• 0

Opzet leenovereenkomst durfkapitaal

Ik had mijn vraag al gesteld in een bestaande dicussie over het onderwerp tante Agaath, maar er wordt niet op gereageerd...Vandaar dat ik een " nieuw" onderwerp aanmaak:

 

Ik heb via Aalberq een template van een durfkapitaal leenovereenkomst gedownload. Erg handig..alleen weet ik even niet wat ik in de volgende alinea over looptijd moet invullen:

 

 

De lening heeft een looptijd van met een aflossingsperiode van .

De aflossing van de lening zal per aanvangen. De aflossing bedraagt % van het geleende bedrag per half jaar exclusief 3% rente welke tevens per half jaar over de openstaande lening zal worden afgelost. Het staat de schuldenaar vrij om de openstaande lening te allen tijde gedeeltelijk of geheel vroegtijdig af te lossen.

 

Misschien dat iemand een suggestie heeft? Het te lenen bedrag is 2500 euro. Ik wil het binnen 3 jaar aflossen , maar zodra het kan zo snel mogelijk. De rente iets van 5%?. Waar vul ik wat in? Hoe reken ik de maandelijkse termijn met het rentebedrag uit?

 

 

Alvast dank aan degene die me uit de brand kan helpen!

 

[titel aangepast - mod]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Elocal,

 

Ik weet niet zo goed wat een leenovereenkomst durfkapitaal is. Het kan van alles betekenen. Voor uitleg van de term en het sjabloon van Aalberq moet je bij Aalberq zijn.

 

Waar jij op doelt is waarschijnlijk een gewone onderhandese lening (zonder hypotheek of onderpand). Ik neem aan dat het een lening tussen twee natuurlijke personen is.

 

In de meest gebruikelijke (en eenvoudige) vorm bestaat de overeenkomst uit een brief, die door bijde partijen getekend wordt en de volgende informatie bevat:

 

Noem de brief: Overeenkomst van onderhandse lening

 

tussen:

 

noem degene die het geld uitleend; hierna te noemen lening verstrekker

 

en:

 

noem degene die het geld inleend; hierna te noemen lening ontvanger

 

Maak daarna een tekst waarin de volgende informatie staat

 

- hoogte van het bedrag dat geleend wordt

- wanneer en onder welke voorwaarden wordt het verstrekt

- wat is de hoogte van de rente (5% op jaarbasis) en waneer gaat die in.

- betreft het een vaste rente of is deze gekoppeld aan een indicator

- waneer wordt de rente berekend (aan het eind van het jaar, over het jaar daarvoor) en wanneer wordt die betaald (binnen drie maanden)

- wat als de rente niet betaald kan worden (bijschrijven geheel of gedeeltelijk bijschrijven bij de lening of iets anders)

- wanneer begint de aflossing

- hoe hoog is de aflossing

- onder welke voorwaarden kan er vervroegd worden afgelost

- wat gebeurt er als de aflossings verplichtingen niet worden nagekomen

 

Onderteken het geheel met benoeming van datum en plaats van de ondertekening.

 

Verder kan je nog opmerkingen maken over het overdragen van de schuld en wat als de schuldenaar failliet gaat of in surseance van betaling komt.

 

Mijn voorstel is, kijk naar het sjabloon van Aalberq, neem daaruit over wat je nuttig vind en begrijpt. Maak vervolgens je eigen overeenkomst en zorg dat bovenstaande punten er in zijn opgenomen. Laat het resultaat hier zien zodat de nodige expert er hun licht over kunnen laten schijnen

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Nils, maar ik heb dus al een template en die is voor het grootste deel al ingevuld met de gegevens, maar ik wil graag weten wat ik invul in onderstaand stukje template:

 

 

"De lening heeft een looptijd van met een aflossingsperiode van .

De aflossing van de lening zal per aanvangen. De aflossing bedraagt % van het geleende bedrag per half jaar exclusief 3% rente welke tevens per half jaar over de openstaande lening zal worden afgelost. Het staat de schuldenaar vrij om de openstaande lening te allen tijde gedeeltelijk of geheel vroegtijdig af te lossen."

 

 

Het te lenen bedrag is 2500 euro. Ik wil het binnen 3 jaar aflossen , maar zodra het kan zo snel mogelijk. De rente iets van 5%?.

Link naar reactie
  • 0

Zo moeilijk is het niet:

 

"De lening heeft een looptijd van 3 jaar met een aflossingsvrijeperiode van 1 jaar.

De aflossing van de lening zal per <1 jaar na ingang lening> aanvangen. De aflossing bedraagt 25% van het geleende bedrag per half jaar exclusief 2,5% rente welke tevens per half jaar over de openstaande lening zal worden afgelost. Het staat de schuldenaar vrij om de openstaande lening te allen tijde gedeeltelijk of geheel vroegtijdig af te lossen."

 

Nu heb je een lening die drie jaar loopt, waarvan het eerste jaar aflossingsvrij. Je betaald 25% van de originele leensom per half jaar als aflossing en je betaal 5% rente.

 

We rekenen even per 1000 euro

 

ingang leenovereenkomst: Je krijgt 1000 euro

na 6 maanden: je betaalt 25 euro rente

na 12 maanden: je betaalt 25 euro rente

na 18 maanden: je betaalt 25 euro rente en 250 euro aflossing

na 24 maanden: je betaalt 18,75 rente en 250 euro aflossing

na 30 maanden: je betaalt 12,50 euro rente en 250 euro aflossing

na 36 maanden: je betaalt 6,25 euro rente en 250 euro aflossing

je schuld is afgelost.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De lening heeft een looptijd van drie jaar met een aflossingsperiode van drie jaar.

De aflossing van de lening zal per 14 december 2007 aanvangen. De aflossing bedraagt 25% van het geleende bedrag per half jaar exclusief 3% rente welke tevens per half jaar over de openstaande lening zal worden afgelost. Het staat de schuldenaar vrij om de openstaande lening te allen tijde gedeeltelijk of geheel vroegtijdig af te lossen."

 

 

www.soesannawerkt.nl

Bedrijfsondersteuning en personeelsbemiddeling.

 

Op 2 januari opening en website online!

Link naar reactie
  • 0

De lening heeft een looptijd van drie jaar met een aflossingsperiode van drie jaar.

De aflossing van de lening zal per 14 december 2007 aanvangen. De aflossing bedraagt 25% van het geleende bedrag per half jaar exclusief 3% rente welke tevens per half jaar over de openstaande lening zal worden afgelost. Het staat de schuldenaar vrij om de openstaande lening te allen tijde gedeeltelijk of geheel vroegtijdig af te lossen."

@Loesanna: Tja, dan los je 1500 euro af terwijl je er maar 1000 leent.

 

Beste Elocal, je betaald per 6 maanden rente. Dat staat is de tekst die je zelf hebt aangeleverd. Schoolmeester heeft het op de meest eenvoudig mogelijke manier uitgelegd. Lees en reken. Zet de cijfers zelf op een rijtje.

 

Ik raad je aan om geen overeenkomst af te sluiten als je niet begrijpt wat er in staat.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De lening heeft een looptijd van drie jaar met een aflossingsperiode van drie jaar.

De aflossing van de lening zal per 14 december 2007 aanvangen. De aflossing bedraagt 25% van het geleende bedrag per half jaar exclusief 3% rente welke tevens per half jaar over de openstaande lening zal worden afgelost. Het staat de schuldenaar vrij om de openstaande lening te allen tijde gedeeltelijk of geheel vroegtijdig af te lossen."

@Loesanna: Tja, dan los je 1500 euro af terwijl je er maar 1000 leent.

 

Beste Elocal, je betaald per 6 maanden rente. Dat staat is de tekst die je zelf hebt aangeleverd. Schoolmeester heeft het op de meest eenvoudig mogelijke manier uitgelegd. Lees en reken. Zet de cijfers zelf op een rijtje.

 

Ik raad je aan om geen overeenkomst af te sluiten als je niet begrijpt wat er in staat.

 

 

Het was ook een klein voorbeeldje, in principe is het per half jaar.

Dus hij zou er eigenlijk een aflossingsvrije periode van een jaar in moeten opnemen en dan 4 keer 25% aflossen óf maar 2 jaar lenen en dan alles binnen 2 jaar aflossen.

 

Ik heb onlangs ook zo een contractje opgesteld en het is wel goed gegaan.

Ik denk dat de topicopener even goed moet nadenken wat hij nou wilt.

 

Ik heb een lening van 6 maanden waarbij ik aan het eind van die 6 maanden alles in 1 keer terugbetaal. Daarnaast ben ik vrij om, als ik het geld eerder al heb, dat binnen die 6 maanden terug te betalen.

 

Misschien is dat een betere constructie voor hem?

www.soesannawerkt.nl

Bedrijfsondersteuning en personeelsbemiddeling.

 

Op 2 januari opening en website online!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.