• 0

KvK of toch niet?

Dag allemaal,

 

als student zijnde heb ik een klein handeltje gevonden.. gewoon wat import uit China en verkoop dat hier door.

 

Maar verwacht dat dit binnen een paar maanden weer over zal zijn.

 

Ik importeer dus ook steeds in kleine hoeveelheden ook al doen ze aan leuke kwantumkorting.

 

Is het dan nodig om een KvK en BTWnumer aan te vragen?

 

thanks

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo nummer 11,

 

Of je een kvk en/of btw nummer aanvraagt hangt wat mij betreft af van je plannen, je klanten en de omzetgrootte.

 

1. Wat versta je onder een paar maanden? Hooguit 2 of misschien wel 10? In het laatste geval neig ik ernaar wel een inschrijving bij de kvk te regelen, in het eerste geval niet. Twee maanden vind ik namelijk wel erg tijdelijk. Bedenk overigens bij inschrijving bij de kvk dat je per kalenderjaar betaalt. Nu nog inschrijven kost de volle mep voor slechts 1 maandje ...

 

2. Wie zijn/worden je afnemers? Als dat bedrijven zijn willen die waarschijnlijk een factuur met btw en die mag je alleen versturen als je een btw-nummer hebt. Dan is een btw-nummer aanvragen dus noodzakelijk.

 

3. Als het om een paar honderd of duizend euro omzet gaat in hooguit 2 of 3 maanden en je klanten vragen er niet om, zou ik het gedoe van die nummers aanvragen niet op mijn hals halen. Gaat het om een stevig bedrag, dan begint het wel op een echt bedrijf te lijken waarbij kvk- en btw-nummer horen.

 

4. Bedenk dat je sowieso inkomstenbelasting behoort te betalen over de winst die je maakt met je 'handel' en daarvoor als student waarschijnlijk zelf aangifte moet doen over deze inkomsten naast je studiebeurs. Daarvoor ben je volgens mij ook verplicht een eenvoudige administratie bij te houden met bijv. inkoop- en verkoopbonnetjes.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste no11,

 

Mijn vrouw heeft ook een handeltje, de babykleding van onze jongste spruit. Die vliegt als warme broodjes over de toonbank. En hoewel hij groeit als kool en de kleding als warme broodjes via het internet verkoopt, is het geenszins de bedoeling om deze handel serieus voort te zetten. Staat zij ingeschreven bij de KvK. Nee. Heeft zij haar eigen BTW nummer? Nee. En gelukkig maar.

 

No offense, maar met de zoekfunctie van dit forum en wat bezoek aan de sites van de KvK is het antwoord op de vragen eenvoudig te vinden. Zie: voor de inschrijving bij de kvk

 

 

De kernvraag is dus, voer je een onderneming of niet. Die vraag is ook bepalend voor de aanvraag van het btw nummer. Zie in dit kader de site van de De Belastingdienst

 

Aangezien dit reeds eerder op het forum aan de orde is geweest en de vraag hiermee afdoende beantwoord mag zijn, sluit ik hierbij het topic.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.