• 0

Hoe betalingen via Mollie boeken?

Hallo allemaal!

Binnenkort open ik mijn nieuwe website. Via deze website worden niet-tastbare producten verkocht (lees: website tellers). Deels worden deze producten via normale (bank)overschrijving betaald, deels via de Ideal-implementatie van Mollie (http://www.mollie.nl).

Klant kan kiezen tussen deze betalingsmethodes; bij keuze voor overschrijving krijgt hij betalingsinstructies, bij keuze van Ideal/Mollie kan hij online betalen (duh...)

Voorbeeld:

- Klant wil betalen via Ideal/Mollie (zeg factuurbedrag € 10,- incl. BTW)

- Mollie rekent per Ideal-transactie € 0,99 transactiekosten

- Ik ontvang dus aan het einde van de maand van Mollie € 10,- - € 0,99 = € 9,01 (incl BTW)

- Per Ideal-transactie kost mij dat dus € 0,99 die de klant wel heeft betaald, maar die ik niet ontvang.

- Stel ik verkoop 10 producten a € 10,- = € 100,-

- Ik ontvang van Mollie dus € 100,- -/- (10 * € 0,99) = € 90,10.

Vraag:

Hoe en onder welke posten boek ik de factuur aan de klant, de ontvangsten van Mollie en de transactiekosten die ik al aan Mollie heb betaald / Mollie heeft verrekend?

IT-zium: IT's business...

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/14086-hoe-betalingen-via-mollie-boeken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Grappig, ik had hier recent ook een discussie over met mijn boekhouder.

Je kunt het boeken als negatieve inkoopnota of als verkoopnota. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om he als verkoopnota te boeken omdat het wel degelijk om gegenereerde omzet gaat.

• 0

Ik zou de verkoop aan de klant als verkoopfactuur boeken. Bij ontvangst van de betaling splits je die in een deel betaling van de verkoopfactuur en een (negatief) deel op een grootboekrekening bankkosten / kosten betalingsverkeer o.i.d. Eventueel kun je van die Molliekosten eerst een inkoopfactuur boeken, maar dat is extra werk en vziw niet strikt noodzakelijk.

• 0

Je kunt het boeken als negatieve inkoopnota

Waarom zou dat kunnen? Het zijn verkopen aan klanten, geen inkopen van leverancier.

Mollie is in feite een leverancier van diensten aan je.

Boven de facturen staat ook met grote letters "creditfactuur".

Daarom zou dat ook kunnen...

• 0

Boven de facturen staat ook met grote letters "creditfactuur".

Daarom zou dat ook kunnen...

Nee, als je Mollie ziet als de transactiepartner dan betekent het feit dat 'self billing' wordt gebruikt niet dat verkopen opeens inkopen worden. Je moet die creditfacturen toetsen aan de criteria van jouw verkoopfacturen. Als ze daaraan voldoen dan mag je ze als verkoopfacturen inboeken, anders moet je alsnog zelf verkoopfacturen uitreiken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar