• 0

Indiening 2e suppletie-aangifte OB vernietigd 1e suppletie-aangifte?

Onder het mom van een 'vrijwillige verbetering' heb ik een suppletie-aangifte OB ingediend. Ik was het er niet mee eens dus heb ik een tweede opgesteld en ingestuurd. Nu stelt de BD dat de 2e aangifte de 1e teniet doet.

 

Ik kan het nergens terug vinden of dit zo is.

 

Weet iemand van jullie dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Koentje

 

Een suppletie OB wordt als een bezwaar tegen de ingediende aangiftes omzetbelasting aangemerkt. Wettelijk bestaat de suppletieaangifte niet eens! Je dient per tijdvak een juiste aangifte in te dienen. Als die niet klopt heb je zes weken de tijd om bezwaar te maken nadat de aangifte is ingediend.

 

Indien je meer OB had af moeten dragen dan je gedaan hebt, dan is een suppletie formeel een "vrijwillige verbetering" en volgt dan een naheffing zonder boete.

 

Als je daarna nog eens besluit dat die vrijwillige verbetering niet klopt, dan kun je een bezwaar indienen binnen zes weken na dagtekening van de naheffingsaanslag. Dan vervangt jouw 2e suppletie (bezwaar) inderdaad volledig de eerste.

 

Heb je een suppletie ingediend omdat je geld tegoed had, dan heb je sowieso geluk! Doordat de suppletie geen wetsmiddel is, is het aan de coulance van de fiscus om jouw verzoek in behandeling te nemen.

 

In elk geval vervangt een 2e herziening (betalen of terugkrijgen) inderdaad het voorgaande verzoek volledig.

 

Indien je een gedeeltelijke herziening (bijbetaling) beoogde, maak dan bezwaar tegen de laatste naheffing.

 

Indien er geen naheffing is omdat je meer OB terug hebt gevraagd, dan is de kans groot dat jouw bezwaar als niet ontvankelijk wordt bestempeld wegens termijnoverschreiding.

 

Dus, welke situatie is hier van toepassing?

 

Graag je reactie.

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.