• 0

sofinummer voor buitenlander

Een Taiwanese meneer (investeerder) start met een Nederlander een VOF en werken een goed plan uit. De Taiwanees denkt een goed ondernemers klimaat te vinden in Nederland en wil hier belasting betalen.

Inschrijven bij de KvK is geen probleem met een geldige legitimatie.

Echter een zakelijke bankrekening openen en een BTW nummer krijgen kan niet want de Taiwanees heeft geen sofinummer.

De Taiwanees hoeft niet noodzakelijk voor lange tijd in Nederland te zijn, dus een ander visum dan toeristenvisum is niet nodig.

Na weken rond bellen (KvK, gemeente, IND, EVD, Bedrijvenloket, NFIA, enz.) kan niemand mij vertellen hoe hij een sofinummer krijgt.

Conclusie KvK: Start een BV waarbij u DGA wordt en de meneer uit Taiwan aandeelhouder. Een belasting betalen: Moet die meneer maar in Taiwan doen....... Geen optie. Wij willen gedeelde verantwoordelijkheid.

Wie wil deze zak met geld wel??

Kan iemand mij zeggen hoe deze meneer toch aan zijn sofinummer kan komen met onze VOF?

Cor

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het verleden gaf de Belastingdienst alle sofinummers af, maar nu is het meestal de gemeente die het BSN afgeeft. Krijg je geen BSN, dan kun je wel een sofinummer aanvragen bij de Belastingdienst. (Alleen toevallig niet deze week...)

 

Echter, als hij hier wil werken, zal hij toch iets als een tewerkstellingsvergunning nodig hebben lijkt me. Daarvoor ken ik de regeltjes echter niet zo (IANAL).

 

edit: o ja, lijkt me wel handig om uit te zoeken of die meneer met zijn VOF wel in Nederland belastingplichtig wordt, of dat hij gewoon thuis belasting moet betalen. Als hij niet hier vandaan werkt, zit dat er best in.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.