• 0

Eén opdrachtgever, éénmanszaak

Beste lezers,

 

Ik heb een aantal vragen. Ik zal mijn situatie zo goed mogelijk uitleggen zodat ik juist verder wordt geholpen.

 

In december 2006 ben ik naar de KvK geweest voor mij te registreren als eenmanszaak. Heb ook een BTW nummer aangevraagd. Paar dagen later heb ik samen met mijn opdrachtgever een contract ondertekend.

 

Ik krijg maandelijks een bedrag op mijn zakelijke rekening gestort inclusief BTW. Om de 3 maanden draag ik netjes de BTW af.

 

Tot mijn verbazing lees ik op het net dat je als eenmanszaak met maar een opdrachtgever niet als zelfstandig ondernemer wordt gezien maar als werknemer voor je opdrachtgever.

 

Kan iemand hier duidelijkheid over verschaffen?

 

Erg bedankt.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Tot mijn verbazing lees ik op het net dat je als eenmanszaak met maar een opdrachtgever niet als zelfstandig ondernemer wordt gezien maar als werknemer voor je opdrachtgever.

 

Het beoordelen van ondernemerschap is een ingewikkeld verhaal dat draait om een complex van factoren, maar een vuistregel is dat je minimaal drie opdrachtgever in een jaar moet hebben om als zelfstandig ondernemer te worden gezien (in sommige branches kun je met minder toe).

 

In de situatie die je schetst loopt je opdrachtgever een fors risico op naheffing van loonbelasting en premies, boete etc.

 

Je kunt bij de belastingdienst een VAR aanvragen die duidelijkheid geeft over de fiscale status van je arbeidsrelatie met de opdrachtgever. Op Lancelots staat een handleiding voor het invullen van het VAR-formulier, met indicaties van hoe de antwoorden worden gewogen. Ik raad je ook aan het artikel over zelfstandigheid te lezen.

Link naar reactie
  • 0

Tot mijn verbazing lees ik op het net dat je als eenmanszaak met maar een opdrachtgever niet als zelfstandig ondernemer wordt gezien maar als werknemer voor je opdrachtgever.

 

Het beoordelen van ondernemerschap is een ingewikkeld verhaal dat draait om een complex van factoren, maar een vuistregel is dat je minimaal drie opdrachtgever in een jaar moet hebben om als zelfstandig ondernemer te worden gezien (in sommige branches kun je met minder toe).

 

In de situatie die je schetst loopt je opdrachtgever een fors risico op naheffing van loonbelasting en premies, boete etc.

 

Je kunt bij de belastingdienst een VAR aanvragen die duidelijkheid geeft over de fiscale status van je arbeidsrelatie met de opdrachtgever. Op Lancelots staat een handleiding voor het invullen van het VAR-formulier, met indicaties van hoe de antwoorden worden gewogen.

 

Ik ga deze week nog samen met mijn boekhouder de VAR invullen.

 

Als de belastingdienst mij als zelfstandig ondernemer ziet dan moet ik toch gewoon IB betalen. En als de belastingdienst mij als werknemer ziet dan moet de opdrachtgever loonbelasting voor mij betalen, klopt dat?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Als de belastingdienst mij als zelfstandig ondernemer ziet dan moet ik toch gewoon IB betalen. En als de belastingdienst mij als werknemer ziet dan moet de opdrachtgever loonbelasting voor mij betalen, klopt dat?

 

Uiteraard. Het fiscale verschil zit met name in premies werknemersverzekeringen en ondernemersaftrek.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb het al eerder bekeken maar ik denk dat ik met vragen verder kom, dan wordt het namelijk duidelijk voor mij.

 

Als je de vele beschikbare informatiebronnen niet wilt raadplegen dan wordt het voor de antwoordgevers echter ondoenlijk. We kunnen niet alle belastingzaken rond het ondernemerschap in vraag-antwoord-vorm voor je gaan uittypen.

 

Dit is een forum waarin mensen kennis en ervaring uitwisselen, het is niet een onuitputtelijke persoonlijke helpdesk. Ga eerst eens wat lezen, draag wat leuks bij aan het forum en kom dan nog eens met interessante vragen. Af en toe "dankjewel" zeggen op geboden hulp zou ook gewaardeerd worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het al eerder bekeken maar ik denk dat ik met vragen verder kom, dan wordt het namelijk duidelijk voor mij.

 

Als je de vele beschikbare informatie bronnen niet wilt raadplegen dan wordt het voor de antwoordgevers echter ondoenlijk. We kunnen niet alle belastingzaken rond het ondernemerschap in vraag-antwoord-vorm voor je gaan uittypen.

 

Dit is een forum waarin mensen kennis en ervaring uitwisselen, het is niet een onuitputtelijke persoonlijke helpdesk. Ga eerst eens wat lezen, draag wat leuks bij aan het forum en kom dan nog eens met interessante vragen. Af en toe "dankjewel" zeggen op geboden hulp zou ook gewaardeerd worden.

 

Jammer dat je het op deze manier opvat. Ik heb natuurlijk het een en het ander gelezen en dat heeft vragen bij mij opgewekt, ik ben ervan overtuigd dat die vragen hier beantwoord kunnen worden door de leden.

 

Dit forum is naar mijn weten bedoel voor mensen die met vragen zitten en ondernemend bezig zijn, vandaar dat ik me hier heb aangemeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Nbrabant

 

Het verhaal is duidelijk: tenzij je een interim-management klus aan het voltooien bent die enige maanden bestrijkt, ben je voor de fiscus in (fictieve) dienstbetrekking tot de opdrachtgever! Daar verandert een VAR niets aan mits je de aanvraag eerlijk ingevuld hebt.

 

Voor de OB ben je al sneller ondernemer, doch met maar een opdrachtgever is zelfs dat een heet hangijzer. En waarom zou je BTW willen afdragen over genoten salaris????

 

Er is genoeg geprocedeerd over situaties als de jouwe en ik kan rustig stellen dat je bakzeil haalt als het op een controle aankomt.

 

Dus, òf je vind snel een tweede en derde opdrachtgever òf je bent interimmer òf accepteer dat je in loondienst moet.

 

Is dit toevallig een voormalig werkgever van je?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Dit forum is naar mijn weten bedoel voor mensen die met vragen zitten en ondernemend bezig zijn, vandaar dat ik me hier heb aangemeld.

 

Dat klopt, maar we verwachten ook van mensen dat ze eerst zelf wat moeite doen om de informatie te vinden. In dit onderwerp geef je aan pas na een jaar te ontdekken dat er zoiets als fictief dienstverband bestaat, en in een andere onderwerp blijkt dat je geen idee hebt hoe het zit met omzet, winst, aftrekposten en inkomstenbelasting.

 

In beide onderwerpen wordt advies aangedragen, en in beide onderwerpen doe je daar bar weinig mee. En dat nog los van het feit dat je de antwoorden op deze vragen eenvoudig had kunnen vinden als je de zoekfunctie een beetje had gebruikt.

 

Je wilt hier antwoorden op hele basale vragen - antwoorden die je eigenlijk al had moeten weten voordat je uberhaupt als ondernemer begonnen was - en dan ga je het ons kwalijk nemen dat we niet zo'n zin hebben om het allemaal voor de zoveelste keer uit te leggen (je bent niet de eerste, namelijk).

 

Dus, mijn advies is: lees het laatste bericht van renep nog eens door en neem zijn goede raad ter harte!

Link naar reactie
  • 0

Dag Nbrabant

 

Het verhaal is duidelijk: tenzij je een interim-management klus aan het voltooien bent die enige maanden bestrijkt, ben je voor de fiscus in (fictieve) dienstbetrekking tot de opdrachtgever! Daar verandert een VAR niets aan mits je de aanvraag eerlijk ingevuld hebt.

 

Voor de OB ben je al sneller ondernemer, doch met maar een opdrachtgever is zelfs dat een heet hangijzer. En waarom zou je BTW willen afdragen over genoten salaris????

 

Er is genoeg geprocedeerd over situaties als de jouwe en ik kan rustig stellen dat je bakzeil haalt als het op een controle aankomt.

 

Dus, òf je vind snel een tweede en derde opdrachtgever òf je bent interimmer òf accepteer dat je in loondienst moet.

 

Is dit toevallig een voormalig werkgever van je?

 

Groet

Joost

 

Beste Joost,

 

Neeh, ik heb in het verleden nooit gewerkt voor mijn opdrachtgever. Ben direct begonnen met mijn schoonmaakbedrijf bij mijn huidige werkgever.

 

Ik wil graag verder met mijn eenmanszaak en zal ook mijn best doen om nieuwe klanten te vinden, maar het gaat er mij nu als eerst om dat ik boekjaar 2007 correct afsluit zonder dat ik later problemen krijg.

 

2008 ben ik ervan overtuigd dat ik mijn zaken goed zal regelen.

 

Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Dit forum is naar mijn weten bedoel voor mensen die met vragen zitten en ondernemend bezig zijn, vandaar dat ik me hier heb aangemeld.

 

Dat klopt, maar we verwachten ook van mensen dat ze eerst zelf wat moeite doen om de informatie te vinden. In dit onderwerp geef je aan pas na een jaar te ontdekken dat er zoiets als fictief dienstverband bestaat, en in een andere onderwerp blijkt dat je geen idee hebt hoe het zit met omzet, winst, aftrekposten en inkomstenbelasting.

 

In beide onderwerpen wordt advies aangedragen, en in beide onderwerpen doe je daar bar weinig mee. En dat nog los van het feit dat je de antwoorden op deze vragen eenvoudig had kunnen vinden als je de zoekfunctie een beetje had gebruikt.

 

Je wilt hier antwoorden op hele basale vragen - antwoorden die je eigenlijk al had moeten weten voordat je uberhaupt als ondernemer begonnen was - en dan ga je het ons kwalijk nemen dat we niet zo'n zin hebben om het allemaal voor de zoveelste keer uit te leggen (je bent niet de eerste, namelijk).

 

Dus, mijn advies is: lees het laatste bericht van renep nog eens door en neem zijn goede raad ter harte!

 

Ik hoop dat ik met zoveel reacties als die van jouw het gebeuren ook beter snap, ik ben niet voor niks op dit forum.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Neeh, ik heb in het verleden nooit gewerkt voor mijn opdrachtgever. Ben direct begonnen met mijn schoonmaakbedrijf bij mijn huidige werkgever.

 

Ik wil graag verder met mijn eenmanszaak en zal ook mijn best doen om nieuwe klanten te vinden, maar het gaat er mij nu als eerst om dat ik boekjaar 2007 correct afsluit zonder dat ik later problemen krijg.

 

2008 ben ik ervan overtuigd dat ik mijn zaken goed zal regelen.

 

Bedankt.

 

Dan is het zeker zaak om zsm meerdere opdrachtgevers te vinden. Voor 2007 zou ik de inkomsten (na aftrek van kosten) zeker aangeven als inkomsten uit nevenwerkzaamheden en geen beroep doen op de fiscale ondernemers faciliteiten als zelfstandigenaftrek.

 

Wek geen argwaan zou ik zo zeggen.

 

Salut

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Neeh, ik heb in het verleden nooit gewerkt voor mijn opdrachtgever. Ben direct begonnen met mijn schoonmaakbedrijf bij mijn huidige werkgever.

 

Ik wil graag verder met mijn eenmanszaak en zal ook mijn best doen om nieuwe klanten te vinden, maar het gaat er mij nu als eerst om dat ik boekjaar 2007 correct afsluit zonder dat ik later problemen krijg.

 

2008 ben ik ervan overtuigd dat ik mijn zaken goed zal regelen.

 

Bedankt.

 

Dan is het zeker zaak om zsm meerdere opdrachtgevers te vinden. Voor 2007 zou ik de inkomsten (na aftrek van kosten) zeker aangeven als inkomsten uit nevenwerkzaamheden en geen beroep doen op de fiscale ondernemers faciliteiten als zelfstandigenaftrek.

 

Wek geen argwaan zou ik zo zeggen.

 

Salut

Joost

 

Ik begrijp je maar als ik geen gebruik maak van de aftrek kan ik flink belasting gaan betalen en dat is iets wat niemand wilt.

 

Wat als het me niet lukt met klanten vinden, ik doe het immers niet express?

Link naar reactie
  • 0

Goedeavond

 

Dat je het niet met opzet doet, begrijp ik en velen met mij, maar de fiscus heeft daar geen boodschap aan. Zij stellen dan simpelweg dat je dan maar in loondienst bij die ene opdrachtgever had moeten gaan.

 

Gezien de situatie zou ik geen beroep doen op ondernemersfaciliteiten, simpelweg omdat, als een controle uitwijst dat je wel in loondienst had moeten zijn, je die faciliteiten ook weer kwijtraakt. Daarbij wordt dan jouw opdrachtgever geconfronteerd met een naheffing loonbelasting, wat jouw contact (en opdracht) met hem ook niet ten goede komt.

 

Nu is één jaar niet zaligmakend als het op een of meerdere opdrachtgevers aankomt. Je bent immers starter, maar zorg wel snel voor meer werk. Adverteer, vraag aan de huidige opdrachtgever eens of hij nog cliënten voor je heeft, etc.

 

Houdt ook in de gaten dat je niet full time bij een opdrachtgever werkt.

 

Succes en trusten (ik ga erin).

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.