• 0

wao,er/ zelfstandige te veel verdient???

hallo

ik heb een vraag

ben in 2005 vanuit de wao voor me zelf begonnen

eerst half jaar weinig verdient

maar in 2006 heb ik redelijk verdient

ik krijg voor 2 dagen in de week een wao uitkering

maar nu ben ik bang dat ik te veel heb verdient en dat ik mijn uitkering terug moet betalen

ook over het jaar 2007

nu heb ik daar wel rekening mee gehouden dus dat is het punt niet

maar kan iemand mij zeggen hoeveel je mag verdienen met een wao uitkering???

mijn uitkering is ongeveer 350 euro in de maand

bvd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Google.

 

Thuiswerksite.

 

Bijverdienen in de WAO

 

U ontvangt momenteel een WAO uitkering en zou graag wat bijverdienen met thuiswerk.

 

Begrijpelijk, naast het financiele voordeel is het prettig weer deel uit te maken van het arbeidsproces. Echter u weet niet of dit uberhaupt wel mag, en zoja hoeveel u dan mag bijverdienen. Dit artikel probeert hier voorzichtig een antwoord op te geven. De regelgeving omtrent de WAO en dus ook bijverdienen in de WAO is nogal gecompliceerd dus het is zaak u goed te beraden voor u aan de slag gaat. Leest u het volgende dan ook aandachtig. Realiseer u wel dat aan deze tekst geen rechten kunnen worden ontleend (Zie ook de disclaimer�) en neem altijd kontakt op met uw UVI (Uitkeringsinstantie bijvoorbeeld GAK)

 

Het antwoord op de eerste vraag is: Ja u mag bijverdienen in de WAO. Wanneer u voor de wet geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent geraakt wil dat nog niet zeggen dat u helemaal niet meer zou kunnen werken. Het is zelfs de bedoeling dat u weer aktief betrokken raakt bij het arbeidsproces.

 

Het antwoord op de tweede vraag is wat minder makkelijk te beantwoorden. Gekoppeld aan uw WAO uitkering zit uw afkeuringspercentage, uit dit percentage volgt automatisch een restcapaciteit. Deze mag u gebruiken om bij te verdienen. Deze restcapaciteit, een percentage, wordt genomen van het inkomen wat u zou verdienen wanneer u niet in de WAO was beland. Dit inkomen noemt men ook wel manmaatloon. We zullen een en ander toelichten met een voorbeeld. Stel u zit met uw WAO uitkering in de categorie 80-100%. U bent dan 80-100% arbeidsongeschikt. Uw restcapaciteit bedraagt dan 100 min 80 is 20%. U mag dan 20% van uw manmaatloon bijverdienen. Uw uitkeringsinstantie kan u het precieze bedrag vertellen wat u kan bijverdienen.

 

Realiseert u zich bij het benaderen van uw uitkeringsinstantie het volgende goed. Wanneer u signalen naar de uitkeringsinstantie geeft dat uw weer aan de slag wilt kan dat resulteren in een versnelde herkeuring. Omdat (ten onrechte) er vanuit wordt gegaan dat u aan de beterende hand bent. Houdt u zich met het bijverdienen altijd aan het maximale bedrag. Meer bijverdienen kan resulteren in een lager afkeuringspercentage en dus ook een lagere uitkering. Stel uw uitkeringsinstantie altijd op de hoogte van uw plannen. Over het algemeen maken zij niet vaak bezwaar. Maar u weet maar nooit.

 

De medewerking die u van uw uitkeringsinstantie kan verwachten verschilt van geval tot geval. Bedenkt u zich bij weinig enthousiasme dat de "aanhouder" wint!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sjoking,

 

Je mag net zoveel verdienen als je kunt/wilt wanneer je vanuit een uitkering ondernemer bent geworden. Als je boven een bepaalde grens uitkomt die gerelateerd is aan je maximale verdiencapaciteit voor de wao/wia, moet je eventueel (een deel van) je uitkering terugbetalen.

Persoonlijk zou ik daar niet bang voor zijn maar blij, omdat dat zou betekenen dat ik weer zelf in mijn inkomen kan voorzien. Maar goed, da's mijn mening. Nu mijn antwoord op je vraag.

 

Heb je al gezocht om te berekenen of en hoeveel je moet terugbetalen op de site van het Breed Platform Verzekerden en Werk? http://www.bpv.nl/een_bedrijf_starten

In het verleden stond op die website veel informatie over de gevolgen voor je uitkering bij een start vanuit de wao en ik neem aan dat dat er nog steeds staat.

 

Misschien dat een van de startersadviseurs met een iro-contract die hier wel eens komen je ook aan de cijfers kan helpen.

 

Succes ermee

Karen

 

@Twalevel: De tekst die jij aanhaalt is volgens mij zwaar verouderd. Het GAK bestaat namelijk al minimaal vijf jaar niet meer. De UVI's zijn begin deze eeuw samengegaan in het UWV.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Twa's citaat is inderdaad uit het jaar antiek, de strekking is wel nog steeds juist.

 

Als je het maatmanloon en het arbeidsongeschiktheidspercentage weet kun je berekenen wat je kunt bijverdienen zonder 1 euro korting. (hiervoor zijn dus iets meer gegevens nodig) Ga je over een bepaalde drempel heen dan kun je in een andere arbeidsongeschiktheidsklasse komen, met als gevolg een andere, lagere uitkering. Doordat er in geval van een onderneming vaak sprake is van sterk wisselende inkomsten, ook over de jaren heen, is er een hulpmiddel bedacht. Dit is artikel 44 van de WAO. Kort gezegd komt het er op neer dat er pas na 3 jaar en een middeling van de winsten gekeken wordt in welke arbeidsongeschiktklasse u uiteindelijk terechtkomt.

 

Los van de regeltjes is het naar mijn mening zo dat ook in uw geval een streven naar een maximale bedrijfswinst uw doel op lange termijn het beste dient.

 

Praat hierover met een/uw arbeidsdeskundige van het UWV. U kunt afspraken "op maat" maken. Indien nodig zijn er over het land verspreid voldoende startersadviesbureau's die u hierin kunnen adviseren.

 

Veel succes met uw onderneming! Ard

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor jullie hulp ben heel wat wijzer geworden ;D

heb alles ff uitgezocht en contact gehad met het uwv

zelfs die hebben me goed geholpen (ben anders gewend van hun)

word dus een dikke terugvordering :'(

das minder maar komt wel goed

nogmaals bedankt voor de hulp

kom zeker hier vaker terug met een vraag

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.