• 0

Verbetering diensten; prijsverhoging..?

Beste levelaars,

 

Sinds twee jaar heb ik een hostingbedrijf. Mijn visie is om altijd kwaliteit na te streven. Ondanks dat ik rekening heb gehouden met de kosten die nodig zijn om een kwalitatieve dienst te leveren, zal ik nu extra kosten moeten maken voor een (betere) antispam oplossing. Daardoor zit ik met een dilemma die ik jullie wil voorleggen. Om de continuïteit en kwaliteit te kunnen waarborgen zal een prijsverhoging nodig zijn; dit zal een verhoging van ongeveer 5-10% zijn. Ik ben van mening dat een goede antispam regelen standaard in een hostingpakket meegeleverd moet worden, vandaar dat ik deze optie niet als aparte extra dienst wil leveren.

 

Het probleem is dus dat ik mijn klanten met een prijsverhoging moet confronteren, maar daar krijgen ze wel wat voor terug. De antispam oplossing is wel daadwerkelijk beter dan die nu wordt geleverd. Alleen kan ik niet inschatten in hoeverre men bereid is hiervoor te betalen. Zou ik een klantenonderzoek kunnen overwegen om dit helder te krijgen?

 

Verder kan het zijn dat de wat nieuwere klanten, met nieuwere domeinnamen en e-mail adressen, nog niet veel spam ontvangen op dit moment en daarom dus ook de noodzaak van een betere spam oplossing niet inzien. Ik vermoed ook dat het duidelijk maken van de noodzaak niet direct iets is waar de klant op zit te wachten, aangezien er voor hen geen problemen zijn op dit moment. Aan de andere kant: andere, vaste klanten hebben duidelijke spam problemen en krijgen soms 10 tot 30 spamberichten per dag.

 

Kortom: de nieuwe spam oplossing wil ik gaan invoeren. Moet ik al mijn klanten daarvoor laten betalen, aangezien de kwaliteit beter wordt? Of een deel van mijn klanten, omdat maar een deel van mijn klanten problemen ervaart? Of is het een idee om al mijn huidige klanten NIET extra te laten betalen en dit alleen in te voeren voor nieuwe klanten?

 

:-\

 

Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Noomba,

 

ik maak gebruik van drie verschillende hosters, steeds tot (volle) tevredenheid. Geen van deze partijen heeft ooit prijsverhogingen voorgesteld of doorgevoerd, jouw argument zou voor mij nieuw zijn. Is er geen betere, maar tegelijkertijd ook goedkopere oplossing?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er zijn mogelijk goedkopere oplossingen, alleen is daarvan de kwaliteit nog niet getest. Er zouden dus wel andere opties kunnen zijn, alleen geeft de oplossing die ik nu op het oog heb vrijwel alle opties die ik wil. Ik ben dus alleen benieuwd wat jullie zouden doen bij een dergelijke situatie.

 

De mooiste optie is ook zeker niet het doorberekenen van de kosten naar de klant, dat voorop gesteld.

 

Uiteraard valt er wat te zeggen voor de berekeningen die ik heb gemaakt; in eerste instantie blijken deze goed, doch door niet genoeg rekening te hebben gehouden met onvoorziene omstandigheden of kwaliteitsborging moet ik nu meer kosten maken. Als je dit los ziet van het feit dat het hier om een hostingbedrijf gaat, hoe benaderen jullie dan een dergelijke situatie?

Link naar reactie
  • 0

Of een deel van mijn klanten, omdat maar een deel van mijn klanten problemen ervaart?

Dit zou betekenen dat je je huidige klanten, als dank voor het vertrouwen in je bedrijf, meer laat betalen dan nieuwe klanten .........

 

Of is het een idee om al mijn huidige klanten NIET extra te laten betalen en dit alleen in te voeren voor nieuwe klanten?

Als je een meerwaarde biedt, moet je die doorberekenen. Zolang je dit duidelijk uiteenzet wordt dit over het algemeen wel geaccepteerd.

Een andere optie kan zijn misschien: bereken het door aan nieuwe klanten en bereken je bestaande klanten 1 jaar 50%.

Je geeft dan blijk van waardering voor de bestaande relatie en maakt tevens duidelijk dat je kosten moet maken die je toch ergens terug moet verdienen en dit niet ten koste van de dienstverlening wilt laten gaan.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dat je een anti-spam oplossing niet als losse optie wil aanbieden. Je zou er echter voor kunnen kiezen om alleen bestaande klanten deze losse optie aan te bieden (dan gaan ze dus alleen meer betalen als ze daar voor kiezen) en standaard in te bouwen voor nieuwe klanten (met de prijsverhoging). Bestaande klanten kunnen dan zelf beslissen of ze van deze kwaliteitsoptie gebruik willen maken.

 

Als je ervan overtuigd bent dat een goede antispam oplossing nodig is bij een hostingpakket, overtuig huidige klanten dan ervan dat die oplossing als losse optie meer dan de moeite waard is. En als ze veel problemen met spam hebben zullen ze dat er wel voor over hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even naar je website gekeken en de hostingaanbiedingen daarop. Zo te zien ben je bezig voor het behoorlijk goedkope (maar niet allergoedkoopste) segment - een groep waarin een prijsverhoging waarschijnlijk vrij slecht zal vallen.

 

Wat ik persoonlijk zou doen: het betere spamfilter alleen aanbieden voor de duurdere pakketten, waardoor klanten die er echt behoefte aan hebben wel upgraden. Tegelijkertijd zou ik voor nieuwe klanten de goedkoopste pakketten uitkleden (bijv mysql schrappen).

 

Op die manier gaat geen van je bestaande klanten er gewongen op achteruit, terwijl je nieuwe klanten gemakkelijker inschaalt in de duurdere pakketten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.