• 0

financiering particuliere debiteuren?

Goedendag,

Mijn bedrijfje (verkoop erotische producten) gaat langzaam aan steeds beter lopen en dit jaar verwacht ik een omzet die 3 x zohoog is als dat deze in 2006 was.

Dat is opzich natuurlijk heel leuk maar geeft ook wat problemen, zo moet ik een steeds groete voorraad aanhouden om klanten snel te kunnen leveren. ook worden andere kosten posten steeds hoger (denk aan verzendkosten).

Het probeem zit hem erin dat de lijst met debiteuren ook snel groter wordt en ik dus daar een financierings probleem in krijg oftewel problemen met betalingen.

 

De winsten op de producten zijn goed, echter is er het afgelopen jaar erg veel geinvesteerd om het bedrijf (website) te verbeteren waardoor er dus geen reserves zijn.

 

Mijn debiteuren beleid is vrij strikt, namelijk 14 dagen betaal termijn, dag 16 wordt er per e-mail een herinnering gestuurd met betaal termijn van 6 dagen. dag 8 wordt er een automatische incasso gedaan op de rekening van de klant (staat in algemene voorwaarden).

Indien dat niet mogelijk is of wordt gestorneerd gaat het naar een incasso bureau die een laatste brief stuurd aan de klant met een betaal termijn van 10 dagen (zonder verdere verhoging). indien klant niet binnen die 10 dagen betaald wordt het automatisch een incasso zaak.

 

Veel meer kan ik naar mijn idee niet aan de debiteuren doen.

 

Toch blijft dit een (voor mij) flink bedrag aan openstaande debiteuren wat mij momenteel wat problemen opleverd en beperkt in de uitvoer van mijn werkzaamheden/groei.

 

Nu ben ik benieuwd of er hier meer mensen zijn die dit probleem kennen (vast wel) en hoe dat opgelost is.

Ik heb veel dingen kunnen vinden over debiteuren financiering maar gaat dan allemaal om zakelijke klanten. bij mij gaat het dus allemaal om vorderingen op particuliere klanten.

 

Daniël

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het idee dat je niet veel meer kunt doen. Wellicht niet helemaal je insteek van je post maar je bent er gewoon al heel erg professioneel mee bezig.

 

Je verbeteringen kunnen volgens mij puur nog liggen in de details. Om die te beoordelen hebben we echter wel wat meer details nodig zoals percentages die betalen in een bepaalde fase van je betalingstraject.

 

Ligt het % wanbetalers verder op normaal niveau of zit je daar substantieel boven?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Voer een risico-analyse uit: welke producten worden slechter dan normaal betaald, waar zou dat aan kunnen liggen? Misschien kleine bestellingen in de toekomst niet meer op rekening leveren? Bel of sms de huidige, openstaande bedragen zelf na, als je tenminste over telefoonnummers beschikt.

 

Ik hoop dat je verzendkosten minder dan of in ieder geval niet meer dan proportioneel met de omzet oplopen.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Bedankt voor de reacties.

Ik bel klanten zelf ook regelmatig na, Zo (probeer) bel ik klanten vaak in de periode dat ze van het incasso bureau de 10 dagen betaal termijn gekregen hebben om ze er nog aan te herinneren dat als ze niet tijdig betalen en (hoge) extra kosten voor ze bijkomen. en neem ik ook vaak contact op als de incasso procedure al enige tijd loopt om te vragen waarom ze het zover hebben laten komen (om eventuele problemen bij mij te kunnen signaleren maar ook de klant nogmaals een setje te geven in de richting van betalen). helaas heb ik nog niet veel uit de antwoorden kunnen opmaken behalve dat mensen regelmatig dingen bestellen waar ze geen geld voor hebben.

 

Daarnaast moet ik zeggen dat het afgelopen jaar ook een redelijke schade post heb opgelopen aan oplichtings gevallen (besteld onder een valse naam maar wel in ontvangst genomen). ben momenteel zeer druk die bedragen nog te incasseren en waar niet mogelijk aangifte van oplichting te doen).

 

Kwa percentages even een ruime schatting:

35% betaald de factuur binnen de 15 dagen.

20% betaald na de eerste herinnering.

30% word na het verstrijken van de herinnering (of na een incasso procedure) succesvol geincasseerd

15 wordt via het incasso bureau geincasseerd of komt tot een landurige incasso procedure.

 

Dit is echter even een ruwe schatting.

 

Mijn grootste probleem is echter dat ik door de groei en dus late betalingen ondertussen een bedrag heb open staan ter grote van 60% van mijn maandomzet.

En dit geeft me dus financiele problemen met b.v. betalen van inkoop.

 

Het is net even een punt in de groei van mijn shop waar ik doorheen moet maar wel opgevangen zou moeten worden op de een of andere manier.

Indien ik dit probleem kan oplossen gedurende het komende jaar (waarbij de bedragen uiteraard nog wat groter zullen worden) verwacht ik over een jaar dit soort "problemen" zelf te kunnen opvangen (enerzijds door het binnenhalen van betalingen waardoor ik een financiele buffer kan opbouwen, anderzijds dat doordat als ik meer klanten krijg ik meer ga inkopen en ik daarmee betere inkoop prijzen kan krijgen (dit kan afhankelijk van mijn omzet tot meer als 20% op mijn inkoop schelen).

Link naar reactie
  • 0

Betalen op rekening is bij particulieren altijd een heet hangijzer. Zeker als je geen relatie met de klant hebt, deze anoniem is en bovendien het ook nog om relatief kleine bedragen gaat.

 

Is het een idee om ook met online betalingen zoals iDEAL en Paypal te gaan werken? Je hebt dan gelijk je geld. Onder rembours is natuurlijk ook nog een optie.

Als mensen op rekening willen betalen zou je een toeslag van 10 Euro of zo kunnen rekenen. Denk dat mensen snel geneigd zijn om online te betalen.

Link naar reactie
  • 0

hallo,

De manier van betalen is op dit moment voor mij geen discussie punt.

Overigens accepteer ik naast de factuur optie ook eenmalige machtigingen, creditcard (misschien niet lang meer) en iDEAL.

 

Het gaat mij nu echt om de manier van het financieren van deze bediteuren, het overgrote deel van het geld zal uiteindelijk echt wel binnenkomen maar moet in die tussentijd gewoon gefinancierd worden.

 

Helaas zijn vrijwel alle debiteuren financierings mogelijkheden gericht op zakelijke vorderingen.

Link naar reactie
  • 0

Lindorff (voorheen Transfair) biedt een aantal mogelijkheden. O.a. nemen ze het betalingsrisico van achterafbetaling via accept of incasso over ("Afterpay"). Verder kun je consumentenvorderingen aan hen verkopen ("Purchase"). Zal waarschijnlijk niet voor niets zijn... 8)

Heb er overigens zelf geen ervaringen mee.

Link naar reactie
  • 0

Dat je de betaalopties niet ter discussie wilt stellen is jammer, wanneer je namelijk de factuuroptie doorstreept is je probleem binnen de kortste tijd opgelost en zal deze ook niet meer terugkeren.

 

Dit is uiteraard een heel veel voorkomend probleem. Winst moet je voorfinancieren, zo simpel is het. Wanneer het bij de debiteuren dus niet meer te halen valt zul je voor extra financiering moeten zorgdragen. Denk aan een lening of rood staan bij de bank.

 

Ik heb geen idee hoe je site eruit ziet... maar er zijn vast wel andere erotische bedrijven die reclame willen plaatsen op je website...(of in je winkel als die er is)...

 

Groet,

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

Wij hadden ook last van niet betalende debiteuren. 12 jaar geleden betaalde slechts 20% op tijd en 50% uberhaubt. We hebben rigoreus eenmalige incasso's ingevoerd. Scary. Dat deed niemand. We eisten zelfs een incassomachtiging van onze investeerders. Het is onze redding geweest. Sindsdien 90% op tijd (vooraf) binnen.

 

Het vervelende van wanbetalers is dat je goede betalers meer moeten betalen en minder service krijgen opdat jij een groot deel an je tijd moet stoppen in debiteurenbeheer.

 

Overigens, als je een betrouwbare betalingshistorie opbouwd moet het makkelijke worden om je debiteuren gefinancierd te krijgen. Het blijft lastig omdat het consumenten zijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De reden dat de manieren van betalen niet ter discussie staan is dat ik zeer doelbewust gekozen heb voor de uitbreiding met betaling op factuur.

Steeds meer consumenten willen gewoon achteraf betalen vanwege eerdere problemen met aankopen bij andere internet bedrijven. Daarnaast richt ik me ook op de wat oudere consumenten die vaak nog geen ervaring hebben met kopen op internet en graag op factuur kopen.

 

Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat als je geen betaling op factuur aanbied je een groot deel van je potentiele omzet laat liggen.

 

Betalingen komen tot nu toe dus ook redelijk binnen maar zit dus enige tijd tussen en dat gecombineerd met de groei geeft even wat problemen.

 

Adverteerders op een webshop vind ik ook geen optie, dit is ten eerste erg knullig alsof je je geld niet kan verdienen met je normale handel en ten tweede dom omdat je met dergelijke reclames de potentiele klanten weer vanaf je website wegstuurt.

 

Helaas heb ik geen goed credit verleden doordat ik ooit bijna failliet geweest ben (instorten van internet markt tijdens opstart fase van eerder bedrijf). Hiervoor echter aflossingen geregeld maar daardoor wel bkr registraties opgelopen (die ondertussen wel allemaal ingelost zijn). Maar zoiets blijft je nog jaren achtervolgen.

Link naar reactie
  • 0

Vossie,

 

het blijft een lastig stukje, het kip en het ei verhaal, je wilt achteraf facturen, erg logisch want dit is gewoon een lekkere extra omzet. Zonder deze methode zou je de zoveelste shop zijn en dit is wellicht jouw exlusiviteit. Reclame op de site zou ik ook inderdaad niet doen, komt niet erg professioneel over.

 

Misschien moet je je eens afvragen hoe jij denkt dat je dit probleem op zou kunnen lossen, is dat door middel van een investment van derden om wat voorraad aan te leggen dat je vooruit kan werken of zelfs een percentage in rekening brengen voor te late betalingen.

 

Het is een moeilijk stuk, volgens mij doe je al wat mogelijk is op het gebied van herinneren en incasseren. Vergeet niet dat alle tijd die jij in je incasso's stopt, verloren gaat aan echt werk en je dus ook nog extra geld kost...

Link naar reactie
  • 0

je zou de wanbetalers kunnen vertellen dat ze op je website komen te staan met hun aankoophistorie als ze niet binnen 24 uur betalen. ;D ;D

 

Nu even serieus: interessante ontwikkeling, meer omzet maar daardoor liquiditeitsproblemen. Ik heb niet direct de oplossing, maar zal het met belangstelling volgen.

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Nu even serieus: interessante ontwikkeling, meer omzet maar daardoor liquiditeitsproblemen. Ik heb niet direct de oplossing, maar zal het met belangstelling volgen.

 

 

 

Volgens mij is dit juist een veel voorkomende reden van financiele problemen en zelfs vaak van faillissement :-[

Je koopt meer in, moet langer op méér geld gaan wachten et voila: de bank e/o fiscus staan op de stoep.... en niet met een bos bloemen voor goed ondernemerschap...... ???

Link naar reactie
  • 0

Dat is het klassieke probleem bij groei. Dan zijn er vier dimensies waarin je kan regelen volgens mij:

 

1) Kapitaal van buiten

Hiervoor kan je geld lenen van de bank, tanta agaath regeling etc. Dit kan er voor zorgen dat je meer geld hebt voor inkopen

 

2) Leveranciers later betalen

Spreek langere betaaltermijnen af met je leveranciers.

 

3) Minder uitgeven aan andere zaken

De niet direct nodig investeringen en uitgaven zo lang mogelijk uitstellen om geld voor inkopen beschikbaar te krijgen.

 

4) Klanten sneller laten betalen

Dit heb je al goed voor elkaar, daar kan je bijna niets meer halen.

 

Probeer eens te denken in deze 4 dimensie om na te gaan wat haalbaar is voor je.

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor de reacties.

Dat is het klassieke probleem bij groei. Dan zijn er vier dimensies waarin je kan regelen volgens mij:

 

1) Kapitaal van buiten

Hiervoor kan je geld lenen van de bank, tanta agaath regeling etc. Dit kan er voor zorgen dat je meer geld hebt voor inkopen

Banken blijken geen mogelijkheid te hebben voor mij.

 

2) Leveranciers later betalen

Spreek langere betaaltermijnen af met je leveranciers.

Hier heb ik een klein beetje speling in, maar niet voldoende.

3) Minder uitgeven aan andere zaken

De niet direct nodig investeringen en uitgaven zo lang mogelijk uitstellen om geld voor inkopen beschikbaar te krijgen.

Bepaalde investeringen zijn nodig maar bepaalde investeringen zijn reeds uitgesteld.

Bepaalde dingen daarvan is wel jammer omdat ik daardoor bepaalde diensten niet kan aanbieden waarnaar ik de laatste tijd wel veel vraag krijg en wat erg veel extra omzet kan genereren. Is nu hopen dat die partijen nog even wachten met het nemen van een besluit tot ik het wel kan aanbieden

 

4) Klanten sneller laten betalen

Dit heb je al goed voor elkaar, daar kan je bijna niets meer halen.

 

Probeer eens te denken in deze 4 dimensie om na te gaan wat haalbaar is voor je.

 

Groet,

 

Ronnie

Daar wordt zoveel mogelijk uitgehaald al inderdaad.

 

Ben nu ook aan het kijken naar particuliere investeerders (participaties in mijn bedrijf) maar ben nog opzoek naar goede info daarover hoe dat te organiseren is. Had wel al een profiel aangemaakt op een specifieke site daarvoor (hele verhalen getypt enz..) stond er aan het eind dat erotiek gerelateerde bedrijven niet toegestaan zijn, al het typewerk voor niks >:( ).

Maar mogelijk dat hierin nog een mogelijkheid zit als ik de juiste info en partijen kan vinden.

 

Ik kan het opzich allemaal wel net trekken op de huidige manier maar ik kan/mag dus even niet te hard verder groeien nu (wat aan de ene kant jammer is vanwege de vele mogelijkheden daarvoor die ik momenteel heb en aan de andere kant soms ook niet tegen te houden is (je kan moeilijk na een xx aantal orders per dag de shop sluiten en geen nieuwe orders aannemen)).

 

Daarnaast word paymax nog overwogen. maar is allemaal nog wat uitzoekwerk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.