• 0

factuur doornummeren

Simpele vraag missschien voor jullie, kon het antwoord helaas nog niet vinden. Ik nummer me facturen door als 1, 2, ect. alleen nu ben ik een factuur vergeten te schrijven een tijdje terug. Kan ik die 4543b noemen bijvoorbeeld? Of moet ik hem het volgende nummer geven maar de datum van een hele tijd terug. Het is nog wel in hetzelfde kwartaal van de aangifte.

 

Nog langer terug ben ik eens een nummer vergeten. Hoe verkomen jullie deze mensenlijke fouten?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Cutler,

 

Mijn advies is simpel:

1. Gewoon doornummeren (er staat nergens dat je moet factureren in een bepaalde volgorde)

2. Gewoon de huidige datum op de factuur (je bent in principe verplicht je factuur te sturen voor de 15e van de maand volgend op de maand waarop je de dienst hebt verleend of het product hebt verkocht, dus maximaal 90 dagen later). Als het al langer geleden is zou ik een geeltje plakken op de kopie factuur in je eigen administratie met daarop de tekst dat je was vergeten de factuur eerder te sturen. Krijg je ooit belastingcontrole, dan vertel je zelf dat je menselijk bleek. Kleine kans dat je dan gedoe krijgt met onze vrienden van de Belastingdienst.

 

Een factuurnummer ben ik (nog) nooit vergeten, maar die zou ik gewoon meenemen in mijn excelboekhouding en er ook een geeltje op plakken en het zelf melden bij een eventuele belastingcontrole.

 

Enne, menselijke fouten kun je niet voorkomen, daar zijn we namelijk mensen voor ...

Wel bewaar ik mijn facturen - die ik in word of excel (maar dan van open office) in de computer maak - daar op nummer in een mapje. Bij het opslaan van het document kijk ik even naar het laatste nummer en tel vrolijk door.

 

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

 

Karen (die veel andere menselijke fouten maakt)

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Cutler,

 

Ik zou inderdaad ergens in de factuur een zinnetje opnemen waarin staat wanneer de garantie is ingegaan en tot wanneer die geldig is.

 

Graag gedaan en succes ermee.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Factuurnummers behoren doorlopend genummerd te zijn (er mogen dus best nummers missen) en daarnaast voorzien van een leveringsdatum van het product en/ of dienst.

 

M.b.t. de garantie kun je dus verwijzen naar de leveringsdatum. Deze kan uiteraard afwijken van de factuurdatum.

 

Zelf vergat ik ook weleens een nummer. Dacht dat ik bij nummer 2007012 was, maar had 2007011 moeten zijn. Op enig moment kom je daar achter en dan zette ik in mijn Excel-sheet waar ik mijn facturen bijhield gewoon dat 'vergeten' nummer neer met de opmerking OVERGESLAGEN.

Nooit problemen mee gehad en voor mezelf helderheid.

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Interessante vraag!

Op het moment is mijn boekhouding nog heel goed te overzien maar inderdaad kan het op een gegeven moment zomaar gebeuren dat je iets vergeet of overslaat.

 

Ik dacht dat je inderdaad gedonder kreeg als je nummers mist in je boekhouding. (op de startersdag was de accountant nog wel zo grappig om erbij te zeggen dat het niet uitmaakte of je van hoog naar laag of van laag naar hoog nummert..)

 

Zelf probeer ik dit soort fouten te voorkomen door een map met kopietjes van facturen bij te houden en de nieuwste bovenop in de map.

 

Maar het is fijn te weten als je duidelijk noteert wanneer je een nummer vergeten blijkt te zijn dat de Bel.dienst nog zo moeilijk niet is.. ;D

 

Groetjes Karen D.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.