• 0

Ontslagvergoeding en Stamrecht BV: wat mag mee?

Graag zou ik het volgende willen voorleggen:

 

Binnenkort krijg ik ontslag - in wederzijds overleg -. Nu krijg ik van m'n werkgever een aanvulling op mijn ww-uitkering die in 1 keer wordt uitbetaald. In mijn geval is het fiscaal aantrekkelijk om daarvoor een Stamrecht BV op te richten, waarmee ik al in een vergevorderd stadium ben. Tevens wil ik als zelfstandige ondernemer verder gaan.

 

Maar nu heb ik ook nog recht op vergoedingen vanwege overwerk, niet opgenomen vakantiedagen en andere toeslagen.

 

Het ligt in - mijn - bedoeling dat ww-aanvulling en bovengenoemde overige vergoedingen als 1 gezamenlijk bedrag ter beschikking komen

 

Maar is het correct dat je in een Stamrecht BV alleen die ww-aanvulling mag storten, dus NIET de overige vergoedingen die nog beschikbaar komen bij de definitieve "afrekening" van mijn periode bij deze werkgever ? In dat geval moet ik dus bij mijn werkgever aandringen op een gedetailleerde afrekening, zodat ik kan zien wat ww-aanvulling en wat de overige toeslagen zijn.

 

Dank !

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt zo ver ik weet, in mijn overeenkomst met mijn werkgever indertijd was ook expliciet opgenomen dat er GEEN betalingen meer uit loonverplichtingen verschuldigd waren, m.a.w. alleen de ontslagvergoeding in de vorm van een stamrecht kan in je stamrecht BV weggezet worden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

... is het correct dat je in een Stamrecht BV alleen die ww-aanvulling mag storten, dus NIET de overige vergoedingen die nog beschikbaar komen bij de definitieve "afrekening" van mijn periode bij deze werkgever ?

Voor zover ik als leek (!) weet, moet het fiscaal gezien gaan om een ontslagvergoeding die dient ter vervanging van gederfd of te derven loon uit een vroegere dienstbetrekking (niet zijnde pensioen of soortgelijke beloningen) in de zin van artikel 11, eerste lid, onderdeel g, van de Wet op de loonbelasting 1964:

http://www.st-ab.nl/wetten/0669_Wet_op_de_loonbelasting_1964_Wet_LB.htm

De belastingdienst wilde bij mij zelfs de onderliggende berekening voor de koopsom weten (om te controleren of die niet "kunstmatig" was verhoogd, neem ik aan).

Zelfs een rentevergoeding van de werkgever (bij te late betaling van de ontslaguitkering) mag niet tot het stamrechtkapitaal worden gerekend:

http://www.minfin.nl/nl/actueel/kamerstukken_en_besluiten,2002/11/vragen_en_antwoorden_op_het_gebied_van_stamrechten.html

Aan de deskundigen hier; klopt mijn beredenering?

Link naar reactie
  • 0

Dag allen,

 

Dit is inderdaad een erg belangrijk punt.

 

Hetgeen gestort mag worden in een stamrecht BV mag enkel en alleen de ontslagvergoeding zijn die ziet op te derven loon of pensioen!

 

Elke andere vorm van beloning: vrij dagen, overuren, vakantiegeld, 13e maand, maar ook bonussen mogen beslist niet in de BV komen, maar moeten op de laatste salarisstrook gewoon afgerekend worden.

 

Er zijn ook situaties denkbaar waarin gesteld wordt dat de ontslagvoergoeding oploopt naarmate met kiest voor een bepaald traject. Hoe eerder men zijn boeltje pakt, des te hoger de vergoeding. Ook in die situaties is de verhoging een bonus die niet omgezet kan worden in een stamrecht.

 

De fiscus kan vragen naar de samenstelling van de ontslagvergoeding en kan eisen dat alle onderliggende informatie (tot emails toe) overlegd worden. Zeker als het Kanton de hoogte van de ontslagvergoeding bepaald heeft, is het raadzaam om dat bedrag te volgen.

 

Opnemen dat uit hoofde van de dienstbetrekking niets anders verschuldigd is dan de ontslagvergoeding (om zo andere elementen toch onder het stamrecht te brengen) kan werken, maar je hebt al de schijn tegen. Immers, wie verlaat er nu een dienstbetrekking op exact het moment dat al het vakantiegeld en vrije dagen tot op de euro reeds genoten zijn???

 

Wees dus erg secuur met het bepalen van het bedrag dat in de BV gestort gaat worden. Indien er één euro in de BV gestort wordt die niet ziet op te derven loon of pensioen, dan is het geheel van de ontslagvergoeding belast en is de oprichting van de BV met dito kosten dus voor niets geweest.

 

Groet,

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik lees jouw bijdrage over wat je mee mag nemen in de stamrecht bv. Ik heb een stamrecht sinds een paar jaar. Ik heb hierover een vraag en wellicht wil jij jouw mening geven:

 

Ten tijden van mijn ontslagvergoedingonderhandelingen was het een hoop gesteggel om de door mijn werkgever toegekende aandelenopties, die nog niet regulier uitgeoefend konden worden (3 jaar vetting-regel), mee te kunnen nemen in de ontslagvergoeding. Uiteindelijk ging de werkgever hiermee akkoord maar door allerlei bedrijfsinterne processen zei men mij dat dit niet in de ontslagvergoeding kon worden opgenomen maar dat de opties één dag na uitdiensttreding naar mijn depot zouden worden overgeboekt. Over de waarde op deze opties werd door het bedrijf dus geen loonbelasting ingehouden aangezien ik al uit dienst was. Ik heb vervolgens de opties naar mijn stamrecht getransfereerd. Op mijn vragen destijds aan de werkgever of dit bedrag dan ook in mijn stamrecht zou kunnen worden opgenomen zei men: "ja". In de vaststellingsovereenkomst is naast de ontslagvergoeding ook de compensatie voor de optieregeling vastgelegd. Het leek mij ook redelijk om dit bedrag mee te nemen in de stamrecht bv. Nu ik jou bericht echter lees twijfel ik en vraag ik me af of ik dit niet terugwerkend moet aanpassen. Wat is jouw mening?

Link naar reactie
  • 0

Dag Tracy

 

De stamrecht BV mag uitsluitend gelden beheren ivm te derven loon. De opties zullen daar doorgaans niet onder vallen omdat geen sprake is van gederfd loon. De toekenning van de opties is immers al geschied en ziet op een onzeker element in de toekomst dat niet afhankelijk is van een derving van inkomen na ontslag.

 

Dat geen LB ingehouden is, is een risico dat dus nog steeds zweeft boven de optieregeling.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Tracy,

 

Wat Joost zegt kan ik zeker beamen, de opties heb je verdiend tijdens je voorafgaande dienstverband en is dus geen compensatie voor een gebrek aan inkomen wegens ontslag. Dat de werkgever akkoord gaat met een bruto overboeking naar de BV betekent niet dat de fiscus ook akkoord gaat.

In de wet wordt specifiek genoemd: aanspraken op uitkeringen ter vervanging van te derven loon. Je zou dus kunnen proberen duidelijk te maken dat dit het geval is omdat je bij het in dienst blijven wel deze opties had kunnen uitoefen maar door het ontslag niet meer. Helaas wordt er in het stamrechtartikel (onderdeel g) specifiek verwezen naar zaken die erbuiten vallen, waaronder optierechten (verwijzing naar 10a) dus dat zal erg moeilijk worden.

Het bedrag dat je hebt ontvangen zal door een (oplettende) inspecteur gezien worden als de uitoefening van je opties destijds en had daarmee direct belast moeten worden.

 

Wat dan te doen blijft altijd de vraag in dit soort gevallen. Je kunt je van de domme houden en achteraf altijd claimen niet beter te weten want de werkgever heeft akkoord gegeven. Dan heb je de kans dat je er geheel mee weg komt, maar natuurlijk ook een kans dat de fiscus er wel zelf nog op terugkomt (dan zou je minimaal de te verwachten belastingheffing apart moeten houden), eventueel zelfs met een boete of revisierente.

 

De andere optie is doen wat eigenlijk destijds gedaan had moeten worden, de zaak voorleggen aan de inspecteur. Hier heb je sneller zekerheid aangaande deze zaak, maar natuurlijk ook de grootste kans dat de belasting alsnog geclaimd zal worden.

 

Wij adviseren onze eigen klanten eigenlijk altijd de correcte weg: dus melden bij de fiscus. Jij blijft echter DGA en dus baas over jouw BV en zal een dergelijke beslissing zelf moeten nemen.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht de verkeerde plaats maar ik heb een vraag:

Als ik vrijwillig ontslag neem is dan de ontslagvergoeding belast?

Ik heb een stuk gelezen van de Belastingdienst waarin dat staat.

Heeft te maken met het feit dat er geen sprake is van loonderving.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.