• 0

Diefstal door werknemer. Ontslag?

Gisteravond vond een medewerker bij het naar huis gaan, een plastic zak met daarin goederen van ons. Een aantal medewerkers, die nog aanwezig waren, hebben gezien dat ik de zak in ontvangst heb genomen.

 

Vannacht belde een van m'n medewerkers. Huilend kwam het verhaal eruit dat hij het had gedaan en spijt had gekregen. Ik vertelde hem dat ik even ging ophangen om na te denken. Deze medewerker speelt op logistiek gebied een belangrijke rol in het bedrijf en is 7 jaar werkzaam bij ons. Erger nog, naast onze zakelijke band hebben we ook een vriendschappelijke band.

 

Omdat ik niet kon geloven dat hij dit gedaan had, heb ik hem gebeld en gevraagd het hele verhaal te vertellen. En toen bleek wat ik al dacht: een andere medewerker heeft aan hem gevraagd of hij dit kon verstoppen en vervolgens heeft hij dat gedaan.

 

Ik heb vannacht beide gesproken, maar toen ik vandaag op de zaak kwam en de doos terugvond waarin de goederen horen te zitten bleek dat er veel meer mist dan zij tot nu toe hebben verteld en ik wist.

 

Ik heb altijd gezegd dat degene die steelt op staande voet zal worden ontslagen, maar nu het een vriend betreft kan ik het niet. Ik heb nog nooit

een medewerker betrapt op diefstal en heb nu dan ook geen idee hoe ik

dit moet aanpakken.

 

Wat betreft de andere medewerker: van deze loopt binnenkort het contract af. Vanwege disfunctioneren waren we al niet van plan het contract te verlengen.

 

De schade is plus minus 400 euro, waarvan we 100 hebben teruggevonden.

 

Hoogstwaarschijnlijk zal morgen 20% van de werknemers op de hoogte zijn van de vondst en over een paar dagen weet iedereen het. Stilhouden is geen optie.

 

Ik weet niet wat ik met deze zaak aan moet. Morgen heb ik met de heren een gesprek gepland, maar alleen geen idee hoe ik het moet aanpakken.

 

Zijn er hier mensen die een zelfde situatie hebben meegemaakt en hoe hebben jullie gehandeld?

 

Bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Spijt nadat de spullen gevonden waren, is dat spijt of vrees? Me dunkt dat je voor vrienden geen andere regels kan hanteren dan voor de rest van het personeel. Sam Walton (oprichter van WalMart) dwong zijn eigen vrouw en kinderen om te betalen voor alles wat ze uit de winkel meenamen. Eigenaar of niet: als je uitzonderingen maakt op de regel dat kopen = betalen, dan geef je een vrijbrief aan iedereen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo, lastige situatie. Ik geef geen advies, maar geef wel graag een paar overwegingen mee.

 

Regel 1: Diefstal is onvergevelijk. Het is een vertrouwensbreuk die onherstelbaar kan zijn. Sancties kunnen niet uitblijven.

 

Regel 2: Ontslag op staande voet is je laatste optie. Het is lastig, werkt langdurig ontvrichtend op jouw, je medewerker en je organisatie. Goed personeel is lastig te vinden.

 

De straf moet m.i. in verhoudung zijn van het misdrijf. Je bent rechter en aanklager tegelijk. Juist handelen vergt het nemen van enige afstand en het "begrijpen" van de situatie waaronder het vergrijp heeft kunnen plaatsvinden. Stel jezelf de volgende vragen:

- was er sprake van peer pressure

- zijn het zeer gewilde goederen die in overdaad voor het grijpen liggen

- was het een onbeholpen misstap of een koele afweging tussen winst en pakkas

- had je zelf nog iets kunnen doen om het voorval te voorkomen

 

Even als advocaat van je vriend/medewerker;

- Vergeet niet dat de medewerker een goede positie had bij "de baas" die nu ernstig in gevaar komt. Dat is al straf op zich.

- Rechtvaardigd de schade voor het bedrijf (400 euro) ontslag op staande voet? Had je hem voor een handje pennen of een rol w.c. papier ook ontslagen? Waar ligt de grens voor ontslag?

- je medewerker is zelf met het verhaal gekomen en schaamt zich vast de ogen uit de kop.

 

Er zijn meer starffen dan alleen onslag (is lastig en voor alle partijen zeer ingrijpend) In principe is de schaamte en het verlies van vertrouwen al een redelijke staf. Ontslag lijkt me dan ook niet nodig.

 

Als alternatieven kan je een boete overeenkomen of een taakstaf. Je kan demotie of uitsel van promotie afspreken of schorsing. Wat het ook is, zorg dat de medewerker de straf accepteerd. Als de straf er op zit en de medewerker heeft beterschap beloofd en/of excuses gemaakt, dan moet je het ook los kunnen laten en er niet meer op terug komen.

 

Anyway, ik zou de zaak zeker meteen open gooien. Je hoeft niet meteen namen te noemen of sancties in te stellen, maar je kan wel stellen dat de straf voor diefstal ontslag is, maar dat je je nog beraad.

 

Je kan die mederwerker op tijdelijk contract wegsturen/schorsen/ontslaan whatever. Je loopt niet veel risico. Als het contract afgelopen is ben je er toch vanaf en ik zou zo iemand niet in mijn bedrijf hebben. Iemand tijdens de koffiepauze naar huis sturen maakt veel indruk op de rest van het personeel.

 

Met je vriend zou ik en ernstig gesprek hebben en hem laten realiseren wat hij op het spel heeft gezet. Kom met een redelijke maar significante straf en maak die ook bekend. Zit de straf er op ga dan verder.

 

Zo wordt je gezien als een strenge doch rechtvaardige baas. Met een beetje goede wil houd je je goede medewerker, realiseerd iedereen dat ze niet met je moeten sollen en stijgt je aanzien.

 

Zorg in iedergeval dat je over je emoties heen bent, anders ga je het verliezen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

lastig! Ik ga met Nils mee, maar wil je vooral dit meegeven.

 

Het feit dat jij het nu ontdekte, bewijst dat er al veel meer gebeurde. En, nog belangrijker: ga er van uit dat al het personeel weet of voelt dat er rare dingen gebeurden. Je hebt dus het topje van de ijsberg ontdekt.

 

Neem je beslissing en communiceer die krachtig (en schriftelijk) naar AL JE PERSONEEL. De meeste zullen reageren in de trant van "hehe eindelijk gaat de rotte appel uit de mand" en zullen erg opgelucht zijn.

 

Sterkte met je besluit.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Vandaag een zware dag gehad. Om het maar kort te houden: beide werknemers zijn ontslagen op staande voet. Ik verwachtte dat 20% het ongeveer zou weten, maar vandaag bleek echter dat veel meer mensen op de hoogte waren van de diefstal.

 

Ik ben blij dat ik over een MT beschik aan wie ik de zaak kon voorleggen. Allemaal waren zij ervan overtuigd dat we er alleen aan goed aan deden door een einde te maken aan het dienstverband.

 

 

En uit het gesprek bleek dat er inderdaad meer aan de hand is. En dat voelt gewoon extra klote.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

wees niet bevreesd, het komt vaker voor dan je denkt!

Je bent niet de enige. voor meer achtergrondinformatie, kijk eens bij Hoffmann bedrijfsrecherche: www.hoffmannbv.nl

Dan zal je zien dat er veel aan te doen is.

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.