• 0

Verkoopwaarde website...

Leuk dat jullie in dit topic zijn aanbeland.

 

Mijn bedrijf (1) richt zich met name B2B in geheel Europa. Omdat de markt in Duitsland zo groot is, maar moeilijk te bereiken is (ivm wetgeving), heb ik eind vorig jaar een Duitse consumentensite opgericht. Dit loopt via een tweede BV (2). Op dit moment zijn de kosten er al uit en draai ik 60.000 op jaarbasis. (1) maak een groothandelsmarge en (2) draait met krappe winst.

Klanten komen voornamelijk via AdWords en advertenties in tijdschriften. Ps ik verkoop multivitamines.

 

Het geval is dat een soortgelijk bedrijf van zijn website af wilt. Hij draait op jaarbasis 90.000 Heeft een brutowinst van 35.000 en brengt een soortgelijk product (maar ander merk) aan de man. Ik wil die website graag van hem overnemen. Op die manier kan ik mijn klantenbestand inzetten voor zijn merk en zijn klantenbestand voor mijn merk. Zo sla ik twee vliegen in één klap.

 

Zijn website heeft slechts een database van 800 klanten.

 

Wat zou een faire manier zijn om de waarde van zijn website te berekenen en als bod neer te leggen?

 

Bedankt voor ieders advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Fugu,

 

je kunt naar gemiddelde klantwaarde kijken, maar belangrijker: wat koop je behalve de website over: een distributierecht? Voorraad? Goedgekeurd product? Ga je echt meer verkopen onder bestaande klanten door cross-selling van jouw en zijn producten? Hoeveel aanbieders zijn er wel niet in jullie markt? Ben je daar serieuze speler met deze omzetten? Je schrijft immers dat je B2B actief bent...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Het grote voordeel is dat ik gebruik maak van vrijhandelsverkeer. Binnen Duitsland zelf mogen deze producten niet verkocht worden, omdat er toegevoegde aminozuren (eiwit) en vitamines inzitten. Daardoor is er amper serieuze concurrentie. Verder heeft iedereen de vrijheid om hetzelfde merk als hij exporteert ook te verkopen aan Duitsland. Gelukkig zien veel mensen die mogelijkheid niet, waardoor alles nog een beetje open ligt.

 

Dat zijn en mijn klanteninschrijvingen elkaar gaan versterken daar geloof ik in, maar kan ik niet 'bewijzen'.

 

De aankoop zal zijn:

- website zelf

- zijn geregistreerde URL's (15)

- zijn klantenbestand

 

Zijn gem. klantomzet is 150,= per jaar.

Ongeveer 55,= is de brutowinst per klant.

 

Ik schat zijn waarde niet hoger in dan plusminus 30.000,= maar weet niet of dat ook een 'goede' of 'eerlijke' prijs is.

Link naar reactie
  • 0

De producten verkopen uit zichzelf. Het gaat mij puur om de klantgegevens die waardevol zijn. Ik zou zo kunnen instappen in de site en mijn logistieke medewerkers doen dan in plaats van potje -a- potje -b- in een doos. That's it. De bedoeling is natuurlijk wel dat het aantal potjes per doos, odf het aantal dozen afzonderlijk, flink gaat stijgen.

 

Ik schat de waarde max. op 30 tot 35k.

Waarschijnlijk vraagt hij gewoon het dubbele.

 

Ik vraag me dus ook af in hoeverre mijn schatting en zijn vraag redelijk is.

Link naar reactie
  • 0

De producten verkopen uit zichzelf. Het gaat mij puur om de klantgegevens die waardevol zijn. Ik zou zo kunnen instappen in de site en mijn logistieke medewerkers doen dan in plaats van potje -a- potje -b- in een doos. That's it. De bedoeling is natuurlijk wel dat het aantal potjes per doos, odf het aantal dozen afzonderlijk, flink gaat stijgen.

 

Ik schat de waarde max. op 30 tot 35k.

Waarschijnlijk vraagt hij gewoon het dubbele.

 

Ik vraag me dus ook af in hoeverre mijn schatting en zijn vraag redelijk is.

Mwa...als er een kandidaat is die er een goede prijs voor wil betalen, dan ben jij het. Jij kan het immers 1-op-1 integreren met je huidige onderneming en daar schaalvoordeel uit halen. Een andere partij niet en zal daardoor bereid zijn om minder te betalen.

 

Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel tijd je nog bezig bent met bijhouden webpagina, verzendingen verrichten, marketinginspanningen, et cetera.

In eerste instantie klinkt het dubbele nog steeds niet als een erg slechte investering als de te besteden tijd zeer beperkt is, maar dat is op basis van de oppervlakkige gegevens tot mijn beschikking zijn.

 

Praat er anders eens over met je accountant/adviseur. Bij zo'n deal is het 't best waard om je professioneel bij te laten staan in het traject. Denk aan waarderingen, doorrekenen van de effecten in jouw onderneming, opstellen koopovereenkomsten, helpen bij eventuele financiering, noem maar op... Die paar duizend Euro is goed geïnvesteerd als je het mij vraagt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.