• 0

Participatie in BV als natuurlijk persoon met eenmanszaak

Mijn situatie:

* Op 11-04-2007 eenmanszaak opgericht

* Op 23-04-07 BV io opgestart, hierin heb ik als natuurlijk persoon 33.3% van de aandelen. De overige aandeelhouders zijn 2 BV's, elk ook met een 33.3% aandelenbelang.

 

Sinds april 2007 werk ik full time (verkoop, marketing, project management) voor de werkzaamheden van de BV (ontwikeling van software product voor document beheer)

 

tot 31-12-07 krijg ik voor mijn mijn werkzaamheden geen vergoeding. (yep.. ik teer in op mijn spaargeld)

In 2008 zal er voldoende omzet zijn om mij, vanuit de BV, een totale bruto vergoeding van ongeveer Euro 20.000,= te betalen. (er zal onvoldoende omzet zijn om het minimal DGA salaris uit te betalen)

 

Mijn vraag:

Hoe kan de vergoeding van Euro 20.000 het beste aan mij worden betaald?

Kan ik als eenmanszaak een factuur sturen voor mijn diensten?

Kan de Bv mij een uitbetaling doen waarover de BV geen loonbelasting etc inhoud, zodat ik dus, als natuurlijk persoon een bruto vergoeding krijg, waarover ik nog het volle pond belasting moet betalen? (is er sprake van BTW op een dergelike betaling?)

 

Voor een goed advies heb ik wel een gepaste vergoeding over

Met vriendelijke groet,

Erik van der Woude

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

IS de BV nog steeds in oprichting? Als dat zo is, dan is het een eenmanszaak en staat alles op jouw naam.

 

Als de BV is opgericht is het een onafhankelijke rechtspersoon. Die 20.000 euro kan je worden uitbetaald als salaris (moet je in loondienst zijn van de BV), het kan via een payrol bedrijf als je (nog) geen arbeidsovereenkomst hebt of je kan een factuur sturen (met btw) vanuit je eenmanszaak, dan moet je zelf voor de inkomstenbelasting zorgen.

 

Let wel op dat de belastingdienst jouw blijft zien als zelfstandig ondernemer, ander kan je opdrachtgever een naheffing krijgen voor de loonbelasting.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
of je kan een factuur sturen (met btw) vanuit je eenmanszaak, dan moet je zelf voor de inkomstenbelasting zorgen.

 

Let wel op dat de belastingdienst jouw blijft zien als zelfstandig ondernemer, ander kan je opdrachtgever een naheffing krijgen voor de loonbelasting.

 

Is het inderdaad zo dat als je een eenmanszaak hebt en je voor die activiteiten als zelfstandig ondernemer wordt gezien (var-wuo), dat je dan geld uit een bv kan halen door vanuit de eenmanszaak te factureren als zelfstandig ondernemer i.p.v. loon van de bv te krijgen als werknemer? Maak je dan niet oneigenlijk gebruik van ondernemersaftrek in de IB? Daar heb je normaliter in de bv-constructie geen recht op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.