• 0

Buitenlandse BTW

Hallo,

 

Ik heb een vraag m.b.t. buitenlandse btw. Bij een zusterorganisatie van ons in Italië verrichten enkele mensen diensten voor onze organisatie. Iedere maand worden wij hiervoor belast. De factuur bestaat dan voor een gedeelte uit salariskosten alsmede kosten als telefonie, reiskosten etc. Over de factuur die aan ons wordt doorbelast wordt BTW verrekend.

 

Naar mijn inziens is dit niet juist. Het gaat hier toch gewoon om een doorbelasting van kosten tussen twee intercompany filialen. We hebben soortgelijke samenwerkingsverbanden met zusterorganisaties in Engeland en die berekenen ons ook geen BTW door. Toen ik Italië vroeg waarom zij ons BTW doorberekenen gaven ze aan dat dit volgens hun wetgeving verplicht is. Klopt dit?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zowel in Engeland, Italie als Nederland is de BTW-wetgeving gebaseerd op de BTW-Richtlijn (tot 31 december 2006 de Zesde Richtlijn) In feite mogen dezelfde behandelingen in de landen binnen de EU niet afwijken van elkaar.

 

De vraag is waar de handelingen voor de BTW belast zijn. Dit hangt van verschillende omstandigheden af. Over het algemeen is de handeling belast op de plaats (land) waar de ondernemer gevestigd is die de handeling verricht. In eerste instantie zeg ik dat de zusterorganisatie in Italie gelijk heeft en doet de zusterorganisatie in Engeland het niet juist.

 

Maar het hangt van de omstandigheden af waar het belast moet zijn, dus ik adviseer jullie hierover een belastingadviseur te raadplegen die bekend is met de BTW wetgeving.

 

Mvrgr. Cock

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier toch gewoon om een doorbelasting van kosten tussen twee intercompany filialen.

 

Volgens mij is dit voor de vraag of btw moet worden geheven niet relevant. Wel relevant is wat de plaats van dienst is, wat de aard van de dienst is, welke uitzonderingen in de btw-regelgeving eventueel van toepassing zijn etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.