• 0

Huizen en beperking successierecht/box 3 vermogen

Mijn ouders hebben hard gewerkt, goed gespaard en belegd in onroerend goed. Dus heb ik 3 (verhuurde) huizen geërfd. Nou loop ik zelf tegen mijn pensioen aan en heb het redelijk goed. Ik wil het mijn kinderen (3) besparen om t.z.t. ook een godsvermogen successierecht te betalen.

Dus dacht ik kan ik ze die huizen verkopen (met gesloten beurs, d.w.z. ik verstrek de hypotheek) en dan elk jaar een deel van de schuld kwijtschelden (schenken). Dat heeft voor mij ook het voordeel dat mijn vermogen (box 3) afneemt en ik dus ook minder belasting ga betalen.

 

Maarrrrr.... nou vertelde een vriend mij laatst dat ik beter een BV of Trust of zo kon oprichten, die huizen daaraan verkopen en de kinderen aandelen geven. Dan zou ik ook de kosten van het onderhoud van de panden af kunnen trekken. Is dat inderdaad handiger? En hoe zit het dan met het vermogen, dat blijft dan toch van mij, dus geen besparing op de successie? Ik begrijp het dus niet allemaal erg goed.

 

P.S. twee van de kinderen hebben een goede baan nummer drie is deels arbeidsongeschikt en heeft het minder breed. Bovendien is nummer drie eigenlijk altijd bang dat ze wat tekort komt. Daar moet ik ook rekening mee houden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Denk dat je hiervoor professioneel advies moet zoeken.

 

De enige leuke constructie die ik laatst hoorde, maar nou heb ik de klepel hoor luiden was iets als nu al vast te leggen wat je aan je klein kinderen wilt over dragen, hierdoor worden de successie bedragen lager of zoiets. Hou me te goede... zoek een goede notaris/ financiële planner.

 

perry

Link naar reactie
  • 0

@ T. Bul

 

Jouw idee, is nog lang niet zo slecht. Het onbelast wegschenken van een schuld vergt alleen veel tijd. Indien er sprake is van veel vermogen en weinig tijd, kun je kijken of er andere snellere manieren zijn.

 

BV

Het voordeel hiervan is dat je de schenking makkelijker kunt verdelen, daar zijn echter ook andere manier voor, zoals schenking op notariele akte, per percentage p/j oid.

 

nadeel

hoge opstart- en operationele kosten: BV, notaris, jaarlijkse kosten, accountantskosten

 

Trust

Goed idee, alleen weinig zekerheid over de manier dat er fiscaal wordt omgegaan met het geld. Dus goede afspraken maken met de Belastingdienst.

 

Hier hangen iig hoge advieskosten aan.

 

Alternatief:

Private foundation, is wellicht ook idee, weliswaar vergt alle gegeven informatie veel kennis en ervaring. Daarom is het sterk aan te raden gedegen advies in te winnen en direct aan te kloppen bij een belastingadviseur.

Link naar reactie
  • 0

@gesloten beurs: indien de huizen verkocht worden voor de waarde in het economisch verkeer (wat een derde dus zou willen betalen), is daar niets mis mee. Echter, het kwijtschelden van de schuld is (naar alle waarschijnlijkheid - zeker gezien het feit dat het 3 huizen betreft -) een schenking. Hierover is recht van schenking verschuldigd (iets dat evenveel bedraagt als het successierecht).

 

De panden onderbrengen in een BV (zonder belastingheffing) is mogelijk. Echter, het daarna schenken van deze aandelen aan de kinderen is een schenking voor de successiewet, wat voor hetzelfde bedrag in de grondslag van de heffing wordt betrokken indien de panden direct waren geschonken aan de kinderen (zie 24.1 Successiewet 1956 voor het tarief). Indien de kinderen de aandelen in de (panden-)BV krijgen (wat zeer waarschijnlijk als gevolg heeft dat overdrachtsbelasting (6% over de waarde) voldaan moet worden), heeft de vroegere eigenaar (pa) geen mogelijkheid om de kosten van het onderhoud van de panden af kunnen trekken (for the record: prive panden in een BV inbrengen lijkt in deze casus zeer onverstandig (bovendien vraag ik mij af hoe pa op dit moment met deze kosten omgaat; BV of EMZ?)).

 

De kinderen kunnen de onderhoudskosten van de panden niet in aftrek brengen, want de panden zijn eigendom van de BV. De BV kan de kosten wel in aftrek brengen.

Indien de panden in het prive-bezit komen van de kinderen (dus niet van de BV), kunnen zij naar alle waarschijnlijkheid de kosten (van het onderhoud) niet in aftrek brengen omdat de panden tot hun box3 vermogen behoort.

 

Conclusie (dit is overigens een standaard uni-vraag): dit is een leuke casus, vraag advies aan een pro; een goede fiscalist weet hier wel raad mee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.