• 0

Goedlopend internetbedrijf verkopen?

In de FAQ heb ik net gelezen dat er geen domme vragen bestaan dus ga ik nu een geen domme vraag stellen.

 

Ons "zolderkamer" internet bedrijf is in 2 jaar uitgegroeid tot een winstgevende onderneming. Deze onderneming is een VOF. De omzet is nu bijna een Ton per jaar en de kosten zijn vrij nihil. Dit is natuurlijk hartstikke fijn maar nu komt de grote vraag. Het potentieel van de onderneming is zeer groot maar omdat de onderneming naast andere activiteiten wordt gerund en voor twee van de drie 'eigenaren' geen core business is, is het misschien verstandiger om deze volwassen te laten worden door een andere partij. Hoe vind je een geschikte kandidaat en hoe bepaal je de eventuele verkoopprijs?

 

Ik heb werkelijk geen idee of dit de juiste plek is om deze posting te plaatsen maar zal aan de reakties wel merken of ik goed zit of niet:)

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Een ondernemingsplan schrijven voor een potentiële overnamekandidaat zonder te weten wie dat zou kunnen zijn is een hele lastige. Een groot internationaal bedrijf kan ons product heel anders en breder vermarkten dan een bedrijf met 5 werknemers. Mede doordat ik nu dit antwoord opschrijf kan ik eigenlijk de antwoorden al bedenken. Schrijf meerdere ondernemingsplannen voor verschillende situaties.

 

 

Uit jouw opmerkingen kan ik niet opmaken dat je een emotionele band hebt met de site of dat je ideële doelen ermee nastreeft. De conclusie dat jullie bij verkoop waarschijnlijk de hoogst haalbare opbrengst zouden willen realiseren, lijkt dan ook gerechtvaardigd.

Schrijf je ondernemingsplan (ik zou het eerder een verkoopmemorandum noemen) op basis van het profiel van een koper die waarschijnlijk de hoogste prijs zou willen betalen voor de site.

Gebruik datzelfde memorandum ook voor contacten met kleinere kandidaatkopers. Het is goed dat zij weten dat zij in principe niet de meest aantrekkelijke kandidaten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het schrijven van een verkoopmemorandum is voor ons geen alledaagse bezigheid. Wij vragen ons af of er wellicht bedrijfsmakelaars bestaan die een onderneming in de verkoop nemen, inventariseren welke potentiele kopers er bestaan en proberen het maximale rendement uit een overdracht te verkrijgen. Vergelijkbaar met een huizenmakelaar? Bestaan dit soort ondernemingen?

Link naar reactie
  • 0

daar valt niks zinnigs over te zeggen zonder meer info, maar jullie onderneming heeft juist haar bestaansrecht bewezen, voor de miljoen omzet (quote: ton, nul erachter) die je zelf als potentie noemt, moet gewoon hard gewerkt worden zoals ik begrijp (hoezo doelstellingen bereikt?). Een onderneming met één full-time medewerker en een ton omzet is een kleine onderneming, de potentie maakt deze misschien interessant voor een makelaar, maar wat tot op heden gerealiseerd is natuurlijk niet.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reaktie. Het klopt dat onze onderneming 'net' haar bestaansrecht heeft bewezen. Een potentiele omzet van een miljoen heb ik niet genoemd. (Al is dat theoretisch best haalbaar)

 

Een van de doelstelling die bereikt is, was binnen vier jaar tijd een (extra) inkomen genereren voor de drie eigenaren. Kijken of de onderneming verkooprijp gemaakt kan worden is toch alleen maar ondernemend bezig zijn?

Link naar reactie
  • 0

Mijn laatste bijdrage voor dit topic: gewoon goed blijven nadenken en hard aan de slag, of in de uitverkoop, als dat eerste je 'ding' niet is, ik mis echt iets aan ondernemersmentaliteit of bevlogenheid...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.