• 0

Winstdeling onder vennoten

Na jaren lang hard werken heb ik nu de kans aandelen te kopen in onze huidige BV. Het voorstel is dat ik 20% kan kopen. Alleen betekent dit niet dat ik ook 20% van de Winst krijg.

Doordat de huidige eigenaar veel uren erin stopt en meer omzet draait vindt hij dat er een verdeelsleutel moet komen.

Voorbeeld winst € 400000. Omzet ik € 200.000 dit jaar hij € 300.000

Maximale winst 20% van € 400000 is € 80.000

 

200/300x80.000 is € 53.333.

 

Hoofdzakelijk omdat een eventuele derde ook 20 % moet kunnen krijgen en dat er geen scheefgroei is. Ik zet €200.000 per jaar om en een ander €100.000 maar we krijgen hetzelfde omdat we beiden 20% hebben.

 

Mijn vraag: Is dit logisch!!!

 

Alvast bedankt.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Krijgen jullie geen salaris? Geen premie op basis van omzetbijdrage?

 

Mij lijkt het een hele kromme redenering. Wat nou als jij ineens meer omzet gaan bijdragen; krijg je dan ineens een groter aandeel in de winst? Werkt de redenering van de eigenaar ook in jouw voordeel?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een idiote structuur.

Als de eigenaar meer kosten maakt, wordt dat ook verrekend?

En ik sluit me aan bij Twalevel.

 

Last but not least: met 20% heb je in een aandeelhoudershoudersvergadering niets aan. De huidige eigenaar zal het altijd voor het zeggen hebben. Mijn ervaring is dat dat tot fricties kan leiden.

 

Samengevat: bezint eer ge begint!

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

De beloning voor de hoeveelheid/kwaliteit werk wordt geregeld via salaris (incl. bv omzetbonus). Wat je dan nog aan winst overhoudt zou gewoon via de eigendomsverhouding moeten worden verdeeld, niet op basis van omzet.

 

Je koopt immers 20% van de aandelen, waarbij in de prijs al rekening wordt gehouden met de verwachte winsten (goodwill). Dan wil je ook de vergoeding daarvoor, en niet van 2/3 daarvan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal eens met Ronaldinho en de anderen: beloning voor prestatie wordt gedaan op basis van een salaris en een eventuele prestatiebonus.

 

Het is lastig om te beoordelen wat iemand als prestatiebonus moet krijgen en wat 'een prestatie' is, maar dit is op lange termijn makkelijker te regelen dan gerommel in de aandelensferen en door te gaan werken met verschillende dividendspercentages!

 

Een investering is een investering en die moet renderen. Meer investering = meer rendement (hopelijk dan).

 

Een beloning is een beloning en daar lever je een prestatie voor. Meer prestatie is meer beloning.

Link naar reactie
  • 0

In principe komt winst van het bedrijf ten goede aan de vennootschap. Als vergoeding voor je arbeid ontvang je salaris of management fee. De aandeelhouders stellen het salaris van het bestuur (de directie) vast. Let op dat je met 20% belang geen enkele invloed kan uitoefenen op deze bedragen. Met wat dan nog van de winst overblijft kan het bedrijf verschillende bestemmingen hebben: op de bankrekening van het bedrijf houden om te investeren of als reserve, uitkeren als dividend aan de aandeelhouders of als bonus uitkeren aan de directie. Of een combinatie daarvan.

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor mijn late reactie maar het was een gekkenhuis!!!

 

De verdeling heb ik nu bij een fiscalist neer gelegd. Deze gaf al aan dat het waarschijnlijk via de intrekking moet gaan en dat zo'n verdeelsleutel niet kan.

 

Mijn volgende vraag is of de financiering die ik nodig heb van de bank op de holding komt of prive. Dan kan de holding de lening aflossen.

 

Dank jullie!!

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.