige handelingen moet zien te organiseren. Personeel inloondienst en DGA niet is dat duidelijk niet.

 

Ed

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Ed

 

De lastenverlichting zit in het niet verplicht hoeven voeren van een loonadministratie. Zeker voor eenmans BV's is dat een kostenbepasting, hoewel hooguit 200 euro per jaar.

 

@Gerard:

Als je als eenmans BV een S&O aftrek geniet, dan moet daar ruimte voor gemaakt worden in de IB-sfeer. In dat verband zie ik de S&O in 2009 ook voor de DGA nog wel in de IB aangifte terecht komen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is nou precies wat ik bedoel. Door de afwijkende status van de DGA nieuwe stijl moet er in de bestaande spagetti van regelingen her en der een symtoombestrijding plaatsvinden.

Als de DGA de mogelijkheid krijgt via de IB S&O te verminderen, hoe wordt dan de rest van nederland vallend onder de IB uitgesloten?

 

Dat levert dus nooit een (administratieve) lastenverlichting op.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Mij is altijd verteld dat je zoveel mogelijk gelijksoortige handelingen moet zien te organiseren. Personeel inloondienst en DGA niet is dat duidelijk niet.

 

Ed

 

 

De idee is dat alleen de DGA zonder personeel uit de LB gaat, niet de DGA met personeel. Dat om het even lastig te maken. Maar ook voor die DGA zonder personeel zie ik het niet als lastenverlichting. Nu wordt een (eenmalige, of tijdelijke, of permanente) aanpassing van zijn salaris direct via LB aan belasting onderworpen, zodat de DGA in dat geval niet om aanpassing van zijn voorlopige aanslag hoeft te vragen. Die aanpassing in de loonadministratie gaat in veel gevallen een stuk makkelijker, sneller en goedkoper dan die aanpassing van de VA. En zóveel kost het uitbesteden van een salarisadministratie nu ook weer niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Na overleg met de accountant blijkt dat er hieromtrent nog geen besluit is genomen. Ben maar part-time in loondienst bij de holding gegaan om eventuel problemen met de fiscus voor te zijn.

Omdat ik niet bekend ben met deze materie zijn tips do's / don'ts als DGA van een holding zeer welkom. ( zoals bijvoorbeeld waarom juist een management OVK met werkmaatschappij )

 

L8r Ed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.