Ondernemen en topsport

Aanbevolen berichten

Ondernemen is net als topsport. Tenminste, dat vinden wij. Dat zou ook betekenen dat top-sporters goede ondernemers zijn. Is dat wel zo?

 

Wij zijn, voor het blad Matchme, op zoek naar (voormalige) topsporters die een nieuw en innovatief bedrijf hebben opgezet en op zoek zijn naar investeerders. We willen ze graag presenteren met een interview (Pitch) en weten of je als innovatieve ondernemer baat hebt bij je sportachtergrond.

 

We zijn al een week op zoek en kunnen geen goede kandidaten vinden.

 

Tips iemand?

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

De vergelijking gaat niet op, vrees ik. Cruijff, gebroeders Van der Kerkhof, Sjaak Swart, Yvonne van Gennip: allemaal ondernemers met vallen en opstaan. Je zou Hein Vergeer kunnen proberen. Goed gebekt, actief in pr en betrokken bij verschillende bureau's (met wisselend succes): Vergeer & Van Weerdenburg/Bureau a/d Amstel. Die kan waarschijnlijk vertellen waarom topsporters eigenlijk geen ondernemers zijn. Althans, niet meer of minder dan de rest van ons.

 

8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ja, deze is makkelijk !!

 

Ben van der Burg natuurlijk ! http://nl.wikipedia.org/wiki/Ben_van_der_Burg

Toen : schaatser. Nu : bij Webads.nl, druk bezig om Spot On-te ontwikkelen en zich druk te maken over mobiele marketing.

 

Kijk, zoiets zoek ik nou. Is het zijn eigen bedrijf?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Je zou toch denken dat de discipline en prestatiedrang van top-sporters ze geschikt zou maken voor het ondernemerschap. Blijkbaar maakt het niet uit. Grappig. Misschien zoeken topsporters na x jaar afzien juist wel iets heel anders...

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ha Nils,

 

Leuk onderwerp en ik snap je gedachtengang. De discipline, gezond egoïsme, presetatiedrift en focus van topsporters zijn uitstekende ondernemerseigenschappen.

Velen hebben echter door de sport geen tijd gehad voor een vervolgopleiding en recent bleek uit onderzoek dat een behoorlijk percentage van de succesvolle ondernemers een hogere opleiding heeft genoten. Misschien hebben succesvolle ondernemers juist de combinatie van visie, vakkennis en de persoonlijke eigenschappen die ook topsporters hebben.

En misschien gaan er weinig ondernemen omdat ze juist wat vaker dan onbekende landgenoten leuke banen aangeboden krijgen (zouden werkgevers wellicht redeneren dat mensen met zoveel discipiline en prestatiedrift wel goede werknemers moeten zijn)...

 

Voor wat betreft suggesties:

- Anky van Grunsven staat in onze kalender met: "De combinatie van topsport en ondernemen vind ik perfect". (Ze heeft ook een paardenbedrijf en kledinglijn.)

- Ooit heb ik Ronald Jan Heijn laten interviewen, die kon vroeger aardig hockeyen. Volgens mij moeten er in die richting wel meer te vinden zijn (even generaliserend: hockey/vvd/ondernemers). Ken je niemand die veel (oud) hockeyinternationals kent? Is misschien een telefoontje naar de hockeybond waard, of had je daar al gezocht?

- Ik wil wel even voor je navragen of er oud toproeiers zijn die ondernemen (studentensport in TU-steden).

- Jacco Elting heeft een bedrijf en organiseert oa de Alex tennisclassics.

- In Eindhoven loopt een project om sport en innovatie met elkaar in contact te brengen en daar heeft Hans van Breukelen ook wat mee te maken, Misschien dat daar ook andere (ex) sporters bij betrokken zijn.

 

In ieder geval succes ermee.

Karen

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Ondernemen is net als topsport. Tenminste, dat vinden wij. Dat zou ook betekenen dat top-sporters goede ondernemers zijn. Is dat wel zo?

 

Groeten,

Nils

 

 

Da's een kromme redenatie en volgens mij een heel verkeerde aanname..

 

 

Daarbij komt dat Topsporters al na een jaar of 7 uitgekakt zijn in hun discipline en allemaal een manager of coach hebben die de zakelijke kant runt. Dat zegt m.i. genoeg.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

 

Wij zijn, op zoek naar (voormalige) topsporters die een nieuw en innovatief bedrijf hebben opgezet en op zoek zijn naar investeerders.

 

We zijn al een week op zoek en kunnen geen goede kandidaten vinden.

 

 

Sorry,ik had te snel geplaatst. Ik denk dat de ex-topsporters JUIST de investeerders zijn en soms of zelden de ondernemer zijn. Kijk naar Lauda Air (als investering begonnen), Ankie van Grunsven (had al paarden, heeft daarin geinvesteerd, haar kledinglijn doen anderen, voetballers, boksers en zangers met kledinglijnen etc. etc. De vele sportwinkeltjes en kroegen. Allemaal investeringen maar veelal een partner als dé ondernemer.

Link naar reactie

Topsporters die een eigen onderneming hebben zijn er genoeg.

In mijn klanten bestand zitten er ook een aantal, dus als je ze niet kunt vinden, ben ik toch best benieuwd waar je zoekt dan.

 

Die investeerders nodig hebben, tja dat is wat anders.

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Topsporters die een eigen onderneming hebben zijn er genoeg.

In mijn klanten bestand zitten er ook een aantal, dus als je ze niet kunt vinden, ben ik toch best benieuwd waar je zoekt dan.

 

Die investeerders nodig hebben, tja dat is wat anders.

 

 

Tja, topsporters in business zijn er wel. Maar onder de onernemers met nieuwe innovatieve bedrijven (de bedrijven met groeiambitie en groeipotentie op basis van een eigen innovatief product) kom je ze veel tegen, terwijl je dat wel zou verwachten. In de auto- en motorsport kom je ze wel tegen. Willem Kooiman en de broertjes Coronel zijn toch echt wel ondernemend te noemen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ondernemen is net als topsport. Tenminste, dat vinden wij. Dat zou ook betekenen dat top-sporters goede ondernemers zijn. Is dat wel zo?

 

Groeten,

Nils

 

 

Da's een kromme redenatie en volgens mij een heel verkeerde aanname..

 

 

Daarbij komt dat Topsporters al na een jaar of 7 uitgekakt zijn in hun discipline en allemaal een manager of coach hebben die de zakelijke kant runt. Dat zegt m.i. genoeg.

 

 

 

En dat is dan weer kort door de bocht. Ooit aan topsport gedaan?

 

Ik denk dat beide redenaties wat snel gaan. Ik geloof niet dat er meer ondernemerstypen zijn onder topsporters. Ik denk wel dat fanatiek sport bijdraagt aan een goede werkmentaliteit, maar dat maakt je nog niet persee een goede ondernemer of daarmee heb je ook niet meteen de drang om te ondernemen.

 

Zelf heb ik niet op topniveau (wel hoogste niveau in mijn discipline) aan sport gedaan, maar heb wel mijn best gedaan om het beste eruit te halen. Momenteel ben ik mijn trainingen aan het terugschroeven om tijd te krijgen voor een eigen onderneming.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

 

 

En dat is dan weer kort door de bocht. Ooit aan topsport gedaan?

 

Ik denk dat beide redenaties wat snel gaan. Ik geloof niet dat er meer ondernemerstypen zijn onder topsporters. Ik denk wel dat fanatiek sport bijdraagt aan een goede werkmentaliteit, maar dat maakt je nog niet persee een goede ondernemer of daarmee heb je ook niet meteen de drang om te ondernemen.

 

Zelf heb ik niet op topniveau (wel hoogste niveau in mijn discipline) aan sport gedaan, maar heb wel mijn best gedaan om het beste eruit te halen. Momenteel ben ik mijn trainingen aan het terugschroeven om tijd te krijgen voor een eigen onderneming.

 

Volgens mijn beaamt jouw eerste alinea juist wat ik bedoel. Maar we hebben het niet over werkmentaliteit. Kijk naar een topsporter als Erik Hulzebosch of G.J.Theunisse keiharde topsporters maar als ondernemers wat zoekende. Als je van alle sporters alleen o.a. de gebroeders Coronel genoemd worden zie ik hun bedrijf niet als vernieuwend, innovatief etc. etc. Zeker, ze boeren goed maar papa heeft ook een handje geholpen en als coureur een kartbedrijf op poten zetten is een intikkertje (zoals slipscholen, race-opledingen, Bleekemolen kartcentrum etc.).

Ik heb niet aan de Top gesport maar volgens mij wél topsport.. Afgelopen jaar nog zo'n 30 uur p. week getraind voor mountainbiking. Het ondernemen schoot er weleens bij in helaas..... Het probleem wat je vaak ziet is dat een ex-topsporters een bepaald niveau behaald heeft en moeite heeft weer van onderaf te moeten beginnen. Of zó intensief met zijn sport bezig is geweest dat ze een beetje "wereldvreemd" zijn geworden.

 

Link naar reactie

@importexport. Dan zijn we het wel met elkaar eens. Als ik een eigen bedrijf heb zou ik het liefst (ex)fanatieke sporters in willen huren (wel even letten op een gezonde p-mix). Ik ga er dan niet vanuit dat ik per definitie een ondernemer in huis haal. Laat staan innovatieve ondernemer.

 

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie

Dit draadje is meer dan zes maanden oud (haalt zelfs bijna de zes jaar), maar het onderwerp 'topsport en ondernemen' intrigeert mij in ieder geval op een of andere manier, terwijl ik juist geen topsporter of topondernemer ben, hehe (wannebee). Wel is het prachtig discussiemateriaal voor Higherlevel.

 

Wie vinden jullie inspirerende voorbeelden van oud-sporters, nu-ondernemers of wat hebben de genoemde personen inmiddels gerealiseerd t.o.v. de jarenoude discussie?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.