• 0

Inkopen in bedrijf

Hallo.

 

Ik werk al enkele jaren bij mijn huidige werkgever.

Het plan is om in de komende jaren het bedrijf (met een waarde van ongeveer 4.000.000 euro) over te nemen. Het is nu een kwestie van rustig beginnen met het in bezit krijgen van de aandelen.

 

Nu heb ik zelf geen kapitaal. Zijn er bekende constructies om toch de aandelen in bezit te krijgen? We willen een plan trekken om bijvoorbeeld in 15 jaar iets van 50% van de aandelen over te dragen.

 

Ik verneem graag of er bekende constructies zijn.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Denk aan opties. Je kunt salaris inleveren voor het recht op aandelen. Aan het eind van de rit wissel je de opties in voor de echte aandelen.

 

Een andere mogelijkheid is een deel van je salaris in te leveren tegen aandelen. Dan moet je wel ieder jaar naar de notaris om de aandelen over te dragen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De tent nu overnemen en dan met een gedeelte v/d winst afbetalen.

Oude eigenaar heeft er dan ook belang bij dat "het" goed blijft draaien

 

Dat klinkt goed. Maar als ik dan nu de "tent overneem", heb ik dus eigenlijk een schuld, ter hoogte van de waarde van het bedrijf, aan de oude eigenaar. Stel dat het dan ineens slecht gaat met het bedrijf, dan blijf ik waarschijnlijk met een hoge schuld zitten aan de oude eigenaar. Of is het redelijk om hierover iets op te nemen in het "contract"?

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk hierbij is te weten hoe de waarde van het bedrijf is bepaald.

 

Laat dit doen door een onafhankelijke bedrijfsrevisor en zorg dat je inzicht hebt in alle cijfers.

 

 

De waarde kan bvb bepaald worden door de huidige bedrijfswinst te nemen * X.

X is de termijn waarover de huidige eigenaar wil terugbetaald worden.

 

Met een holding neem je de aandelen over van de huidige eigenaar.

Meteen krijgt die holding ook een schuld aan de huidige eigenaar van het volledige bedrag. De eigenaar heeft nu dus nog rekening courant zitten in de holding.

Uiteraard is dit enkel mogelijk indien de eigenaar niet meteen zijn geld eruit wil halen. Echter, bij een bank zal je quasi zeker geen lening krijgen voor dit bedrag.

 

Je keert dan dividend uit van het bedrijf dat je overneemt naar jouw holding.Hier betaal je de vorige eigenaar zijn RC mee af.

Hou er wel rekening mee dat je zal moeten intresten betalen op de RC van de vorige eigenaar. Ik geloof dat dit wettelijk verplicht is.

 

--

Dit is wel een constructie waar (heel) veel vertrouwen langs beide partijen voor nodig is.

 

De huidige eigenaar moet vertrouwen in jouw capaciteiten om de zaak verder te zetten op met de huidige winstgevendheid. Als de zaak op de fles gaat is hij zn geld kwijt.

 

Jij moet erop vertrouwen dat de winstgevendheid kan blijven duren....

Als dit contractueel geregeld kan worden weet ik helaas niet.

 

succes!

 

 

Locquet Power & Light: verhuur en verkoop van generatoren, lichtmasten en lichtballonnen
Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Lijkt me een moeilijke situatie. Ik denk niet dat de huidige eigenaar 15 jaar de zorgen wil hebben voordat hij "ervan" af is. In die periode kan het minder gaan (hoe betaal je je schuld dan af?) of véél beter gaan (wat wil de huidige eigenaar daarvan hebben?). Buiten dat blijven jouw financieringslasten enorm. Intrest is inderdaad een wettelijk vereiste.

 

Ook de periode van 15 jaar om uiteindelijk een bedrijf over te nemen lijkt me een heel lange tijd. Wil de huidige eigenaar dit ook? Volgens mij wil een eigenaar juist de vrijheid om zijn bedrijf te verkopen op elk gewenst moment (winst als het goed gaat, klein verlies als het wat minder gaat).

 

Kun jij leven met het idee dat je pas over 15 jaar eigenaar bent, m.a.w. hoe zijn de overlevingskansen met 2 kapiteins aan het roer? Het lijkt mij een ontzettend lange periode. Laat een accountant eens combinaties onderzoeken.

 

Is een informal investor of een partner niet iets? Pas op met bedrijfs-/overname adviseurs! Hebben mij ooit héél veel geld gekost en behoorlijk wat lijken in de kast over het hoofd gezien !!!! Een goede accountant is net zoveel waard.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties !!

 

Een periode van 15 jaar is inderdaad enorm lang, maar beide partijen hebben het er voor over.

 

Stel dat ik een Holding BV start. Als deze holding dan aandelen koopt van het bedrijf, hoe zit het dan met de aansprakelijkheid? Stel dat het bedrijf dan failliet gaat. Wat gebeurt er dan met de schuld die de holding heeft aan de BV? Kan je dat stellen dat de holding op 0 eindigd als het bedrijf failliet gaat? Is dat mogelijk?

 

Aan welke financieringskosten moet ik denken? Als de schuld betaald wordt d.m.v. divident, wat zijn dan de extra kosten die erbij komen kijken, op de rente na?

Link naar reactie
  • 0

Je holding heeft geen schuld aan de BV.

Wel aan de aandeelhouder van de BV.

Wat er met de BV gebeurt nadat je de aandelen koopt met de holding is op zich niet van belang voor de vorige eigenaar tenzij hij nog aandelen behoudt.

 

Een periode van 15 jaar is inderdaad enorm lang, maar beide partijen hebben het er voor over.

Om het even cru te stellen: denken de erfgenamen daar ook zo over?

Met zo een termijn moet je dat toch ook zeker indekken.

 

 

Locquet Power & Light: verhuur en verkoop van generatoren, lichtmasten en lichtballonnen
Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Is een holding trouwens altijd een BV?

 

Lijkt me voor een het zeker stellen van je salaris en pensioenopbouw wel handig..... ;)

 

Succes!!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Het zijn inderdaad punten waar ik over na moet gaan denken. Ook de minder leuke gesprekken moeten dus gevoerd worden. :)

 

Is een holding trouwens altijd een BV?

 

Nee, het kan ook een NV zijn of een Ltd od een BvbA of een SA.

 

Het is in ieder geval nooit een eenmanszaak, VOF of CV

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de 39k euro niet als uitgangspunt nemen, maar gewoon bekijken wat de functie die de aandeelhouder vervult binnen het bedrijf in de markt oplevert. Tijdens het starten van een bedrijf ga je vaak van de 39k uit, maar uiteindelijk (en binnen een middelgroot bedrijf) wil je naar een beloning (voor wat betreft salaris) toe zou ik zeggen die overeenkomt met de verantwoordelijkheden van de betreffende persoon.

 

Daarnaast is er natuurlijk altijd rendement uit de investering die iemand doet, maar dat is een ander verhaal en zou je wat mij betreft los moeten koppelen waar mogelijk.

 

gr.

Alef

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.