• 0

Ratio achter DGA uit loonbelasting

Allen

 

Ik begrijp dat de DGA zonder personeel niet in 2008 maar in 2009 uit de loonbelasting gaat. Nu zou ik eigenlijk wel willen dat het helemaal niet plaatsvindt, dus zal ik wat schrijven naar TK leden e.d.. Nu wil ik even checken of mijn redenering fout is:

 

Het idee van het kabinet is om de BV van de DGA zonder personeel niet meer in de loonbelasting mee te nemen. Dat betekent dat ik als DGA een schatting voor het komende jaar opgeef, op basis waarvan ik dan een maandelijks voorschot betaal aan de belastingdienst.

 

Ik wil pleiten voor het handhaven van de DGA zonder personeel in de loonbelasting want t.a.v. de voorgestelde maatregel geldt:

 

1 - het betekent geen vermindering van administratieve rompslomp;

De administratieve verlichting voor de DGA is minimaal. De loonbelasting is eenmalig een programma goed invullen, daarna is het maandelijks vijf minuten. Dus daar verbeter je niets aan.

 

2 – de financiële flexibiliteit wordt bij de DGA vandaan gehaald;

De loonbelasting is tevens een instrument voor de DGA om loon uit te keren als het kan en ook belasting te betalen op het moment dat je loon uitkeert. Dat betekent dat als het wat beter gaat met de BV je bijvoorbeeld wat meer loon uit kunt betalen en dan meteen hierover loonbelasting betalen (en andersom). Dus geen gedonder met schattingen en voorschotten, maar gewoon loonbelasting betalen als je het uitbetaalt.

 

3 – de administratieve flexibiliteit wordt verminderd: als ik één werknemer in dienst neemt houdt het weer op (midden in het jaar weer terug in de loonbelasting?) en moet het geheel weer teruggedraaid worden en vice versa.

 

Zijn er zaken die fout ik fout zie of over het hoofd zie? dank.

 

Vr.gr. Guido

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

1 - het betekent geen vermindering van administratieve rompslomp;

De administratieve verlichting voor de DGA is minimaal. De loonbelasting is eenmalig een programma goed invullen, daarna is het maandelijks vijf minuten. Dus daar verbeter je niets aan.

 

Als je eenmaal in de loonheffing zit dan is deze wijziging inderdaad vooral extra overlast. Maar voor IB-ondernemers die voor het eerst de BV ingaan is de loonheffing toch wel een kostenpost. De uitzoekerij, het inregelen, maandelijkse kosten van accountant of loonadministratiekantoor... gedoe.

 

Dat betekent dat als het wat beter gaat met de BV je bijvoorbeeld wat meer loon uit kunt betalen en dan meteen hierover loonbelasting betalen (en andersom). Dus geen gedonder met schattingen en voorschotten, maar gewoon loonbelasting betalen als je het uitbetaalt.

 

Ja ach, hoeveel DGA's gaan in de praktijk zo dynamisch met hun salaris om? En hoeveel moeite is het om bij een wisselend inkomen wat geld achter de hand te houden voor de te verwachten inkomstenbelasting? Als alle IB-ondernemers dat kunnen, dan moeten DGA's dat ook kunnen. Dit lijkt me niet zo'n groot probleem.

 

3 – de administratieve flexibiliteit wordt verminderd: als ik één werknemer in dienst neemt houdt het weer op (midden in het jaar weer terug in de loonbelasting?) en moet het geheel weer teruggedraaid worden en vice versa.

 

Daar zit misschien wat in. Aan de andere kant zullen veel DGA's bij hun holding in dienst zijn, terwijl het personeel in de werkmaatschappij komt, en in dat geval speelt dit probleem niet. De vereenvoudiging die eraan zit te komen betreft dan alleen de holding.

Link naar reactie
  • 0

Een van de problemen die speelt is inderdaad aanpassing van het salaris. Je kunt iedere keer je voorlopige aanslag aan laten passen, maar dat is heel wat meer werk dan de aanpassing via de loonbelasting. Het probleem van na afloop betalen is de rente. Die betaal je vanaf 1 juli van het boekjaar tot het moment dat de aanslag wordt opgelegd en bedraagt op dit moment 5,4%. De belastingschuld mag je niet in box 3 in aanmerking nemen, dus feitelijk kost het je zelfs 6,6% (Daarom: schat liever te hoog in dan te laag, indien je er de cash flow voor hebt).

 

Maar over administratieve lastenverlichting gesproken: als ik een schatting doe voor een BV, vul ik 1 bedrag in, namelijk de winst die ik verwacht. Het formulier dat een DGA in moest vullen, bestond uit 15 (!) pagina's. Dat vind ik toch wel lichtelijk overdreven...

 

Hopelijk doen ze dat volgend jaar beter.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Een ander punt zijn de afdrachtverminderingen. Voor ontwikkelende ondernemers is er een WBSO mogelijkheid, voor een DGA vermindering van loonbelasting een IB ondernemer ophoging van de zelfstandigenaftrek.

 

Waar blijft deze mogelijkheid als de DGA naar de inkomstenbelasting wordt overgeheveld maar niet als IB ondernemer voor zelfstandigenaftrek in aanmerking komt?

 

Er wordt volgens mij na de ambtenaar, een werknemer in loondienst en een IB ondernemer een 4e soort "Nederlander" gecreeerd. Dit lijkt me onwenselijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Guido

 

Alleen op punt 3 een opmerking (zoals de regeling er nu voorstaat):

 

als je personeel aanneemt dan kun jij als DGA voor het lopende jaar nog buiten de LB blijven, maar (alleen) jouw nieuwe personeelslid niet. Die moet per datum in dienst op de loonlijst en dus EDM en admin plicht. Dan vanaf 1-1 van het volgend kalenderjaar dus ook jij op de loonlijst.

 

Maar goed, dat speelt dus vanaf 2009, mits er niets wijzigt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.