• 0

risico fallisement BV met 50% in gezamelijke BV

Ik heb een BV A met 2 andere partners, mijn aandelen (50%) zijn ondergebracht in een persoonlijke BV B. De partners hebben elk 25%, deze hebben zij allebei in een BV C ondergebracht waarbij zei beiden weer 50% eigendom van hebben.

 

Nu is er ruzie ontstaan tussen de beide partners en kan het gebeuren dat hun BV falliet wordt verklaard, eventuele optie is nog dat een van beide partners de gezamelijke BV C koopt.

 

Wat is het risico van BV A indien BV C falliet gaat ?

Volgens statuten moeten zij eerst hun aandelen aan mij aanbieden maar hoe gaat dit bij fallisement, daarnaast heb ik al mijn kapitaal in mijn 50% belang gestopt en dus geen middelen om eventueel resterende 50% over te nemen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Soms staat er iets in de statuten hoe er met de aandelen moet worrden omgegaan in geval van faillisement of curatele.

 

Is er niks geregeld, dan zijn de aandelen onderdeel van de boedel en in principe bedoeld om de schuldeisers te voldoen.

 

In geval van een faillisement komt er een curator om de zaken te regelen. Hoe het dan zit met de aanbiedingsplicht, weet ik niet. In pricipe kan het gebeuren dat de aandelen verkocht worden aan een derde.

 

Nogmaals; pluis de statuten en de aandeelhoudersovereenkomst goed na. Daar moeten de antwoorden op je vragen in staan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden, in principe wil ik best alleen verder maar mijn finacieringsmogelijkheden zijn uitgeput.

Belangrijkste in eerste instantie is de vraag wat er met de 50% gebeurd indien dus de 50% aandeelhouder falliet gaat !

 

ik zal morgen eerst de statuten per letter uitpluizen en reageer nogmaals, waarschijnlijk wel met een vraag.

Link naar reactie
  • 0

De volgende fase is aangebroken, een van de partners heeft de andere partner uitgekocht in hun gezamelijke BV.

Nu is mijn BV 50% eigenaar van BV A en de overgebleven partner heeft de andere 50% van onze BV.

Het lijkt erop dat ook nu ik met de overgebleven partner ruzie ga krijgen, er is door zijn toedoen al een belangrijke werknemer opgestapt en 2 andere denken hier nu over, willen graag met mij door maar zeker niet met de partner. Kan nu waarschijnlijk wel de overige 50% financieren maar de partner wil zijn aandelen niet kwijt. Kan natuurlijk een motie van wantrouwen indienen om de boel te forceren of weet iemand betere manieren om toch de partner weg te krijgen ?

Link naar reactie
  • 1

Leuk hé BVtjes. Wie dat bedacht heeft ::)

 

Zijn er ook klanten eigenlijk? Waar zullen die straks voor kiezen?

 

Wat is nou eigenlijk de oorzaak van het probleem? Wat voor types zijn de twee directeuren? Doe beide eens een persoonlijkheids test en kijk waar ieders voorkeuren van gedrag liggen en complementair zijn . Defineer vandaar uit de rollen en de taken.

 

Nodig eens een mediator uit, helemaal niet verkeerd om er tijdig een goede coach bij te halen.

 

Maak een lijst met vragen en laat beide die beantwoorden, een klein menings verschil of een bepaalde gewoonte van de één of ander die er is in geslepen kan soms grote irritatie veroorzaken, neem aan dat jullie nog wel met elkaar praten.

 

Maak eens een lange strandwandeling samen en laat beide goed schetsen wat ze willen.

 

Misschien inspireert dit plaatje nog:

samenwerken.jpg

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Er zijn veel klanten ook landelijk bekend, omzet groeit nog steeds, winst idem dito.

Partner is er later bijgekomen en is niet mijn eerste keus geweest.

Type die geen nee wil horen, met iedereen goed praat maar daarna het tegenovergestelde doet, groot ego, wil absoluut niet mislukken.Dictator leiding.

 

Ik doe soms te veel zelf, wil een meedenkend team, leuk werk en een gezonde balans.Heb dus geen zin in machtspelletjes,die heb in het verleden gehad en was een van de redenen om zelf een BV te starten, gestart met 2 vennoten die zich stil hielden, de huidige partner zegt hetzelfde maar ben geen minuut buiten de deur en wil zich dan toch laten gelden als de meerdere.

 

Met mediator kunnen wij een hoop oplossen onderling maar zal het team gaan opstappen.

Link naar reactie
  • 0

Dag Scoobidoo

 

Ik vind het al vreemd dat jouw 'partners' al aandelen overgedragen hebben zonder dat jij daar enig recht in had.

 

Je geeft zelf al aan dat deze transactie buiten de werking van de statuten om is gegaan. Ze zijn (blijkbaar) immers niet aan jou aangeboden! Dat maakt de transactie nietig! Maar daar heb je niets aan omdat dan (terugdraaien naar de oude situatie) de oude vennoot weer in het spel komt.

 

Dan heb je nog een oplossing. Als jij wilt kopen en de andere aandeelhouder niet wil verkopen, dan kun je de weg der statuten volgen. Als het goed is, staat in de statuten een artikel over de aanbiedingsplicht. Dit betekent dat je per aangetekend schrijven een bod moet doen op de aandelen van de andere partner.

 

Na dat bod volgen (doorgaans) 2 weken van onderhandeling. Als je er dan niet uitkomt, dan kun je door de voorzitter van de KvK een onafhankelijk bemiddelaar aan laten stellen die tot een waardering van de BV komt en dan een voorstel doet tot verkoop tegen een X prijs per aandeel.

 

Een mediator kan in veel gevallen deze route voorkomen.

 

Heb je meer vragen over de gang van zaken of behoefte aan een mediator? Zie mijn profiel voor verder contact.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor de adviezen !!

 

Ik heb de knoop doorgehakt, financieringen geregeld en de partner uitgekocht, bestaande teamleden mogen zich nu inkopen zodat wij een hechte en leuke tijd tegemoet gaan, onze klanten goed blijven bedienen en de omzet groeit ook volgend jaar weer met de cijfers van dit jaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.