• 0

Van V.O.F. naar eenmanszaak.

Wij hebben een V.O.F. sinds jan. 2005.

Deze bestaat uit 2 man.

In 2005 hadden we een negatieve winst van 16.000 euro.

In 2006 hadden we een positieve winst van 5.000 euro.

In 2007 zullen we ongeveer 16.000 euro positieve winst draaien.

Nu willen we de V.O.F. omzetten naar een eenmanszaak, maar de bank zegt dat we niet een goed plaatje hebben omdat er een negatief belang in de onderneming zit op basis van het jaarrapport 2005 en 2006.

Dit is toch ook geen wonder!!!!!! We zijn immers net begonnen.

We draaien nu 300.000 omzet en hebben ontzettend veel geinvesteerd om in 2008 goed te kunnen omzetten.

De bank geeft aan dat het misschien met het rapport van 2007 er anders uitziet.

 

Mijn vraag is, is deze bank nu ontzettend moeilijk en is het zinvol om te wachten op het rapport van 2007 of kunnen we beter een andere bank raadplegen voor een rekening courant van MAAR 40.000 euro.

 

We beginnen nu eindelijk lekker op gang te komen met onze onderneming na een hoop leergeld betaald te hebben en dit is geen leuk nieuws voor het weekend.

We hebben ondertussen onze contact informatie neergelegd bij andere banken om volgende week contact met ons op te nemen.

 

Als er iemand is die ervaring heeft met dit probleem of het inderdaad een verschil van bank is of niet?

 

alvast bedankt voor alle antwoord.

 

met vriendelijke groet,

 

AV insight

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe verschillen alle banken wel en zelfs de kantoren van de banken zijn anders. Ik heb onlangs ook veel problemen gehad met allerlei banken, ik bankierde bij de abn en werd ook daar geweigerd. Na heel veel gedoe ben ik het nog 1 keer bij een kantoor in de buurt gaan proberen en daar namen ze de tijd om te luisteren, alles door te nemen en hun eigen fout in te zien. Dus proberen kan nooit kwaad.

 

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom je bij de bank je VOF niet om kunt zetten. Als je van 2 personen naar 1 gaat dan kan dat toch gewoon??

www.soesannawerkt.nl

Bedrijfsondersteuning en personeelsbemiddeling.

 

Op 2 januari opening en website online!

Link naar reactie
  • 0

De reactie van de ABN was dat onze solvabiliteit nu te laag was omdat we het eerste jaar verlies hebben gedraaid.

Het tweede jaar maar een beetje winst en misschien dat dat anders zou worden met het jaarrapport 2007.

maar dat solvabiliteit is toch altijd lager als je het tweede jaar nog niet boven het verlies van het eerste jaar uitkomt.

Hoe moet dat dan met bedrijven die eerst 3 of 4 jaar in het rood draaien een iets willen veranderen aan de structuur.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi AV Insight,

 

Ik begrijp jouw vraag niet goed.

 

V.o.f. omzetten naar eenmanszaak. Dat houdt dus in dat 1 van de firmanten uittreedt. Aangezien jullie een negatief vermogen hebben, zal de firmant die uittreedt zijn negatief vermogen moeten aanzuiveren dan wel omzetten in een schuld aan de voortzettende firmant. Aangezien de uittredende firmant hoofdelijk aansprakelijk blijft voor de schulden die de v.o.f is aangegaan, loopt de bank m.i. weinig risico.

 

Maar verder lees ik dat je een krediet wilt van € 40.000. Is dat het echte probleem? De bank twijfelt aan de solvabiliteit van de onderneming en wenst geen krediet te verstrekken. De oplossing is door een accountant een goede begroting/prognose laten opstellen voor de komende jaren en met die begroting gaan onderhandelen met 3 banken.

 

Indien je bedoelt dat je de v.o.f. wilt omzetten in een BV (dus niet eenmanszaak) snap ik het probleem van de bank wel. In een BV moet door de aandeelhouders minimaal een kapitaal van € 18k ingebracht worden en met een negatief vermogen wordt dat lastig.

 

Succes,

 

Odeon

 

PS Bij ons noemen ze negatieve winst gewoon verlies en positieve winst noemen ze winst :)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.