• 0

plastic gieten

Hallo allemaal,

 

Ik heb voor jullie een vraag:

Ik ben van plan om binnenkort een prototype te maken van een idee van mij en nu wilde ik die proto maken van kunststof. Wie van jullie heeft er ooit kunststof gegoten of weet hoe dit moet en welke soort kunsstof ik hiervoor moet gebruiken?

Kent iemand lectuur die hierover gaat?

Het product is 2d(imensionaal)

Ik wil het perse zelf gieten en NIET door een bedrijf laten maken m.b.v. rapid-prototyping.

 

Alvast bedankt,

Winky ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Wow, een kneus voor bovenstaand bericht. Ik dacht dat kneuzen bedoeld waren voor berichten die niet kloppen, of die erg dom zijn, maar blijkbaar worden kneuzen ook gewoon willekeurig uitgedeeld. Ik heb dan altijd maar erg medelijden met de mensen die dat doen, dat ze geen serieuze zaken in hun leven hebben zodat ze zich druk moeten maken om totaal onbelangrijke dingen. Als ik wist wie je was kreeg je van mij een meelij-reus.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm een onderneming op zich! Zal niet gemakkelijk zijn. Je zult eerst een mal moeten maken! Hoe dat in zijn werk gaat zou ik niet weten. Ik weet alleen dat dergelijke mallen voor spuitgieten erg kostbaar kunnen zijn wanneer je ze laat maken door een bedrijf, maar daar was je zelf volgens mij ook al achter.

 

Je zou je vraag eens kunnen deponeren bij Peter ten Berge (info@uitvinders.nl). Hij weet hier ongetwijfelt meer over en anders heeft hij wel een adres waar ze je verder kunnen helpen.

 

Ook de Nationale Orde van Uitvinders (NOVU) zijn bezig met infoverschaffing op het gebied van Rapid Prototyping. Het nummer is: 0294232862 (Wouter Pijzel) of kijk op www.novu.nl.

 

Succes,

 

Evert

 

Ps. Als je wijzer bent geworden horen we het graag. Ben erg benieuwd hoe je zoiets zelf doet!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Winky,

 

Ik heb jouw vraag even doorgestuurd, maar je zal iets duidelijker moeten zijn.

 

**

2D gieten? Zonder inhoud? En misschien wat voor vorm voorwerp (gesloten delen en lucht kamers ... ) en ofdat de mal makkelijk te maken is voor die prototype ???

***

 

Groet, Rick

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ook de Nationale Orde van Uitvinders (NOVU) zijn bezig met infoverschaffing op het gebied van Rapid Prototyping. Het nummer is: 0294232862 (Wouter Pijzel) of kijk op www.novu.nl.

Ze hebben daar sinds januari iemand voor dit soort onderwerpen. Namelijk Jasper Vlasblom.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Jasper Vlasblom, waar heb ik die naam eerder gehoord?

 

Goede zaak. Info over het zelf bouwen van prototypen kan zorgen voor een grotere onafhankelijkheid van de uitvinder. Zeker in het beginstadium een erg belangrijk criterium!

 

Evert

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Jasper Vlasblom, waar heb ik die naam eerder gehoord?

Geen idee, maar hij is professioneel windsurfer geweest, daarnaar

DGA van ondernemingen en sinds kort : projectmanager Nederlandse Orde Van Uitvinders (NOVU).

 

Zodra hij zich heeft geregistreerd is hij Expert Member prototyping, dus dat is niet verkeerd lijkt mij zo. Dan kun je persoonlijk kennis met hem maken.

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Winky,

 

Heel eenvoudig!

 

1. Een origineel moedermodel maken van bijvoorbeeld hout (MDF).

2. Goed afwerken en bij voorkeur aflakken met harde botenlak.

3. Eventueel aangietkanaal (rond staafje) aanbrengen op origineel model en boven de rand van het bakje uit laten steken.

4. Moedermodel zweefend (aan aangietkannaal) in een bakje plaatsen.

5. Een mal (blok) maken door: het bakje vervolgens vol te gieten met nog vloeibare silicone.

6. Silicone (mal) uit laten harden.

7. Silicone mal ("blok") uit bakje halen en vervolgen met scherp mesje in twee lossende delen opensnijden, zodanig dat het ingesloten originele model (en eventueel aangebrachte aangietkannal) eruit gelost (onvormd) kan worden.

8. De twee maldelen weer op elkaar plaatsen, waarmee de "holte" gesloten wordt.

9. Via aangietkanaal de silicone mal (eventueel met lichte druk) volgieten met Polyurethaan (PU) kunststofmateriaal.

10. Polyurethaan (PU) uit laten reageren c.q. laten harden.

11. Maldelen van elkaar halen en uitgeharde PU-product lossen (ontvormen) uit holte.

 

En klaar is .... ;D....Winky!

 

Succes, Jasper

Jasper Vlasblom

 

Nederlandse Orde Van Uitvinders (NOVU)

Nieuwstad 100

1381 CE Weesp

Tel.: +31 (0)294 - 232862

Fax.: +31 (0)294 - 233665

Link naar reactie
  • 0

Jasper,

 

Ik wil je bij deze zeer vriendelijk bedanken, ik ben weliswaar lid van de NOVU maar ik dacht dat het toch het eenvoudigst was om het via dit medium op te lossen. Ik ben een heel stuk wijzer met je uitleg en ik ga het binnenkort proberen.

Heb je trouwens nog tips waar ik de siliconen en PU het beste kan halen? Bij voorkeur ergens in brabant?

Mocht ik na het maken van het prototype en het opnieuw uitvoeren van octrooionderzoek (wat inmiddels alweer meer dan een jaar terug gebeurd is) het idee hebben dat het product levensvatbaar is dan kom ik zeker langs op het NOVU-kantoor in Weesp voor een eventuele doorverwijzing.

 

Groeten,

 

Winky ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Winky,

 

Ik weet niet of het toegestaan is commerciele info via dit medium te verspreiden ........ Dus moderator: "correct me if i am wrong!"

 

Ik heb overigens geen enkel belang in onderstaande onderneming, laat staan aandelen! Van dit bedrijf weet ik dat ze specifiek voor deze vraag een compleet assortiment hebben aan producten en uitgebreide documentatie.

 

 

Poly-Service bv Nieuwerkerk a/d IJssel

Hoogeveenenweg 83

2913 LV Nieuwerkerk a/d IJssel

(industrieterrein De Hooge Veenen)

Telefoon: 0180-314777

Fax: 0180-317847

E-mail: info@polyservice.nl

Openingstijden winkel:

Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur

 

Poly-Service bv Amsterdam

Archimedesweg 57-59

1098 JL Amsterdam

(Watergraafsmeer)

Telefoon: 020-665 45 69

Fax: 020-693 11 80

E-mail: info@polyservice.nl

Openingstijden winkel:

Dinsdag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur

Zaterdag van 9:00 tot 13:00

 

Succes!

Jasper

Jasper Vlasblom

 

Nederlandse Orde Van Uitvinders (NOVU)

Nieuwstad 100

1381 CE Weesp

Tel.: +31 (0)294 - 232862

Fax.: +31 (0)294 - 233665

Link naar reactie
  • 0

Jasper, geen probleem. Wederom een goed antwoord :D

 

Het is niet de bedoeling dat men reclame gaat maken of wervende teksten gaat schrijven voor (de eigen) onderneming, maar als de reactie gewoon duidelijk onderdeel is van de vraag die in de discussie gesteld wordt dan is het over het algemeen geen spam.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Hallo Laus

 

[move] ;D[/move]

 

Nog een tip voor een ieder die plastic wil gieten.

Er zijn meerdere producten hiervoor op de markt.

b.v Alumilite casting plastic

clear cast resin (hobby time)

en silicon rubber om mallen te maken.

Zoek dus even op internet hiernaar

[glow=Red,4, #characters wide]Doei Cyrill[/glow]

 

Link naar reactie
  • 0
Heeft iemand ervaring met het laten maken van een moedermodel? Bijvoorbeeld door frezen, laser sintering o.i.d.? Is er een indruk van de kosten te geven?

 

Eerste advies wat ik je kan geven is: loop eens naar een bibliotheek en zoek boeken! er zijn er talloze!

 

ten tweede is ff iets gieten er absoluut niet bij! De definitie gieten is makkelijk maar daar houdt het dan ook wel ongeveer op. Om je een idee te geven zal ik opsommen welke technieken er allemaal zijn (als ik me niet vergis)

* verloren-modelmethode

* permanente vormmethode

* Coquileieten

* Lage druk gieten

* Spuitgieten

* wentelgieten

* rotatiegieten

* extruderen (alleen mogelijk met thermoplast als bij verhoing van temp (druk) het materiaal voldoende week cq vloeibaar wordt)

 

Als je je in al deze methoden hebt verdiept moet je bepalen welke eigenschappen voor jouw product van belang zijn. bv:

* de vereiste mechanische eigenschappen

* gewenste maatnauwkeurigheid en oppvl gesteldheid

*giettemperatuur van de toe te passen legering *voirm en *afmeting product. (met name de wanddikte is van belang)

 

verder moet je goed weten of je werkt met een thermoplast, thermoharder of elastomeer! Ik kan er nog wel ff over doorgaan maar als ik jouw was zou ik zorgen dat je de priamaire verschillen eens uit gaat zoeken van de methoden.

 

Boeken:

Industriele productie

ISBN 90-6376-058-2

 

materiaalkunde voor technici

ISBN 90 395 1325

 

Als je je wilt verdiepen in de eventuele gietkosten kan je ditr het best eerst een navragen bij gieterijen. Uiteraard allemaal afhangkelijk van de serie. De verloren modelmethode is negen van de tien keer al te verantwoorden bij een serie van 50 stuks!

 

succes!!

Bart

 

 

 

 

 

ice

Link naar reactie
  • 0

hoi sven

als je een prototype wilt laten maken kijk dan eens op materialsme.be

zij hebben een gratis programma voor het maken van stl-files

en na ondertekening van een geheimhoudingsverklaring

kun je daar sls en sla (stereolithografie) modellen laten maken

Of je kunt een gratis offerte vragen die binnen 1 minuut calculeerd wat de kosten zijn van de betreffende proto

Ik heb bv 8 delen (SLA) laten maken door hun voor 700 euro

maar veel hangt af van de grote van het deel en de manier waarop het gemaakt kan worden (hoogte is namelijk duur)

 

hopelijk weet je nu iets meer

 

NB. enige teken ervaring is nodig om een 3-tekening te maken

probeer anders ergens SolidWorks of IGES te bemachtigen

om te oefenen

 

succes

Link naar reactie
  • 0

Voor het laten vervaardigen van 1 mal waarmee je productie kan draaien was ik ongeveer zo'n fl. 4000,- kwijt. Dit kan je laten doen bij een instrumenten makerij. Je kan dat laten doen en op voorhand een geheimhoudingsverklaring laten tekenen o.i.d..

Dat hebben wij laten doen in het verleden met het op de markt brengen en produceren van een zéér innovatief product.

 

Wat betreft zelf een mal maken; altijd doen. Voor dat wij naar een instrumenten makerij stapten hadden we al verscheidene vormen van productieprocessen achter de rug, waarbij we bijvoorbeeld zelf ophangsystemen voor spuitgieten bedachten etc.

 

Een alternatief voor hout is bij voorbeeld speksteen; voordeel hier van is dat het zéér glad afwerkbaar is; nadeel als je het laat vallen is het kapot. Duo Epoxy zou ik niet doen; wordt onregelmatig en is voorzien van luchtbellen waardoor je eventuele onregelmatigheden niet kunt wegwerken.

 

Nog 1 ding; hoe wil je in realiteit iets in 2d gaan gieten; def. van 2d plat, plat en platter dan plat een tekening op papier is 2d en voor de rest is ALLES 3dimensionaal....toch??

 

Wens je veel suc7

Hilde

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
  • 0

Nog 1 ding; hoe wil je in realiteit iets in 2d gaan gieten; def. van 2d plat, plat en platter dan plat een tekening op papier is 2d en voor de rest is ALLES 3dimensionaal....toch??

 

Strict genomen is dat inderdaad zo. Maar de term '2D' wordt vaak gebruikt voor redelijk platte voorwerpen die overal even 'dun' zijn. Bijvoorbeeld (de stukjes van) een legpuzzel of een muismat in de vorm van een inktvlek.

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn fosforescerende piercings...en neem maar van mij aan dat je daar heeelwwat malletjes voor nodig hebt..en door heel wat soorten productieprocessen gaat voordat je het product dusdanig hebt ontwikkeld voor je het überhaubt op de markt wilt brengen...

 

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
  • 0

Leuk, Mail maar, ik wil er wel naar kijken om te zien waar je ong. zit, als je dat bedoeld? Wie weet kan ik je een advies geven als dat nodig is, doe ik van harte..

Hilde

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
  • 0

Als je iets wilt weten over siliconen dan kan ik je misschien voorzien van de informatie. Als je wilt schrijf dan in het kort op wat je precies wilt weten, en ik probeer je deze informatie toe te sturen. Zelf ben ik werkzaam bij één van de grootste spuitgietmachine bouwer van de wereld, en wij doen veel op het gebied van Siliconen.

Link naar reactie
  • 0

Nu... we wachten niet tot 2013, maar 2011 is ook al een stap vooruit, dacht ik?

 

Goeiemiddag. Ik ben nieuw op dit forum en hoop tijd te vinden om vééél te lezen hier, omdat er steeds meer vragen rijzen naargelang ik bezig ben... Dat zal jullie niet onbekend in de oren klinken.

 

Om op het onderwerp door te gaan, wou ik nog even vragen of er mensen zijn die ervaring hadden met dit zelf gieten en die hier willen neerpoten? Zijn er ook mensen die zich uitgeleefd hebben in elastische silicone - de 'rubber' silicone?

Voor het uitwerken van een prototype zou ik ook graag* zelf aan de slag gaan.

(* kosten kunnen hierin een rol spelen...)

 

Aangezien ik nog héél wat rond te neuzen heb op het forum, hou ik het voorlopig bij de 'ervarings'-vraag.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.