• 0

veel BTW betalen door zaken in het Buitenland

Een goedemiddag. Ik heb een vraagje. Misschien een hele domme vraag, maar ik heb nog niemand kunnen vinden die me hier goed antwoord op kan geven. Misschien dat er hier iemand is die me daar mee kan helpen.

 

Ik ben een jaar geleden met een eigen bedrijf begonnen. Ik importeer artikelen uit andere EU-landen en verkoop deze binnen Nederland. Het ziet er naar uit, nu het einde van het jaar in zicht is dat ik ondanks een hoge omzet geen winst maar verlies heb gemaakt. Over die hoge omzet moet ik wel veel BTW betalen. :o

 

Nu vroeg ik me af, dat als produkten in het buitenland inkoopt, en verlies draait, het normaal is dat je toch veel BTW moet afdragen?

 

Is er nog een mogelijkheid tot belasting (BTW) vermindering bij een zaak die verlies heeft gedraaid?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Princess,

 

Je zoekt naar minder btw afdragen, maar hier ligt niet de oplossing. Over je verkopen ben je nu eenmaal btw verschuldigd, hier is verder niets aan te doen.

 

Er moet gekeken worden naar de inkopen. Ik weet niet precies in welke landen je allemaal inkoopt, maar betaal je daar wel omzetbelasting? Buitenlandse bedrijven(binnen EU) mogen onder vermelding van het btw nummer jouw 0% btw factureren. Natuurlijk kan de btw ook via de douane teruggevraagd worden. Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met inkopen uit het buitenland, dus ik weet niet of ik het precies goed heb geformuleerd. Maar je dient ervoor te zorgen dat je geen btw betaald in het buitenland! En ik heb het vermoeden dat dit tot op heden wel gebeurd is. Wanneer het hier niet aan ligt ben ik erg benieuwd waar je verlies vandaan komt. Krijg je de producten niet verkocht? Of verkoop je voor een lagere prijs dan je ingekocht hebt?

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik betaal 0% BTW in het buitenland. Ik heb gewoon een BTW nummer..

 

Als ik de lijst met inkoopsprijzen heb, dan doe ik de prijzen x 1.8. Maar misschien is dat te weinig, al hebben concurenten wel dezelfde prijzen.

 

Ik heb wel in het eerste jaar investeringen moeten doen voor mijn kantoortje, en ik heb ook artikelen op voorraad.

 

Groetjes,

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

BTW is voor een ondernemer neutraal. Wat je moet heffen moet je afdragen, wat je betaalt mag je terugvragen. Resultaat: 0 cent. En al je concurrenten moeten precies dezelfde BTW heffen, dus ook qua concurrentie op consumentenprijzen is het neutraal.

 

Als je verkoopprijs 1,8 maal de inkoopprijs is, dan maak je een behoorlijke marge, lijkt me. Zelfs als je de inkoopprijs excl. en de verkoopprijs incl. BTW bekijkt (wat ik onhandig vind). Hoe kan je dan toch verlies draaien? Heb je soms relatief hoge vaste lasten en lage aantallen verkopen?

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen wat je bedoeld mbt de verdiensten.

 

Doordat ik ook heel veel importeer heb ik het eerste jaar mijzelf ook tekort gedaan.

Bij invoer uit het buitenland moet je niet vergeten wat de vervoerskosten zijn, marge 1.8 kan soms dus echt te laag zijn.

Deze kunnen enorm oplopen en worden toch vaak niet goed mee gerekend.

Daarnaast hou jij voorraad geef je aan, vertel dat ook vooral op je website!!!!.

Ik zelf doe dat ook en denk daarmee ook de toegevoegde waarde te hebben op mijn collega's.

Wel moet je zorgen dat het je niet boven het hoofd groeid natuurlijk.

Verder is het inkopen in amerika door de dollar koers erg gunstig, soms is het erg goed om suppliers weer eens opnieuw te bekijken.

 

Succes!!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Club Wear,

 

Bedankt voor je email. Ik ga idd vanaf 1 januari ook vanuit Amerika importeren, de dollarkoers is erg gunstig momenteel.

Ik zal het aan het einde van het jaar alle kosten eens goed bekijken en dan eventueel de prijzen wat verhogen.

 

Groetjes,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou was zou ik toch eerst maar eens zien duidelijk te krijgen waar het geld gebleven is. Je had toch minstens een beetje bruto winst moeten maken.

 

Als ik het verhaal zo lees, is of je voorraad sneller gegroeid dan je geld hebt verdient of er zitten elders kosten die je winst opslurpen, ik denk daarbij aan huur voor de werkruimte.

 

Als je zo doorgaat maak je misschien volgend jaar opnieuw geen winst en dat kan er toe leiden dat je uiteindelijk met grote verliezen je bedrijf moet stoppen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.