• 0

Inkomsten startpagina en belastingdienst

Ik beheer enkele startpagina's? Is het nu zo dat ik de de inkomsten van mijn startpagina moet opgeven als 'inkomsten uit andere werkzaamheden' bij de belastingopgave?

 

En mag ik kosten die ik maak dan plaatsen onder 'aftrekbare kosten en lasten'. Vallen hier ook investeringen onder, zoals het overkopen van andere startpagina's? Of is dit ook weer afhankelijk van het feit of de belastingdienst mij ziet als onderneming.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ratje

 

De fiscus zal jou als beheerder van startpagina's niet zien als ondernemer, maar inderdaad als resultaatgenieter. Dat neemt niet weg dat je wel het winstregime van een ondernemer mag toepassen.

 

Dat brengt nogal wat met zich mee!

 

In de IB aangifte moet je de inkomsten verantwoorden als inkomsten uit andere werkzaamheden, maar mag je als elke ondernemer de kosten in mindering brengen. Daarbij moet je onderscheid maken tussen kosten (ineens aftrekbaar) en investeringen (afschrijven over 5 jaar).

 

Investeringen zijn tastbare zaken (maar ook software) die 450 euro teboven gaan. Die moet je in 5 jaar ten laste van de winst brengen (afschrijven) en dus niet ineens.

 

Bovendien moeten investertingen op een balans staan, ook als resultaatgenieter moet je een balans aan de IB aangifte toevoegen.

 

Dan nog de BTW plicht! Je verleent een dienst, dus je bent BTW plichtig. Lijkt me tijd om een adviseur in te schakelen die jou verder kan helpen met de BTW en IB aangiften.

 

Groet, Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Denarius,

 

Dank je wel voor je tijd om mijn vraag te beantwoorden. Ik denk dat het inderdaad tijd wordt om een adviseur in te schakelen 8).

 

Ik heb nog wel 1 vraag en hoop dat je die wil en kan beantwoorden, namelijk: je hebt het over investeringen en dat deze in 5 jaar afgeschreven mogen worden. Nu vertaald naar mijn situatie: Als ik een bedrijf een website laat bouwen voor mij, moet ik deze kosten dan ook in 5 jaar afschrijven of mag ik dit soort kosten wel in 1x afschrijven?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.