• 0

1 aandeelhouder is een failliete bv. wat nu?

Beste alle,

 

Samen met een andere vennoot heb ik twee bv's. Een holding en een dochter maatschappij waarvan de Holding 100% eigenaar is.

 

In de holding zit mijn vennoot 47,45% een ander bedrijf met 5% en ik zelf met 47,55% eigendom.

 

Echter het bedrijf met 5% is failliet gegaan en inmiddels ook uitgeschreven uit het KvK. We hebben destijds wel een aanbieding gekregen van de curator en wij hebben een bod gedaan. We hebben hier alleen nooit meer wat van gehoord.

 

Wat moet ik nu doen? zijn de aandelen vervallen aan de Holding? Of moet ik hiervoor een procedure starten?

 

Ik wil de onderneming namelijk staken omdat we al een paar jaar verlies maken. De andere vennoot wil dit niet omdat er nog een schuldenpost loopt aan zijn schoonfamilie. (we zijn beide directeur van de Holding)

 

Hoe pak ik dit juist op? Faillisement aanvragen of zijn er tussen oplossingen?

 

Alvast bedankt voor suggesties.

 

Update:

na tips en suggesties, contact gehad met de notaris die vervolgens eigenlijk niet wist hoe dit normaliter loopt, behalve dat de aandelen niet zomaar van eigendom kunnen verwisselen (maar dat wist ik zelf ook al). Hij adviseerde bel de curator van destijds. Het achterhalen hiervan heeft nog geen succes opgeleverd.

 

Update: 10-12

Nog geen succes met het vinden van de curator. Ondertussen wel de bank maar eens een adreswijziging gestuurd :o (bleek dat mijn andere vennoot wel het kvk had laten wijzigen maar verder geen andere instanties had ingelicht). Over 2 weken ga ik een officiele uitnodiging voor AVA sturen aan de andere vennoot, kijken of hij reageert.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Faillisement aanvragen heeft m.i. weinig zin. Als de enige schuld die aan de schoonfamilie is, zou ik zorgen dat die schulp gewoon afgelost werd. Is er nu en in de toekomst geen perspectief of aflossing, zorg dan dat je met de schoonfamilie een regeling treft. Zodra de regeling getroffen is en voldaan kan je het bedrijf formeel opheffen en uitschrijven bij de kamer van koophandel.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dat het gehele geplaatste kapitaal vertegenwoordigt moet zijn.

 

Maar juridisch gezien bestaat die rechtspersoon niet meer, en bij bedrijven is er ook geen sprake van erven van de aandelen. Blijven die aandelen dan in handen van bijvoorbeeld de curator?

Link naar reactie
  • 1

Dat het hele aandelenkapitaal aanwezig moet zijn, dat klopt. Maar indien dat tijdens de eerste vergadering niet zo is, dan kan daarna een vergadering worden uitgeschreven waarvoor die eis niet geldt.

 

Indien een BV failliet wordt verklaard en geen activeiten meer heeft, wordt deze, na afwikkeling van het failissement, opgeheven en uitgeschreven bij de KvK.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Oh dat is een hele goede tip over die vergadering, dank daarvoor.

 

Dat van de B.V. afwikkeling dat wist ik, echter in dit geval bezit die onderneming dus nog aandelen van onze B.V. Is het dan gewoon een kwestie van de notaris bellen en deze het aandelen register laten aanpassen. Dat de aandelen zijn vervallen?

Link naar reactie
  • 0

Nee, die aandelen vervallen niet door een faillissement van de aandeelhouder. (Wel is er vaak een bepaling opgenomen over hoe te handelen in zo'n situatie.) De curator vertegenwoordigt nu die aandeelhouder en zal zijn best doen deze aandelen in zo veel mogelijk cash om te zetten.

 

Dat bod wat jullie hebben gedaan aan de curator, is dat meer dan hij zou krijgen dan bij liquidatie van jullie BV? Dan zou ik dat bod expliciet intrekken, de curator dan uitnodigen voor een aandeelhoudersvergadering en daar besluiten tot liquidatie. Daar zitten wat formaliteiten aan, zoals een plan van verdeling, waarbij eerst de schulden worden afgelost en het eventuele restant eerlijk over de aandeelhouders wordt verdeeld.

 

Wat staat er in de statuten over ontbinding? Hoeveel stemmen heb je daar voor nodig? Als dat minder is dan 95%, dan moet je hem wel uitnodigen, maar maakt het niet uit wat zijn mening is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Misschien zeg ik iets heel raars, maar als een rechtspersoon geen schulgeisers meer heeft en er vind geen enkele activiteit meer plaats, dan kan je m.i. tussen de overgebleven aandeelhouders overeenkomen dat je de BV opheft. Je schrijft hem uit bij de belastingdienst en bij de KvK en je stopt het verslag van de aandeelhoudersvergadering in het aandelenregister. Het zal wel niet mogen, maar is er iemand die bezwaar gaat maken?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hm zit inderdaad wat in, de curator heeft qua beslissingen niet zoveel te vertellen.

 

Echter het bijzondere van deze zaak is, er is geen aandeelhouder meer die hij kan of mag vertegenwoordigen. Het faillisement is afgewikkeld. Is dus ook geen aangewezen curator meer. Dus de rechtspersoon is opgehouden te bestaan. Normaal gesproken blijft er natuurlijk niets over, inboedel word verkocht .. etc..

 

Maar aangezien de curator ze niet zonder meer kan verkopen. Of zich even in het aandelen register kan laten bijschrijven. Vroeg ik me gewoon af waar dat blijft. Of wie ze dan nog heeft. Hij kan niet zomaar eigenaar worden van die aandelen.

 

Het bod van toen is ten opzichte van nu inderdaad te hoog. Maar de tijdsduur is verstreken. In dat geval zal er opnieuw aangeboden moeten worden of wij als B.V. de verkoop forceren?

Link naar reactie
  • 0

edit: reactie op Nils

 

Dat klopt min of meer. Alleen moet je wel de formele procedure volgen. Tenzij er helemaal niets is - geen cash, geen vorderingen, etc. - zul je het aandeelhoudersbesluit en de rekening en verantwoording ter inzage moeten leggen bij de KvK en een advertentie plaatsen in een landelijk dagblad. Daarna nog een formulier einde vereffening invullen en opsturen bij de KvK, evt. nog een aangifte dividendbelasting invullen en klaar.

 

Mocht je schuldeisers hebben, dan is het verstandig bij de rechtbank een verklaring van geen verzet te vragen na de inzage-periode. De rechter kijkt dan na of er iemand bezwaar heeft gemaakt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Dev12:

 

Die curator moet toch iets gedaan hebben. Ik zou hem eens bellen en vragen hoe het zit. Hij moet toch een vermogensopstelling hebben gemaakt en een plan van verdeling.

 

Een faillissement hoeft trouwens niet automatisch tot ontbinding te leiden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

edit: reactie op Nils

 

Dat klopt min of meer. Alleen moet je wel de formele procedure volgen. Tenzij er helemaal niets is - geen cash, geen vorderingen, etc. - zul je het aandeelhoudersbesluit en de rekening en verantwoording ter inzage moeten leggen bij de KvK en een advertentie plaatsen in een landelijk dagblad. Daarna nog een formulier einde vereffening invullen en opsturen bij de KvK, evt. nog een aangifte dividendbelasting invullen en klaar.

 

Mocht je schuldeisers hebben, dan is het verstandig bij de rechtbank een verklaring van geen verzet te vragen na de inzage-periode. De rechter kijkt dan na of er iemand bezwaar heeft gemaakt.

 

In dit geval is er dus wel een schuldeiser, en mn vennoot houdt dit ook tegen. Maar onderneemt helaas ook geen stappen om de situatie te veranderen. Vraag me daarom af of het niet verstandiger is om mijn functie neer te leggen. En uit te treden

Link naar reactie
  • 0

@Dev12:

 

Die curator moet toch iets gedaan hebben. Ik zou hem eens bellen en vragen hoe het zit. Hij moet toch een vermogensopstelling hebben gemaakt en een plan van verdeling.

 

Een faillissement hoeft trouwens niet automatisch tot ontbinding te leiden.

 

Punt is dat ik niet weet wie het is (andere vennoot heeft dat besproken). Maar daar moet wel achter te komen zijn, kvk is uit geschreven maar is waarschijnlijk nog wel historie aanwezig.

Link naar reactie
  • 0

edit: reactie op Nils

 

Dat klopt min of meer. Alleen moet je wel de formele procedure volgen. Tenzij er helemaal niets is - geen cash, geen vorderingen, etc. - zul je het aandeelhoudersbesluit en de rekening en verantwoording ter inzage moeten leggen bij de KvK en een advertentie plaatsen in een landelijk dagblad. Daarna nog een formulier einde vereffening invullen en opsturen bij de KvK, evt. nog een aangifte dividendbelasting invullen en klaar.

 

Mocht je schuldeisers hebben, dan is het verstandig bij de rechtbank een verklaring van geen verzet te vragen na de inzage-periode. De rechter kijkt dan na of er iemand bezwaar heeft gemaakt.

 

In dit geval is er dus wel een schuldeiser, en mn vennoot houdt dit ook tegen. Maar onderneemt helaas ook geen stappen om de situatie te veranderen. Vraag me daarom af of het niet verstandiger is om mijn functie neer te leggen. En uit te treden

 

Verkoop je aandelen aan je compagnon. Desnoods voor 1 euro. Dan ben je van het gezeur af. Want volgens mij is dit een hoofdpijn dossier.

 

Je kan je functie als directeur wel meerleggen, maar niet je functie als aandeelhouder. Dat is namelijk geen functie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

edit: reactie op Nils

 

Dat klopt min of meer. Alleen moet je wel de formele procedure volgen. Tenzij er helemaal niets is - geen cash, geen vorderingen, etc. - zul je het aandeelhoudersbesluit en de rekening en verantwoording ter inzage moeten leggen bij de KvK en een advertentie plaatsen in een landelijk dagblad. Daarna nog een formulier einde vereffening invullen en opsturen bij de KvK, evt. nog een aangifte dividendbelasting invullen en klaar.

 

Mocht je schuldeisers hebben, dan is het verstandig bij de rechtbank een verklaring van geen verzet te vragen na de inzage-periode. De rechter kijkt dan na of er iemand bezwaar heeft gemaakt.

 

In dit geval is er dus wel een schuldeiser, en mn vennoot houdt dit ook tegen. Maar onderneemt helaas ook geen stappen om de situatie te veranderen. Vraag me daarom af of het niet verstandiger is om mijn functie neer te leggen. En uit te treden

 

Verkoop je aandelen aan je compagnon. Desnoods voor 1 euro. Dan ben je van het gezeur af. Want volgens mij is dit een hoofdpijn dossier.

 

Je kan je functie als directeur wel meerleggen, maar niet je functie als aandeelhouder. Dat is namelijk geen functie.

 

Maar volgens mij kan ik niet zomaar mn functie neerleggen en waarschijnlijk maakt hij dan bezwaar. Moet ook wel decharge krijgen de onderneming anders blijf ik nog aansprakelijk terwijl ik niets meer heb in te brengen.

 

En ja dit is zeker een hoofdpijn dossier en wil dit dan ook graag afronden. Maar zoek nog naar de juiste weg.

Link naar reactie
  • 1

En ja dit is zeker een hoofdpijn dossier en wil dit dan ook graag afronden. Maar zoek nog naar de juiste weg.

 

Verkoop je aandelen aan die ander en treed terug als bestuurder. Betaal er zelfs voor als het nodig is, maar zorg dat je er vanaf komt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

En ja dit is zeker een hoofdpijn dossier en wil dit dan ook graag afronden. Maar zoek nog naar de juiste weg.

 

Verkoop je aandelen aan die ander en treed terug als bestuurder. Betaal er zelfs voor als het nodig is, maar zorg dat je er vanaf komt.

 

Zoals gezegd dat gaat niet zo eenvoudig, aangezien je als bestuurder ook gedechargeerd moet worden voor gevoerd beleid. Mocht ik dat niet krijgen, dan blijf ik ook aansprakelijk. Als die ander er dan een zooi van maakt zit ik ook met de gebakken peren zeg maar.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet slim om hierover je notaris te raadplegen?

Die heeft toch wat meer kijk op statutaire bepalingen en dergelijke.

 

Ja klopt en is ook zeker een stap die ik ga zetten. Maar was benieuwd of er hier iemand was die al vaker met dat bijltje gehakt heeft. En wellicht een goede tip om goed aan te pakken. Een notaris werkt tenslotte ook niet voor niets en zijn niet zo goedkoop.

 

Wel alvast bedankt voor jullie reacties, het helpt mij zeker om de zaken even goed te inventariseren. Meer zeker welkom

Link naar reactie
  • 0

Een aandeelhouders vergadering kan besluiten om een directeur uit functie te zetten.

 

Maar het zou toch vreemd zijn als ik zelf mijn functie neerleg en dat vervolgens door middel van stemming goedkeur. aangezien ik 1 aandeel meer bezit dan hij.

Link naar reactie
  • 0

Tjonge, zouden al die Ltd freaks zich realiseren hoeveel werk het is om weer van al die rechtspersonen af te komen?

Deze opmerking hoort hier niet thuis. Ik kreeg een dikke kneus omdat ik eerder een reactie gaf op dit citaat van de forumbeheerder.

 

Ik vraag mij serieus af wie de overige 0,1 % van de aandelen heeft want ik kom niet op 100% uit. 47,4+47,5+5=99,9%

 

 

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Tjonge, zouden al die Ltd freaks zich realiseren hoeveel werk het is om weer van al die rechtspersonen af te komen?

Deze opmerking hoort hier niet thuis. Ik kreeg een dikke kneus omdat ik eerder een reactie gaf op dit citaat van de forumbeheerder.

 

Ik vraag mij serieus af wie de overige 0,1 % van de aandelen heeft want ik kom niet op 100% uit. 47,4+47,5+5=99,9%

 

 

47.45 + 47.55 + 5 moet het zijn inderdaad

Link naar reactie
  • 0

Beste Dev,

 

Natuurlijk moet je decharge krijgen. Mijn idee is dan ook dat je aan je partner een aanbieding doet om je aandelen over te nemen en je te ontslaan als bestuurder MET verlening van volledige decharge.

 

Mischien kost het wat. maar dan kan hij het verder zelf uitzoeken.

 

Mijn voorkeur gaat echter uit naar de deal met de enige schuldeiser en opheffing van het bedrijf.

 

Volgens mij mag je van je partner eisen dat hij meewerkt aan opheffing of uitkoop.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Dev,

 

Natuurlijk moet je decharge krijgen. Mijn idee is dan ook dat je aan je partner een aanbieding doet om je aandelen over te nemen en je te ontslaan als bestuurder MET verlening van volledige decharge.

 

Mischien kost het wat. maar dan kan hij het verder zelf uitzoeken.

 

Mijn voorkeur gaat echter uit naar de deal met de enige schuldeiser en opheffing van het bedrijf.

 

Volgens mij mag je van je partner eisen dat hij meewerkt aan opheffing of uitkoop.

 

Ja daar gaat mijn voorkeur ook naar uit. Het is juist het eisen dat hij meewerkt, wat moeite kost aangezien hij in negeer modus zit. Neemt geen telefoon op en reageert niet op sms of email. Zal het waarschijnlijk maar moeten uitnodigen dmv aangetekend schrijven ofzo en dan maar hopen dat ie komt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.