• 0

Marktgedreven innovatie

 

Vaak hebben ze het technologische innovatie, maar ze moeten het een keer anders gaan aanpakken. Een recent voorbeeld hiervan is Philips en DE met hun Senseo.

 

Mijn vraag is echter of hier ooit onderzoek naar gedaan is. Marktgedreven innovatie is DE toekomst, waar technologische marketing niet aan kan tippen. ???

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Marktgedreven innovatie heeft te maken met eerst naar de behoeften van de markt te kijken (of deze die in de toekomst ontstaan) en dan pas gaan innoveren. De laatste tijd zijn er namelijk diverse producten geintroduceerd die een grote flop zijn geweest. Kijken we bijvoorbeeld naar Philips die eigenlijk het schoolvoorbeeld is van "hoe het niet moet": VC2000, CD-i etc.

 

Bovendien dient het bedrijf eigenlijk haar slogan te veranderen van "Let's make things better" naar "let's make things FOR YOU!".

 

Mijn vraag is echter of marktgedreven innovatie niet wordt aangemoedigd door een auteur van een boek of een marketinggoeroe...

Link naar reactie
  • 0

zoals je terecht opmerkt is marktgedreven innovatie, zoals jij het noemt, iets wat veel meer aandacht zou moeten krijgen. Je kunt het alleen niet zo zwart wit zien als je het stelt. Ook voor marktgedreven innovatie is tecnologische innovatie nodig. Je hebt het hier over twee verschillende dingen, die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden!

Het innoveren vanuit een potentiele behoefte van de markt ligt al vaak ten grondslag aan een uitvinding. De innovatie (de eerste commerciele toepassing) is een tweede stap waarvoor vaak een samenwerking vereist is tussen partijen. Zo ook bij Senseo.

 

Vrijwel iedere uitvinding is officieel een oplossing voor een probleem of een invulling van een behoedfte (wettelijke regel). Dat deze niet altijd aanslaat op de markt in de periode waarin de vinding gecommercialseerd wordt is een "falen". Deze tweede stap zou veel beter van te voren getoetst moeten worden naar haalbaarheid. Dit is echter juist het grote probleem, gezien een falen van een product in veel gevallen niet gelegen ligt in producteigenschappen maar andere invloeden vanuit de markt. Neergaande economieen, concurrentiepositie, marketingactiviteit enz.

De inversie die jij wilt zien, "eerst kijken naar de markt en daar vanuit innoveren" komt vaker voor dan zichtbaar is. Zeker wanneer budgetten voor R&D beperkt zijn!

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt Evert voor de snelle reactie!

 

Marktgedreven innovatie en technologische innovatie zijn inderdaad geen twee uiterste, maar dienen consistent aan elkaar te zijn. Doch vraag ik me nog steeds af welke de overhand dient te hebben.

Is het nu vooral zinvol om eerst naar het eigen kunnen te kijken of is de markt bindend?

 

Dhr. Frambach heeft het ook weleens over inside-out en outside-in approach. Bij de inside-out kijk je eerst naar de eigen competenties en daar probeer je je product c.q. dienst aan te koppelen. Maar is dit wel zo verstandig? Streeft een marketeer altijd marktgedreven innovatie na?

Een leuk discussiepunt lijkt me zo...

Link naar reactie
  • 0

Je haalt nu precies een intern strijdtoneel aan dat binnen bedrijven veel aandacht vergt.

De marketingafdeling moet nieuwe producten vermarkten. Daar worden zijn uiteindelijk op afgerekend. De R&D afdeling moet nieuwe producten ontwikkelen, (vooral technisch en functioneel gericht)!

Als die partijen niet goed samenwerken en dus communiceren dan worden er producten op de markt gezet die niet verkopen omdat de functionaliteiten niet aansluiten op de behoeftes. Een kapitale ramp en kan ook van negatieve invloed zijn op het imago.

 

Nogmaals. Het mooiste is als je je markt goed kent en de behoeftes daaruit gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Je creeert dan een betere basis voor marktsucces. Het kan ook zijn dat je producten (diensten) verzint die niet vanuit een vraag komen maar vanuit een nieuwe technologie die nog niet bekend is in de markt. De behoefte aan dit product is latent (onbewust) aanwezig. Het risico van marktfalen is dan natuurlijk veel groter.

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Het moeilijkste lijkt me om intern de medewerkers te motiveren om hun "buikgevoel" te openbaren. Iedereen heeft wel ideeen of dingen/attributen ter verbetering, maar meestal hou je dit voor jezelf omdat je toch denkt je niet kunt uitvoeren.

Een tussenoplossing is de ideeenbus maar wordt daarmee alle capacitieten & competenties van het personeel gebruikt???

 

Aan de andere kant zijn er altijd gaten in de markt. Het blijft altijd de vraag of deze gaten financieel aantrekkelijk kunnen zijn. Daarom ben ik van mening dat innovatie of het succesvol brengen van nieuwe producten een kwestie van geluk is, dat je heeeeel misschien een beetje kunt afdwingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.