• 0

Studiekosten aftrekbaar?

Je kent het wel. Als klein kind weet je precies wat je later wil worden.

Ik wist dat ook en na de middelbare school ben ik gaan werken. Dat wat ik altijd al wilde doen, was ik nu aan het doen.

Helaas werd ik ziek en zou ik ziek blijven.

 

Om een lang verhaal kort te maken ben ik op een gegeven moment een bemiddelingsbureau begonnen. Het werk wat ik helaas niet meer kan doen, help ik nu andere te vinden.

 

In eerste instantie ben ik dit gaan doen met de gedachten ik zie wel hoe het loopt, niet geschoten is altijd mis.

Ik ben nu in het 2de jaar bezig en zowel vorig jaar als dit jaar hebben er meer klanten bij me aangeklopt dan ik als cijfer had staan om te behalen.

Ik ga dus nog een jaartje door.

 

Nu heb ik bij de LOI de mogelijkheid de opleiding uitzendmedewerker te gaan volgen.

Aan de ene kant is dat niet helemaal hetzelfde als wat ik als bemiddelingsbureau doe, maar wat meer leren over klanten binnenhalen, juiste vragen stellen etc, vind ik heel interessant.

Aan de andere kant. Mocht ik ooit stoppen, heb ik een diploma om te solliciteren naar zo'n functie.

Tevens zou ik eventueel mijn bemiddelingsbureau uit kunnen breiden met uitzend. Of dit er ooit van gaat komen durf ik nu nog niet te zeggen. Er zijn natuurlijk heel wat dingen te regelen daarvoor en of dat voor mij haalbaar is...?

 

In eerste instantie zou ik deze studie dus willen gaan doen om er wijzer van te kunnen worden, om net iets beter te kunnen zijn in mijn werk wat ik nu doe.

 

Is dat voldoende om deze studie te kunnen gaan doen en van de zakelijke rekening te betalen?

Zijn deze studiekosten ook weer op te geven bij het doen van aangifte bij de belastingdienst?

Is het net zoals bij particulieren een drempel van 500 euro?

 

[titel aangepast - mod]

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo 2lollypop2,

 

De rechtstreekse kosten voor je studie zoals cursus- ,les- en collegegeld, examengeld, studieboeken, schrijfmateriaal e.d. kun je bij je aangifte IB aftrekken onder persoonsgebonden aftrekposten. Hierop dien je wel de drempel van 500 euro in mindering te brengen.

 

Als je deze kosten betaald middels je zakelijke rekening, zijn dat m.i. privé onttrekkingen. de werkelijke aftrek vindt plaats in de aangifte IB.

 

Groet,

 

PS zie ook deze download (pdf) van de Belastingdienst.

 

[link ingevoegd - mod]

Van der Velden Administratie & Advies

Link naar reactie
  • 0

Ik wil deze studie zoiezo volgen om weer wat van op te steken.

Of ik iets met uitzenden wil gaan doen, weet ik nu nog niet te vertellen.

Maar zoals ik dat nu begrijp, is dat mogelijk zo?

 

Is het beter om dit prive te betalen?

 

Edit: vergeten woordje toegevoegd.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Als de kosten (overtuigend) in het kader van je onderneming worden gemaakt (m.a.w. doelstelling om meer omzet/winst te genereren, c.q. noodzakelijk om op je vakgebied bij te blijven) zijn ze m.i. 100% als zakelijke kosten aftrekbaar. Ik zou de eventuele discussie met de ficsus wel aandurven.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag 2Lollypo2

 

Kosten gewoon boeken als "studiekosten ondernemer" en dus 100% aftrekbaar als ondernemingskosten. Als je al gecontroleerd wordt, durf ik de discussie ook wel aan met de fiscus!

 

De kosten zijn geen verrijking van persoonlijke bagage en zijn aantoonbaar van toepassing op jouw werkveld.

 

Als ik een opleiding hogere hotelschool volg, moet ik ook afwassen en bedienen, ondanks dat mijn kwalificatie hoger ligt dan dat. Doet niets af aan het feit dat je dan een betere manager bent omdat je het klappen van de zweep 'onderin' de organisatie ook kent.

 

Succes met de fiscaal betaalde studie!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.