• 0

ICT outsourcing in Servië

Ik wou verhuizen naar Servië en vandaar beginne met een ICT outsoarcing voornamelijk voor de Nederlandse klanten. De kosten van software ontwikkeling in Servië zijn lager dan hier. Ergens tussen 1000 – 1600 E, bruto per maand, afhankelijk van kennis en ervaring.

 

Toch is het heel moeilijk om in contact te komen met de potentiële klanten. Heeft er iemand een advies voor mij? Waar te zoeken. In welke schrift zou ik een advertentie moeten plaatsen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geachte heer/mevrouw,

 

De landenmedewerker kan u met eerstelijns dienstverlening helpen met vragen over buitenlandse markten. Op onze landenpagina vindt u informatie en nieuws over onder andere de ICT sector. Kijkt u bijvoorbeeld naar: www.evd.nl/138264, www.evd.nl/88905, www.evd.nl/184498, www.evd.nl/179919, www.evd.nl/192419

 

Recentelijk werd een artikel over outsourcing in Balkan gepubliceerd in het blad Sprout. Dit kunt u via een google actie terugvinden. Er was vooral aandacht voor outsourcing van ICT diensten.

 

Voor contacten in de ICT sector kunt u ook altijd contact opnemen met de Nederlandse ambassade te Belgrado. Zij beschikken over een lokaal netwerk en hebben vast goede ideeën hoe dit aan te pakken. Contactpersoon is de heer Nenad Mitosevic (nenad.mitosevic@minbuza.nl)

 

Ik hoop u hiermee voldoende op weg geholpen te hebben.

 

Corien Boelstra

Landenmedewerker Westelijke Balkan

EVD internationaal ondernemen en samenwerken

Telefoon: (070) 778 89 09

Fax: (070) 385 80 97

E-mail: boelstra@evd.nl

Internet: www.evd.nl

EVD Internationaal Ondernemen en Samenwerken

Axel van Soest

Landenmedewerker Tsjechië, Slowakije, Slovenië

www.evd.nl

Link naar reactie
  • 0

De markt voor offshore sourcing groeit sterk in Nederland en we zien ook een groeiende belangstelling voor de 'nearshore' landen. Er zijn daarom genoeg kansen voor ICT-diensten vanuit Servië. Het is desondanks niet gemakkelijk om klanten te vinden, want offshoring is een complexe niche-markt. Het werken met lagelonenlanden heeft voordelen, maar het is ook een lastige manier van werken, en het zorgt bij gebruikers voor weerstanden. Ook de concurrentie is heftig. Als adviesbureau op het gebied van global sourcing hebben we onderzocht hoeveel bedrijven in Nederland offshore IT-diensten aanbieden: dit zijn er nu al meer dan 200. Offshore diensten worden aangeboden vanuit 50 lagelonenlanden, en het imago van bepaalde landen, inclusief Servië, is niet altijd positief (hoewel de Nederlandse IT-ervaringen met dit land wel goed zijn). Dit alles betekent dat veel tijd en geld in marketing gestoken moet worden. Als je zelf van plan bent om naar Servië te verhuizen dan zal dit door een Nederlandse partij gedaan moeten worden. In mijn boek over offshoring is aan apart hoofdstuk gewijd aan de marketing van IT-diensten; zie voor de inhoudsopgave: http://www.gpic.nl/bookTOC.pdf

 

Paul Tjia, GPI Consultancy

Link naar reactie
  • 0

Vergeet ook niet de verschillen in culturen. Dit wordt vaak vergeten. Leer het land eerst kennen. Dat verhelpt een hoop problemen. Er zijn landen waar ze bijvoorbeeld nog de kasten cultuur hebben (bijvoorbeeld India). Voor hun zit je in een kaste hoger en ze zullen nooit werk van jou weigeren of zeggen dat ze jouw uitleg niet begrijpen. In Servië zal dit wellicht nog meevallen, maar je zal wel degelijk ook de cultuur van hun moeten begrijpen.

 

Om wat beter op je vraag in te gaan. Je zal denk ik klanten moeten overtuigen dat outsourcing geen slechtere kwaliteit oplevert. Je zal toch de imago van outsourcing moeten doorbreken. Wellicht is de combinatie van software engineers in Nederland ter controle + outsourcing van het verdere werk, de beste oplossing om risico's voor klanten te verminderen en toch goedkoper te werken. Hou dus altijd ook nog een voet in Nederland zelf. Hierdoor blijf je niet eeuwig hangen bij het voordeel 'goedkoop'.

Link naar reactie
  • 0

Om vanuit Servie klanten te vinden in Nederland lijkt mij een moeilijke opgave.

 

Met ons bedrijf in Nederland liepen we al vlug tegen capaciteitsproblemen aan op verschillende gebieden (.Net, java en php met name). We zijn toen gaan werken met een bedrijf in Bosnië.

 

Uiteindelijk is dit nu 1 organisatie geworden. De sales en technische begeleiding gebeurd vanuit Nederland; de bouw in Bosnie. Het voelt als 1 team. De cultuurverschillen lijken meer in ons voor- dan nadeel te werken. Er is veel communicatie. Ook tussen sales en de ontwikkelaars. Zelfs tijdens het salesproces.

 

Deze constructie werkt goed.

 

Wat mij wel op valt is dat er nog veel angst bestaat. Verkopers die echt weten waarover ze praten en vertrouwen kunnen scheppen zijn dan heel belangrijk. Dat laatste is lastig te bereiken door een telefoon dus vaak en lang langsgaan bij de klant is m.i. een “must”.

 

H.E. van de Vijver

Movements Group

www.movements.nl

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.