• 0

Willekeurig afschrijven & ondernemersstatus

Als starter heb ik toch een baan aangenomen (verrader!! ;) ), en nu zit ik met wat zaken wat betreft het willekeurig afschrijven van enkele aankopen die ik heb gedaan.

Ik zou een aantal zaken dit jaar in 1 keer af willen schrijven, maar mijn accountant vertelt me dat dat niet gaat werken als ik stop met ondernemen. Ik hef de onderneming echter expliciet niet op, maar het zal waarschijnlijk heel rustig worden. Rustig als in, geen tot weinig omzet.

 

Nu is mijn vraag: is willekeurige afschrijving niet meer mogelijk omdat de omzetten er volgend jaar niet naar zijn? Formeel ben ik nog ondernemer, ik ga de onderneming niet opheffen.

 

Het zou jammer zijn als ik niet een aantal zaken in 1 keer zou kunnen afschrijven, en voor hetzelfde geld ben ik na een half jaar alweer vertrokken bij mijn full-time baan.

 

Heeft iemand hier misschien ideeen over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus willekeurig afschrijven mag uberhaupt alleen als ik aanmijn urencriterium kom? Wat heeft ondernemer zijn voor de IB te maken met afschrijvingen?

 

Stel dat de verhouding winst/inkomen uit dienstverband 50/50 is, wat is dan het geval? Mocht ik na een jaar weer volledig gaan ondernemen, kan ik dan het restant van de afschrijvingen wel weer doen?

 

Het zou raar zijn dat er waardevermindering plaatst heeft, zonder dat je dat kunt aftrekken, al dan niet op een later tijdstip.

Link naar reactie
  • 0

Yep,

 

Willekeurig afschrijven hoort inderdaad bij de voordelen van het fiscaal ondernemerschap en daarvoor moet je aan het urencriterium voldoen. De winst/inkomensverhouding is in dat kader pas na enkele jaren ondernemen relevant als je aan dat urencriterium voldoet.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Dus willekeurig afschrijven mag uberhaupt alleen als ik aanmijn urencriterium kom? Wat heeft ondernemer zijn voor de IB te maken met afschrijvingen?

 

Stel dat de verhouding winst/inkomen uit dienstverband 50/50 is, wat is dan het geval? Mocht ik na een jaar weer volledig gaan ondernemen, kan ik dan het restant van de afschrijvingen wel weer doen?

 

Het zou raar zijn dat er waardevermindering plaatst heeft, zonder dat je dat kunt aftrekken, al dan niet op een later tijdstip.

Voor de duidelijkheid: als ib-ondernemer mag je willekeurig afschrijven. Mocht je voor de ib niet als ondernemer worden gezien, maar wel een onderneming drijven dan mag je op de gebruikelijke manier afschrijven.

 

Lees het handboek ondernemen van de belastingdienst eens, staan zinvolle dingen in.

 

Succes met afschrijven! Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.