• 0

verlies verrekenen - middelen

Ik lees hier op Higherlevel forum: Als je verlies draait kun je dit verlies weer verrekenen met je inkomen van 3 jaar terug. Kun je dus nog een keer belasting terug krijgen over dat jaar.

 

Dus bijvoorbeeld een verlies van 2007 met een winst van 2005.

 

Kan je verlies ook verrekenen met een toekomstig jaar.

Dus bijvoorbeeld een verlies van 2007 met een winst van 2008?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 1

je verlies kan in de inkomstenbelasting 3 jaar terug en 9 vooruit. IN de vennootschapsbelasting kun je er maar 1 terug.

 

Als je in het verleden dus belasting hebt betaald en je kan het verlies verrekenen dan krijg je belasting terug. Naar de toekomst toe moet je eerst winst maken. Over de eerste x euro winst betaal je dan geen inkomstenbelasting, net zo lang tot je verliezen op zijn of de 9 jaar verstreken zijn.

Link naar reactie
  • 0

Is er een voorbeeldje hoe Verliesverrekening berekend wordt?

 

Stel, de cijfers zijn als volgt:

 

2006:

belastbare winst (na zelfstandigenaftrek): 22.000

 

2007

belastbare winst: -15.000

 

>> toepassing verliesverrekening:

22.000 - 15.000 = 7.000 belastbare winst voor 2006?

 

Na heffingskortingen wordt de te betalen IB over 2006: 0,

dus ik krijg alle betaalde IB terug.

 

Is deze berekening juist?

 

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt,

 

dus als je betaalde IB over een eerder jaar terug wilt vragen , kan je beter nu een grote investering doen, zodat je dit jaar verlies hebt, en dit verrekend wordt met dat eerdere jaar,

i.p.v. de investering uitstellen tot januari en dit jaar de winst boven 'nul' houden, en dan pas later gaan middelen?

 

Is dit juist, of zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden, zoals ziektekosten, heffingskortingen?

Bij middelen zag ik namelijk dat er geen rekening wordt gehouden met heffingskortingen..

Link naar reactie
  • 0

Als je je geld snle wilt hebben wel, want middelen doe je pas als de betrokken 3 jaren met een definitieve aanslag zijn afgerond.

Trouwens: een investering staat op de balans en heeft slechts beperkt invloed op je belastbare winst. Je bedoelde neem ik aan dan ook een grote kostenpost ;)

Link naar reactie
  • 1

Trouwens: een investering staat op de balans en heeft slechts beperkt invloed op je belastbare winst. Je bedoelde neem ik aan dan ook een grote kostenpost ;)

 

Niet bij starters, deze mogen bepaalde investeringen willekeurig afschrijven.

Link naar reactie
  • 0

bedankt,

goed dat jullie ook met 'afschrijven over meerdere jaren' komen, daar had ik zelf even overheengekeken..

 

nog even de vraag of er nog andere dingen zijn waar je bij de berekening rekening mee moet houden, zoals ziektekosten, heffingskortingen?

 

Bij middelen zag ik namelijk dat de berekening wordt gedaan na (?) de persoonsgebonden aftrekken zoals ziektekostenen, en voor de heffingskortingen..

Link naar reactie
  • 1

Hallo Nathalie,

 

Even ter verduidelijking:

Verliesverrekening en de middelingsregeling zijn twee totaal verschillende fiscale regelingen voor de inkomstenbelasting.

 

1. Verliesverrekening is van toepassing als je in een of meerdere jaren een negatieve winst (lees: verlies) hebt. De Belastingdienst houdt daar automatisch rekening mee bij het verwerken van je aangiftes. Als ze je verlies kunnen verrekenen met winst in een eerder jaar, krijg je teveel betaalde belasting vrij snel na de verwerking van je aangifte op je rekening gestort.

 

2. De middelingsregeling is een regeling voor mensen (meestal ondernemers) die in achtereenvolgende jaren sterk wisselende inkomens hebben. Dus het ene jaar een hoge winst en het andere jaar een lage winst. Maar wel in alle jaren winst of inkomen uit een baan.

Deze regeling is vooral interessant voor startende ondernemers die voor hun ondernemerschap een goedbetaalde baan hadden en de eerste jaren als ondernemer veel minder verdienen en daardoor met de top van hun inkomen in een lagere belastingschaal zitten. Bij deze regeling tel je je belastbare inkomen over drie jaar bij elkaar op, deelt dat door drie en berekent vervolgens of je minder belasting moet betalen dan je in de afzonderlijke jaren hebt gedaan. Er geldt een drempel en je kunt er pas om vragen nadat de aanslag of het laatste jaar dat je erbij wilt betrekken er is. Dit duurt dus meestal vrij lang.

 

Als je dit jaar verlies maakt, heb je dus met de middelingsregeling niets te maken, maar met verliesverrekening. Als je goed zoekt, kun je via Google op internet waarschijnlijk wel een moddelletje vinden om de verliesverrekening te berekenen.

 

* Als je voor meer dan 2100 euro (was dit het goede bedrag?) investeert, mag je dit jaar ook nog rekening houden met de investeringsaftrek bij het berekenen van je belastbaar inkomen.

 

Succes ermee

Karen

 

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

bedankt, karen.

 

(ik had in mijn eerste voorbeeld voor het gemak maar 1 jaar terug gerekend, maar

Stel nu, de cijfers zijn als volgt:

 

2005:

winst uit onderneming: 30.000

zelfst./startersaftrek: ca. 8.000 -

belastbare winst: 22.000

 

2006:

winst uit onderneming: 17.000

zelfst./startersaftrek: ca. 8.000 -

belastbare winst: 9.000

>> betaalde IB=0 na de heffingskortingen

 

2007

winst uit onderneming: -5.000 (veel kosten gemaakt)

zelfst./startersaftrek: ca. 10.000 -

belastbare winst: -15.000

 

>> toepassing verliesverrekening:

2006: 9.000 - 15.000 = -6.000 belastbare winst voor 2006.

De te betalen IB over 2006: 0, maar de IB was sowieso al 0 door de heffingskortingen.

 

Kan het hele verlies van 2007 dan nog verrekend worden met 2005, of alleen een deel?

Dus kan van 22.000 dan nog 15.000 afgetrokken worden of alleen de 6.000 die over is gebleven bij 2006?

 

dank

Link naar reactie
  • 1

Hoi Natalie

 

Jouw bereking kent een foutje. De verliesverrekening vind altijd eerst plaats naar het oudste van de drie voorgaande jaren. Verlies 2007 wordt dus eerst verrrekend met 2004, dan 2005, dan 2006 en de rest naar de toekomst (max 9 jaar).

 

In jouw voorbeeld daalt het inkomen 2005 dus van 22 naar 7 en ben je geen IB verschuldigd. En krijg je dus alle reeds betaalde IB of LB terug.

 

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Natalie

 

Jouw bereking kent een foutje. De verliesverrekening vind altijd eerst plaats naar het oudste van de drie voorgaande jaren. Verlies 2007 wordt dus eerst verrrekend met 2004, dan 2005, dan 2006 en de rest naar de toekomst (max 9 jaar).

 

 

bedankt voor het advies, joost.

Dus eerst met het oudste jaar, 2004 dus.

 

Dan kom ik toch nog met dezelde soort vraag:

 

als de belastbare winst van 2004 (na zelfstandigenaftrek) toch al laag was (bijv. 9.000) , dan was de IB sowieso al 0 door de heffingskortingen.

Kan het hele verlies van 2007 dan nog verrekend worden met 2005, of alleen een deel?

Dus kan van 22.000 dan nog 15.000 afgetrokken worden of alleen de 6.000 die over is gebleven bij 2004?

 

Dank.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Natalie

 

Dat is het nadeel aan verliescompensatie: als 2004 een belastbaar inkomen kende van 9.000, dan wordt die 9.000 inderdaad wel verminderd tot nihil. Ook als dat geen gevolgen heeft voor de belastingteruggave 2004.

 

Je bent dan dus van je compensabel verlies 9.000 kwijt, zonder dat je er een euro belasting voor terugontvangt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat is het nadeel aan verliescompensatie: als 2004 een belastbaar inkomen kende van 9.000, dan wordt die 9.000 inderdaad wel verminderd tot nihil. Ook als dat geen gevolgen heeft voor de belastingteruggave 2004.

 

Je bent dan dus van je compensabel verlies 9.000 kwijt, zonder dat je er een euro belasting voor terugontvangt.

 

 

jammer... >:(

, dus het kan niet helemaal verrekend worden met de winst en betaalde IB van 2005

, je kan niet kiezen met welk jaar het wordt verrekend ....?

 

 

Hoe zit het bij middelen?

Bij middelen over 3 jaar ( bijv. 2005, 2006, 2007) wordt een verlies op 0 gezet, toch?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zat hier ook een tijdje op te puzzelen inderdaad. Eerst verlies verrekenen en dan middelen.

 

Ik ben nu bezig een korte samenvatting over belasting middelen te maken.

 

Waar ik echter nog steeds niet uitkom is de terugbetaal drempel. Je moet minimaal 545 euro voordeel met middelen kunnen halen. Een eventueel exces krijg je terug.

 

Wat ik echter om me heen hoor is dat er nog een tweede drempel is, een soort terugbetaaldrempel. Dit zou voorkomen dat je verzoeken om teruggaaf van bijvoorbeeld 10 euro doet. iemand hier van gehoord?

Link naar reactie
  • 0

Middeling is een aparte regeling die een eigen drempel kent van 545. Daarnaast is er nog de drempel bij een normale teruggaaf nav de normale belastingaangifte. Die is 13 euro. Krijg je meer terug, dan krijg je het hele bedrag. Dit is in feite het tegenovergestelde van de aanslagdrempel: je krijgt pas een aanslag (voor het hele bedrag) als je meer dan 42 euro moet betalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.