• 0

Beeindigen Eenmanszaak

Beste Allemaal,

 

Graag zou ik voor het einde van dit jaar met mijn eenmanszaak willen stoppen, echter zit ik met een paar dingen waar ik graag meer over zou willen weten.

 

Ik heb namelijk toen ik begon een laptop aangeschaft wat moet ik daar nu mee doen?

 

Ook heb ik nog voor +- 500 euro aan voorraad staan, wat moet ik daar mee doen?

 

Van deze spullen heb ik de btw namelijk al afgeboekt, en de laptop zou normaal gesproken over een aantal jaar worden afgeschreven maar wat nu?

 

Ik hoop dat ik hier wat meer duidelijkheid over kan krijgen.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik adviseer je om de laptop voor de actuele boekwaarde aan jezelf te verkopen. Hetzelfde zou ik met de voorraad doen, tenzij je een derde partij kan vinden die de restvoorraad wil overnemen, tegen de minimale waardering die voor de belastingdienst acceptabel is.

Betekent wel dat over de laptop en de voorraad BTW dient te worden afgedragen.

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok, dat is nog wel te realiseren.

 

Wat doe ik met aangeschafte software en kosten van bijvoorbeeld ontwerpen logo etc.

 

Het makkelijkste is dus gewoon alles te verkopen aan mezelf om zo de btw recht te trekken.

 

Nu heb ik toevallig een aparte rekening voor de eenmanszaak maar hoe zou je normaal de laptop aan jezelf verkopen als hij ook al bij aanschaf van prive is afgeschreven?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het niet echt belangrijk of die laptop middels een privé of zakelijke rekening voor de eenmanszaak is aangeschaft. Als de laptop op de balans staat in de eenmanszaak kan de laptop feitelijk op twee manieren uit de zaak worden ontrokken. Middels een verkoop of middels een privéopname waarbij wel met de BTW wordt rekening gehouden.

 

 

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Wat doe ik met aangeschafte software en kosten van bijvoorbeeld ontwerpen logo etc.

 

Dat is moeilijk te beoordelen want ik weet niet wanneer je ze hebt aangeschaft en hoe de kosten boekhoudkundig zijn verwerkt maar indien dit jouw restvoorraad betreft zou ik deze post eerder als kosten ten laste van de resultatenrekening brengen.

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het beste contact op kan nemen met een boekhouder.

 

Dit om ervoor te zorgen dat ik geen fouten maak, tot op heden heb ik namelijk alleen al de inkopen gewoon ingeboekt via mijn boekhoudprogramma en de verkopen ook, ik heb zelf niet genoeg inzicht of dit allemaal wel goed is gebeurd.

 

Maar hoe daat de 2e optie in zijn werk dan?

 

Prive opname

Link naar reactie
  • 0

Advies bij een boekhouder kan zeker geen kwaad want wellicht zijn er

nog andere aspecten inzake de staking die je zelf niet zou weten in het kader van de latere aangifte van de inkomstenbelasting.

 

Alle inkopen en verkopen via de resultaatrekening is op zich prima.

 

De ontrekking van een laptop middels een ontrekking naar privé is op zich niet complex.

 

Voorbeeld: stel waarde laptop 400 euro.

Jounaalpost: privéopname 476

Aan computerapp. 400

Aan af te dragen BTW 76

 

 

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alleen nog nooit een boeking op die manier gedaan. Kan ik dat ook middels het maken van een factuur?

 

Wat betreft het boekhoudpakket, logo etc kan ik vertellen dat ik in januarie dit jaar ben begonnen, aangezien de onderneming niet rendabel is (meer kosten als inkomsten ) en het me toch allemaal een heel hoop tijd kost heb ik besloten ermee te stoppen.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is de beschreven optie een samentrekking van de normale gang van zaken:

 

Verkoopfactuur: Debiteuren 476

Aan Computerapp. 400

Aan af te BTW 76

 

Omdat jij zelf de debiteur bent:

 

Privéopname 476

Aan debiteuren 476

 

Dus factuur maken is zoals het hoort.

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Klinkt misschien raar maar ik weet niet wat er precies bedoeld word met boek ze gewoon weg.

 

Wat ik namelijk met die faktuur heb gedaan is alleen ingevoerd bij inkoop en op die manier word de betaalde btw dan opgeteld bij de rest van te ontvangen btw.

 

(De kosten zelf dacht ik gewoon aan het einde van het jaar van mijn "winst" en dus belastbaar inkomen af te halen maar dat is waarschijnlijk al helemaal niet goed)

Link naar reactie
  • 0

Nee klopt, er is helemaal geen voorraad op de balans, echter is deze er wel. ( Iemand had mij al eens eerder aangeraden om eens in de zoveel tijd de voorraad op te tellen en dan op 1 of andere manier te boeken )

 

Maar wat betreft de kosten, nu heb ik dan toch alleen de btw ervan afgeboekt maar zulk soort kosten zijn toch "?100%" aftrekbaar?

Link naar reactie
  • 0

Print eens een Balans en winst- en verliesrekening van hetgeen je in het boekhoudprogramma geboekt hebt uit dan zul je zien als je het goed gedaan hebt dat de bank , de laptop (indien geactiveerd) en de BTW in ieder geval op de balans staan en de omzet en de geboekte kosten in de resultatenrekening. Is dat niet het geval dan zou ik dringend een boekhouder/administrateur opzoeken die de fouten kan corrigeren.

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Abcora,

 

Alleereerst wil ik je nu al bedanken voor de snelle en informatieve reacties die je tot nu toe hebt gegegen.

 

Op de balans en resultaten rekening heb ik een aantal dingen gezien, enkele dingen die ik hier wel kan noemen.

 

Er is een keer geweest dat ik iets ingeruid heb, deze heb ik dus in mindering gebracht op de factuur, alleen dat heeft het programma niet helemaal goed verwerkt, want er staat nu in het rijtje debet -28,50 bij af te dragen btw en tevens zie ik daar ook meteen dat ik de terug gekregen btw niet heb ingeboekt want dat bedrag loopt nog steeds op vandaar dat ik daar een verschil heb.

 

Als 2e staat dat bedrag wat ik in mindering heb gebracht in het debet rijtje bij inventaris en heb ik een positief getal in het credit rijtje.

 

Bij debiteuren heb ik EN een positief getal bij debet en een positief getal bij credit, volgens mij hoort dat niet zo.

 

Voor zover ik weet heb ik alles wel goed ingevoerd alleen nog niet alles goed verwerkt, zoals facturen die zijn betaal etc, dit omdat ik het programma op den duur te ingewikkeld begon te vinden en ik het alleen nog ging gebruiken om facturen te maken en de inkopen in te boeken.

 

Ik hoop dat alles nog een beetje te begrijpen valt.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Maikel,

 

Laat je door een goede boekhouder/administrateur helpen voor de afwikkeling. Op basis van wat je beschrijft vermoed ik inderdaad enkele kleine fouten die aanwezig zijn. Voor de debiteuren kan er natuurlijk wel een debit en een creditmutatie op de balans aanwezig zijn. De debitmutaties lopen op wanneer er verkoopfacturen worden gemaakt en bij de betaling ervan wordt dit onder credit weergegeven. Het uiteindelijke nog niet voldane saldo van de openstaande posten zal in de uiteindelijke saldibalans onder debit worden weergegeven. Kijk ook eens op de grootboekkaarten in het boekhoudprogramma op het scherm waar je vermoed dat de fouten zitten.

 

Veel succes met de afwikkeling,

 

Ralph ;)

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik was vandaag weer wat eerder klaar met werken en dus ben ik meteen gaan kijken waar mijn verschillen vandaan zouden kunnen komen.

 

Ik heb gezien dat onder post 200 ( inventaris ) de meeste verschillen optreden, en deze ontstaan wanneer er een verkoopfactuur doorgeboekt word. De oorzaak hiervan heb ik volgens mij ook al en dat is omdat ik de inkoopfacturen alleen maar inboek als inkopen en dan het toaal bedrag ( dus niet gespecificeerd ) dus alleen de btw aftrek, vervolgens worden er verkoopfacturen aangemaakt waarin artikelen specifiek worden toegevoegd.

 

Daarom zie ik nu alleen bedragen bij credit en 0,00 onder debet.

 

Heb ik dat goed?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.