• 0

Hypotheekrenteaftrek eenmanszaak

Ik heb een aantal vragen of de belastingen bij een eenmanszaak welke ik niet kon terugvinden op de belasting site en hier op het forum.

 

Ten eerste de hypotheekrente aftrek. De hypotheekrente aftrek mag je in box 1 aftrekken. Nu zag ik in het voorbeeld bij Esset niet dat dat gebeurde bij de berekening voor je netto winst. Nu is mijn vraag waar je je hypotheekrente mag aftrekken als je een eenmanszaak hebt. Voor mij gevoel zou ik dat toch ook gewoon bij mijn aangifte inkomstenbelasting in box 1 mogen doen. Of zit ik verkeerd?

 

Tweede vraag betreft de woonruimte bij een eenmanszaak. Ik las dat je als je de woning in je prive vermogen houdt dat je dan het deel wat je voor je onderneming gebruikt voor een deel mocht opgeven als kosten. De waarde van de ruimte geeft een bepaald percentage, dat percentage mag je dan als kosten aftrekken? en dan niet meer als mindering op je hypotheekaftrek? Begrijp ik dat goed of zit ik er naast.

 

De laatste vraag is dat wanneer je onder het BTW criterim valt van ik meen rond de € 1300, moet je dan de BTW die je niet hoef te betalen als winst meenemen in de V&W. Op deze manier betaal je er dan wel inkomstenbelasting over.

 

Sorry voor de vele vragen maar ik heb al een hoop uitgezocht via dit forum alleen deze vragen bleven nog hangen. Alvast bedankt

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je winst uit onderneming, minus eventuele ondernemersaftrek, wordt hetzelfde behandeld als je bruto inkomen als je in loondienst bent. Daar wordt dus onder andere je betaalde hypotheekrente op in mindering gebracht.

 

Voor woonruimte die je zakelijk gebruikt mag je alleen onder bepaalde voorwaarden kosten opvoeren. De belangrijkste is dat het een zelfstandige ruimte is, met een eigen opgang en sanitair en dergelijke. Als je daaraan voldoet kun je op de site van de belastingdienst goed terugvinden wat je als kosten mag opvoeren.

 

Wat die BTW betreft - dat weet ik zo even niet, maar ook hier denk ik dat de site van de belastingdienst daar moet kunnen helpen.

Link naar reactie
  • 0

Oke tnx, dus in principe moet bij de berekening die esset heeft gemaakt dus eigenlijk nog de hypotheekrente aftrek bij?

http://www.esset.nl/brutonetto2007.htm hee

 

over die woonruimte staat wel iets op de site maar het is me niet helemaal duidelijk. Een deel mag je als kosten meenemen maar dat deel mag je dan weer niet aftrekken als hypotheekrente, dat begrijp ik eruit

 

Over die BTW staat alleen dat je het niet hoeft te betalen maar niet hoe je dat als winst moet behandelen.

 

iemand hier ervaring mee?

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer voor de BTW moet je over de omzet de in rekening gebrachte BTW afdragen aan de Belastingdienst. De BTW begrepen in je kosten mag als voorbelasting daarop in mindering brengen. Als blijkt dat je uiteindelijk op jaarbasis niet meer dan € 1.883 hoeft af te dragen kan je gebruik maken van de zogenaamde "kleine ondernemingsregeling" in de BTW. Met een formule wordt de vermindering van de af te dragen BTW berekend. De formule is: 2,5 maal het verschil tussen € 1.883 en de werkelijk af te dragen BTW. De vermindering verhoogt wel de omzet en moet in de winst- en verliesrekening worden meegenomen.

 

Mvrgr. Cock

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.