• 0

Prijsvraag organiseren en de belastingdienst

Ik heb een eenmanszaak en wil graag een prijsvraag organiseren om mijn diensten te promoten, waarbij ik een cadeau geef aan iemand die de vraag goed beantwoord.

 

Deze cadeau koop ik in het buitenland omdat deze in Nederland 900 euro ex BTW is en in de VS momenteel 1000 USD of wel rond de 700 euro is.

 

Wellicht dat iemand anders die eerder heeft meegemaakt en daarom een aantal vragen mbt de belastingdienst.

 

  • Zie de belastingdienst die als bedrijfskosten?
  • Zo ja, valt het onder reclame? Representatiekosten of ???
  • Als ik het in Nederland zou kopen, is de BTW dan wel aftrekbaar?
  • Is er een limiet aan hoe vaak ik een prijsvraag per jaar mag organiseren en wat de totale aftrekbare bedrag mag zijn?
  • Mag ik ook geld als prijs weggeven?
     

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Jan25,

 

Laten we beginnen met het feit dat geen vergunning vereist is voor deze prijsvraag. Wellicht had je dat al gechekt, maar toch. Dan jouw vragen:

 

1. ja, de fiscus zal dit inderdaad zien als bedrijfskosten. Het zijn gewoon promotionele activiteiten. Voorwaarde is wel dat als men bijvoorbeeld geld betaalt om deel te nemen dat je dat dan wel als opbrengsten verantwoord.

 

2. idd: reclame en promotie.

 

3. als je de prijs in NL aanschaft is de BTW inderdaad als voorbelasting aftrekbaar, doch indien jij gedeeltelijk vrijgestelde prestaties verricht is de voorbelasting enkel naar rato aftrekbaar.

 

4. een wettelijke limiet is er niet. Je mag immers ook zoveel reclame maken als je wilt. Vraag is dan wel of het zin heeft om heel veel prijsvragen te organiseren. Oftewel, wanneer schiet je er zelf als ondernemer nog iets mee op?

 

5. dat mag.

 

Algemene voorwaarde voor een prijsvraag is wel dat er een tegenprestatie moet zijn (denk kleurplaat etc.). Als die er niet is, dan is sprake van een kansspel/loterij. Dan spelen er andere juridische regels omtrent vergunningen. Zie bijv. http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/kansspelen/promotionele_kansspelen/

 

Denk bij de import van jouw prijs uit de USA ook aan de douane. Dat kan je komen te staan op het betalen van invoerrecht en BTW (als je niet duidelijk als ondernemer het goed invoert).

 

Ik adviseer je om het simpel te houden en de prijs in NL aan te schaffen, BTW opvoeren als voorbelasting en af te wegen hoe vaak het houden van een prijsvraag in promotionele zin nuttig is voor jouw bedrijf.

 

Laatste tip: als jouw bedrijf hoofdzakelijk prijsvragen organiseert en daarnaast weinig anders onderneemt, dan begeef je je op erg glad ijs! Dan run je in feite een verdekte kansspelonderneming. Bingo vereist immers ook een tegenprestatie, maar is een zuiver kansspel.

 

Groet en veel plezier

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Mijn kernactiviteit is zakelijke dienstverlening op het gebied van online marketing en communicatie.

 

De prijsvraag zal georganiseerd worden te promotie van een nieuwe online concept. Om deel te nemen dient men zich online te registeren en vervolgens een vraag te beantwoorden. In de praktijk zullen er meerdere mensen zijn die de juiste antwoord hebben. De uiteindelijke keuze zijn willekeurig zijn. Dit is de eerste keer dat ik een prijsvraag organiseert en bij succes zal dit jaarlijks terugkeren.

 

 

Bedankt voor je link. Daar heb ik veel aan:

 

Klein promotioneel kansspel

 

Een promotioneel kansspel wordt aangemerkt als een klein promotioneel kansspel indien:

de totale waarde van prijzen of premies ten hoogste 4.500, - bedraagt, en de communicatiekosten maximaal de prijs van één postzegel voor een brief van 20 gram of lokaal telefoontarief bedragen.

 

Voor een klein promotioneel kansspel is een aantal artikelen van de gedragscode niet van toepassing.

 

Link naar reactie
  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een promotioneel kansspel wordt aangemerkt als een klein promotioneel kansspel indien: de totale waarde van prijzen of premies ten hoogste 4.500, - bedraagt

 

Dat geldt inderdaad v.w.b. Justitie.

 

Maar bij hoofdprijzen van € 2.300 tot € 4.500 moet je wel een vergunning aanvragen bij de gemeente.

En bij het organiseren van een kansspel dien je kansspelbelasting in te houden op de prijs.

Zie ook deze informatie

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

 

Als u een kansspel organiseert, moet u kansspelbelasting inhouden op de prijs. U hoeft geen kansspelbelasting af te dragen:

als de prijs niet meer dan euro 454 bedraagt;

als de prijs niet hoger is dan het bedrag dat is betaald om aan het kansspel te mogen deelnemen.

 

 

Dus doordat er meer mensen zijn die dezelfde juiste antwoord geven en er maar 1 iemand is die werkelijk kan winnen. Word mijn prijsvraag automatische een kansspel?

 

 

Zo ja, wanneer is het geen kansspel?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.