Jump to content
Karen Dam
Verberg

geen winst in startjaar?

vraag

Hallo allemaal,

 

Ik ben veel aan het zoeken geweest naar de inventaris, wat valt daar nou precies onder en hoe ga ik daarmee om.

 

Waarschijnlijk heb ik zelf het antwoord al wel gevonden maar ik twijfel hier nog wel wat over vandaar dat ik het hier toch plaats, hoop dat jullie me dat niet kwalijk nemen.

 

In principe hoef ik inventaris onder de 450 euro niet als inventaris te boeken maar mag dit als kostenpost worden opgevoerd, maar ik neem aan dat ik er wel voor mag kiezen het toch als inventaris te boeken?

 

Ik wil namelijk e.e.a. wat ik nu als inventaris aanschaf (kleine dingen) graag volgend jaar afschrijven. (willekeurige afschrijving)

Dit omdat ik zowieso al genoeg kosten boek op dit jaar en geen inkomsten (zakelijk) heb dus voor winstverlaging zijn deze kosten volgend jaar interessanter als ik wel inkomsten heb.

 

Mijn twijfel is dus vooral over, mag dit?

 

En daarnaast zit ik te twijfelen of zaken zoals ordnermappen nu wel of niet onder inventaris behoren.

Ik ga ze wel meerdere jaren gebruiken, het idee is om de inhoud na afloop van het jaar in een archiefmap te stoppen en dan de ordner weer te herbruiken in het nieuwe jaar.

Dus gebruik ik ze langere tijd, maar aan de andere kant valt het denk ik onder kantoorkosten.. ??

 

Ik neem aan dat jullie dit soort dingen als kostenpost boeken omdat het onder de 450 euro blijft?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Karen Dam

 

[titel aangepast - mod]

Link to post
Share on other sites

15 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

 

Kan een eventueel verlies niet volgend jaar in mindering gebracht worden?


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Inderdaad, verlies is mee te nemen naar volgende jaren, ik neem ook tevens aan dat het een eenmanszaak betreft?

 

Kosten onder de 450 euro mag je volgens mij niet eens activeren. Ordnermappen helemaal niet, dat kost bijna niks. Deze dus gewoon onder kantoorkosten plaatsen.

 

Aangezien het verlies mee te nemen is kun je het eerste jaar het best zoveel mogelijk verlies nemen. Dit kan dus ook betekenen alles meteen volledig afschrijven.

 

Succes verder.

 

Groet,

 

Kelvin

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik heb begrepen dat ik bij mijn aangifte inkomstenbelasting het verlies aan kon geven, maar ik kan dat dus ook boeken als kostenpost volgend jaar?

 

Het gaat inderdaad om een eenmanszaak.

 

Groetjes Karen D.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo allemaal,

 

Heb de titel maar even aangepast om het meer toe te splitsen op mijn laatste vraag, aangezien die vraag wel iets anders is en ik niet wil dubbelposten.

 

Heb het hele forum uitgeplozen maar kan niet vinden dat je een verlies in een nieuw jaar weer als kostenpost mag boeken..

 

Wel weet ik dat ik het bij mijn inkomstenbelasting opgaaf kan verekenen, maar meer niet toch?

 

Karen

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Karen,

 

Klopt, maar ook niets minder dan dat. Wat je in feite doet is het boekjaar verlengen tot een periode langer dan één jaar. Dus omzet, kosten etc. neem je over de periode vanaf start (b.v. 31 oktober 2007) tot en met 31 december 2008. Bedrijfseconomisch kan je ook een verlengd boekjaar nemen; evenals dus fiscaal.

 

Dit betekent dus niet dat je de posten dubbel moet boeken maar dat je gewoon een langere periode dan een kalenderjaar als periode neemt voor je aangifte en voor je bedrijfseconomische overzicht van de onderneming.

 

ecofin


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ecofin,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Ik zal dus moeten kiezen, of het boekjaar gewoon sluiten 31-12-2007 en mijn verlies opgeven bij mijn inkomstenbelasting, of ik gebruik een iets langer boekjaar tot 31-12-2008 en dan gewoon de eventuele winst opgeven.

 

2009 kan ik dan gewoon een kalenderjaar als boekjaar nemen..

 

Deze optie kende ik nog niet, is voor mij wel interessant want mijn boekjaar is op 20-11-2007 begonnen..

 

Geeft weer stof tot nadenken.

 

Moet ik dat nog ergens melden als ik een langer boekjaar wil nemen?

 

Karen Dam

 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Graag gedaan.

 

Nee hoor je hoeft niets te melden. Op de aangifte 2008 vermeld je gewoon dat het boekjaar liep vanaf 20/11/07 tot 31/12/2008

 

ecofin


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zal dus moeten kiezen, of het boekjaar gewoon sluiten 31-12-2007 en mijn verlies opgeven bij mijn inkomstenbelasting, of ik gebruik een iets langer boekjaar tot 31-12-2008 en dan gewoon de eventuele winst opgeven.

 

2009 kan ik dan gewoon een kalenderjaar als boekjaar nemen..

 

Voor starters is er toch sowieso de mogelijkheid om het inkomen te middelen/verrekenen over 3 jaar? Het lijkt me vrij gebruikelijk dat startende ondernemingen in hun eerste jaar weinig verdienen of verlies lijden, en pas in het volgende of 3e jaar echt wat verdienen. Daarvoor is al iets geregeld, dus je hoeft niet te rommelen door allerlei zaken onnodig te activeren.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voor starters is er toch sowieso de mogelijkheid om het inkomen te middelen/verrekenen over 3 jaar?

 

zie mijn vraag van deze week over verlies verrekenen.

daaruit blijkt dat daar soms maar weinig voordeel uit te halen is.

 

Verlies verrekenen met een volgend jaar gaat niet zomaar.

Eerst wordt het verlies verrekend over 3 jaar, 2 jaar en dan over 1 jaar terug, en daarna pas over 1 jaar later.

 

Als je 3 jaar eerder een lage winst had, gaat door de verrekening in dat eerdere jaar wel je winst wel omlaag, maar als je sowieso toen geen IB betaalde door aftrek van ziektekosten, heffingskortingen etc. heb je daar dus geen profijt van.

Je kan dan geen verlies meer verrekenen met 2 jaar teug waar wel IB werd betaald...

 

Dan lijkt het verlengen van het boekjaar wel een goede oplossing.

Van de start van de onderneming midden 2007 tot 31dec.2008.

 

- Maar zijn daar geen voorwaarden aan verbonden?

- en geldt dat ook voor de btw aangifte, of doe je die dan wel over alleen 2007?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Niet toepasbaar voor btw afdrachten. Voor een eventuele vermindering is daar de KOR voor. Zie site van de belastingdienst.

Voor de eerste periode doe je dus aangifte OB van 20/11 tot en met 31 december 2007 en past daar eventueel de KOR op toe.

Voor 2008 gelden dan weer de normale kwartalen eventueel ook met toepassing van de KOR.

De toepassing van de KOR blijft ook altijd geldig (geen beperking op aantal boekjaren).

 

ecofin


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

beste ecofin:

je zegt dat een startende onderneming de helft van 2007 en heel 2008 als 1 boekjaar kan nemen voor de IB.

Hoe regel je dat?

 

Volgens de Belastingtelefoon kan dat niet zomaar bij eenmanszaak of vof. ???

 

Ze zeggen dat je een speciaal verzoek in moet dienen voor:

stalling van de onderneming / aanloopverliezen verrekenen.

 

Verder konden ze ook niets meer vertellen en verwijzen schriftelijk contact op te nemen met het regiokantoor....

De inspecteur beslist dan per geval..

 

@TWalevel:

Volgens de belastingtelefoon kan een eventueel verlies niet gelijk over een volgend jaar in rekening worden gebracht , maar eerst over 3 jaar terug etc.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

20 november of een half jaar is nog een heel verschil. Heb je in 2007 tot 20 november nog gewoon inkomsten gehad dan kun je het mogelijke verlies van 20/11 - 31/12 daarmee verrekenen. Ook al viel je voor 20/11 niet onder het IB regime dan kan nog wel degelijk een IB aangifte worden gedaan zodat eventuele betaalde loonheffing kan worden verlaagd door het verlies.

 

Middeling over 3 jaren is ook mogelijk zoals reeds werd gemeld.

 

Een verlengd boekjaar maken van 20/11 2007 - 31/12/2008 zou te overwegen zijn. Of dit fiscaal mogelijk is kan je schriftelijk verzoeken (zoals geadviseerd door benm). In dat geval zou ik de vraag onderbouwen met realistische gegevens van omzet en kosten, etc.

 

Mogelijk voordat je een weg kiest eerst eens kijken over welke orde van grootte het een ander gaat.

ecofin


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

dank

 

 

Een verlengd boekjaar maken van 20/11 2007 - 31/12/2008 zou te overwegen zijn. Of dit fiscaal mogelijk is kan je schriftelijk verzoeken

 

over een verlengd boekjaar voor eenmanszaak of vof wisten ze bij de belastingtelfoon niets... ???

ze gaven alleen de mogelijkheid tot "stalling van de onderneming" = begin van onderneming voor IB uitstellen en dan de "aanloopverliezen" van 2007 verrekenen met 2008..

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als dat de definitie is die ze er aan geven; prima. Dat is toch precies wat je beoogde?

 

ecofin


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 125 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept